University

دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهی پیشرو در تحصیلات تکمیلی

دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهی پیشرو در تحصیلات تکمیلی

دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهی پیشرو در تحصیلات تکمیلی
دانشگاه تربیت مدرس با هدف تولید علم، ارتقای مرزهای دانش و فناوری و تربیت اعضای هیات علمی برای حضور در رشته‌های مختلف تاسیس شده است. این دانشگاه یک مرکز تحصیلات تکمیلی جامع به شمار می‌رود که مرکز آن در تهران است و تنها در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد.

تاریخچه دانشگاه تربیت مدرس

موسسه آموزشی تربیت مدرس در سال 1981 میلادی تاسیس شد و در سال 1982 نخستین دانشجویان خود را پذیرش کرد. این مرکز آموزشی در سال 1986 به «دانشگاه تربیت مدرس» ارتقا یافت.
دانشکده مدیریت و اقتصاد یکی از نخستین دانشکده‌های این مرکز آموزشی است که از ابتدا به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مدیریت، اقتصاد، حسابداری و سایر مباحث مرتبط در علوم انسانی مشغول شد. دانشکده‌های علوم انسانی، مهندسی عمران و محیط زیست، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه نیز در کنار دانشکده‌های شیمی، علوم پزشکی و فنی و مهندسی، مهندسی مکانیک، جزء نخستین دانشکده‌های این دانشگاه محسوب می‌شود.

ساختار فعلی دانشگاه تربیت مدرس
در حال حاضر حدود 10 هزار دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل هستند که نزدیک 200 تن از آنان را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. تاکنون بیش از 32 هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه، در طول عمر آن، بیش از 33 هزار مقاله علمی به رشته تحریر درآورده‌اند و نزدیک چهار هزار اختراع را به نام خود، به ثبت رسانده‌اند.
دانشگاه تربیت مدرس بیش از 750 عضو هیات علمی دارد که در 17 دانشکده به ارائه مباحث علمی مشغولند. 14 پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی نیز در این دانشگاه تاسیس شده است:
1. پژوهشگاه اقتصاد
2. پژوهشگاه فناوری اطلاعات
3. پژوهشگاه مهندسی آب
4. پژوهشگاه مهندسی محیط زیست
5. مرکز تحقیقات چابهار
6. مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی
7. مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان
8. مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری
9. مرکز تحقیقات و توسعه زیست‌فناوری
10. مرکز مطالعات حقوقی
11. مرکز مطالعات فرهنگ و اندیشه دینی
12. مرکز مطالعات مدیریت
13. مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری
14. مرکز ملی مطالعات و برنامه‌ریزی شبکه‌های قدرت
ذیل دانشگاه تربیت مدرس، یک پارک علم و فناوری نیز در سال 2003 تاسیس شده است. این مرکز با پذیرش 18 واحد فناور، فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون 76 شرکت، عضو آن هستند. این پارک علم و فناوری محیطی برای تبادل تجربیات و اشتراک‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان و پیش رو است. پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، دو پردیس در شرق و غرب تهران دارد و ساختمان مرکز رشد آن، در مرکز تهران واقع است. این پارک در شش حوزه تخصصی فناوری، علوم پایه، سلامت و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و علوم انسانی فعالیت می‌کند.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشگاه، وجود کتابخانه مرکزی آن است. این کتابخانه یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌آید.

جایگاه جهانی دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس از نظر سطح علمی، یکی از برترین دانشگاه‌های ایران به شمار می‌آید. این دانشگاه در رتبه‌بندی شانگهای در سال 2023 در رشته‌های زمین‌شناسی و مهندسی شیمی رتبه 301 تا 400، در رشته‌های مهندسی مکانیک، علوم و فناوری غذایی، علوم کشاورزی، علوم دامپزشکی، پرستاری، علوم و مهندسی انرژی و مهندسی عمران رتبه 201 تا 300 و در رشته منابع آب رتبه 101 تا 150 به دست آورده است. همچنین در این رتبه‌بندی، رتبه این دانشگاه در رشته بیوتکنولوژی 401 تا 500 است. این دانشگاه در رشته مهندسی معدن رتبه 44 رتبه‌بندی شانگهای را در اختیار دارد و بدین ترتیب در بین دانشگاه‌های ایران، اول است.

جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در رتبه‌بندی ISC نیز از کیفیت آموزشی آن در میان دانشگاه‌های ایران حکایت دارد. در حوزه موضوعی علوم طبیعی، این دانشگاه رتبه 501 تا 600 را کسب کرده است. در حوزه مهندسی و فناوری نیز رتبه این دانشگاه 451 تا 500 است. همچنین در حوزه علوم پزشکی و بهداشت، در رتبه 601 تا 700 قرار دارد. همچنین رتبه 208 دانشگاه تربیت مدرس در علوم کشاورزی، این دانشگاه را از این حیث در رتبه سوم دانشگاه‌های ایران قرار داده است.

در رتبه‌بندی وبومتریک که برای سال 2021 منتشر شده نیز دانشگاه تربیت مدرس رتبه 778 جهانی را به دست آورده و در رده ششم ایران قرار دارد. در مقیاس ملی انتشار مقالات علمی نیز تربیت مدرس در رده سوم دانشگاه‌های ایران است.
نام دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهی پیشرو در تحصیلات تکمیلی
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه44
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان10000
تعداد دانشجویان خارجی200
تماس021-82880
وب سایتhttps://modares.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: