University

دانشگاه بوعلی سینا همدان، بیش از نیم قرن تجربه در آموزش عالی

دانشگاه بوعلی سینا همدان، بیش از نیم قرن تجربه در آموزش عالی

دانشگاه بوعلی سینا همدان، بیش از نیم قرن تجربه در آموزش عالی
همدان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. این شهر در طول تاریخ خود، ادیبان و دانشمندان بسیاری به جهان معرفی کرده که شاید بتوان باباطاهر عریان و ابوعلی سینا را سرآمد آن‌ها دانست. دانشگاه بوعلی سینا همدان، یکی از مراکز علمی بزرگ ایران به شمار می‌آید که به پاس خدمات ابوعلی سینا به نام وی نام‌گذاری شده است.

ابوعلی سینا که بود؟

ابوعلی سینا دانشمند بزرگ قرون دهم و یازدهم میلادی، است. ابوعلی‌ سینا ریاضیدان، پزشک، شاعر، فیزیکدان و فیلسوف بزرگ ایرانی است که از کودکی نبوغ خود را نشان داد و به یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان جهان در عصر خود تبدیل شد. به طوری که هنوز هم آثار او در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود.
وی در زمان حیات خود چندین بار به شهرهای بزرگ ایران آن دوران سفر کرد و در نهایت به همدان بازگشت. ابوعلی سینا در سال 1037 میلادی در زادگاهش همدان، فوت کرد و در همان جا به خاک سپرده شد. امروز آرامگاه وی یکی از آثار دیدنی و مراکز گردشگری همدان به شمار می‌رود.

تاریخچه دانشگاه بوعلی سینا

نخستین گام‌ها برای تاسیس دانشگاه بوعلی سینا همدان، در سال 1973 برداشته شد. در این سال معاهده‌ای میان دولت‌های ایران و فرانسه منعقد شد که در آن به تاسیس این دانشگاه اشاره شده بود. دانشگاه بوعلی سینا از سال 1975 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و در 1977 با پذیرش 200 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در چهار مجتع «گسترش کشاورزی»، «علوم تندرستی»، «علوم محیط زیست» و «علوم آموزشی»، نخستین دوره‌های آموزشی آن شروع شد. این دانشگاه به تدریج گسترش پیدا کرد و امروز ۱۳ دانشکده در قالب یک پردیس اصلی (9 دانشکده: «فنی و مهندسی»، «کشاورزی»، «شیمی»، «علوم انسانی»، «هنر و معماری»، «پیرادامپزشکی»، «علوم پایه»، «علوم اقتصادی و اجتماعی» و «علوم ورزشی») و چهار پردیس اقماری («دانشکده صنایع غذایی» در شهر بهار، «دانشکده فنی و مهندسی» در شهر تویسرکان، «دانشکده مدیریت و حسابداری» در شهر رزن و «دانشکده فنی و مهندسی» در شهر کبودرآهنگ) زیرنظر آن فعال هستند. همچنین مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند به عنوان مرکزی آموزشی ویژه دختران در این دانشگاه وجود دارد.
440 عضو هیات علمی، وظیفه آموزش 12 هزار دانشجوی این دانشگاه در 317 رشته و گرایش در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را بر عهده دارند. دانشگاه بوعلی سینا همدان تاکنون 47 هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا

از میان 13 دانشکده دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده‌های شیمی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی از نظر تولیدات علمی و جذب دانشجو در رده‌های بالاتری قرار دارند. 9 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان و چهار نفر از دانش‌آموختگان آن، در فهرست دانشمندان پر استناد جهان قرار دارند.
در این دانشگاه در سال 2003 مرکزی با نام «رشد و کارآفرینی» تاسیس شده تا حمایت‌های لازم از ایده‌های خلاقانه را به عمل آورد. 13 نشریه علمی (دو نشریه به زبان انگلیسی) در رشته‌های مختلف، از سوی دانشگاه بوعلی سینا منتشر می‌شود.
مرکز تحقیقات شیمی گیاهی، پژوهشکده آب و دفتر مدیریت ارتباط با صنعت، جامعه و پژوهش‌های کاربردی دیگر بخش‌هایی هستند که وظیفه پشتیبانی تحقیقات و پژوهش‌های پژوهشگران دانشگاه را بر عهده دارند. همچنین شش آزمایشگاه نیز در اختیار دانشجویان قرار دارد:
1. مرکزی
2. تنش پسماند
3. مقاومت مصالح
4. مواد
5. باستان شناسی
6. هوش ربات و بینایی

دانشگاه بوعلی سینا و جایگاه بین‌المللی آن
این دانشگاه در رتبه‌بندی ISC که در سال 2021 منتشر شد، در حوزه علوم کشاورزی با کسب رتبه 601 تا 700، جزء برترین دانشگاه‌های ایران بود. این دانشگاه در رشته‌ شیمی نیز به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران شناخته می‌شود.
تا امروز 45 تفاهم‌نامه همکاری علمی بین‌المللی میان دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه‌های جهان منعقد شده است. در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هر ساله اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف برای تدریس دانشجویان حضور می‌یابند.
200 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه بوعلی سینا همدان فارغ‌التحصیل شده‌اند. از سوی این دانشگاه، امکانات و خدمات آموزشی مختلفی در دسترس دانشجویان غیر ایرانی قرار گرفته است. مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی، یکی از مراکز آموزشی است که برای ارائه آموزش‌های حضوری و غیر حضوری برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی در حال فعالیت است و در حال حاضر نزدیک 700 زبان‌آموز از 25 کشور جهان در آن از آموزش‌های ارائه‌شده استفاده می‌کنند.
نام دانشگاه بوعلی سینا همدان، بیش از نیم قرن تجربه در آموزش عالی
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان12000
تعداد دانشجویان خارجی700
تماس081-38381601
وب سایتhttps://basu.ac.ir/en/home
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: