University

دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی ایران

دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی ایران

دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی ایران
با وجود آن که در ایران، سابقه تاسیس یک مرکز علمی برای آموزش پیشرفته‌ترین علوم روز دنیا، به دانشگاه جندی‌شاپور و حدود 17 قرن پیش باز می‌گردد، نخستین مرکز آموزش عالی به سبک جدید با نام «دارالفنون» به 1830 میلادی باز می‌گردد. این مرکز فارغ‌التحصیلانی خبره در زمینه‌های مهندسی و نظامی تربیت کرد و مقدمه‌ای شد برای تاسیس دانشگاه تهران، نخستین دانشگاه ایران.

تاریخچه دانشگاه تهران

پیشنهاد تاسیس دانشگاه تهران در سال 1928 از سوی دکتر محمود حسابی، فیزیکدان و سیاستمدار ایرانی ارائه شد. حسابی فارغ‌التحصیل دکترای دانشگاه سوربن و صاحب نشان لژون دونور بود. وی به عنوان پدر فیزیک نوین ایران شناخته می‌شود. در نهایت این پیشنهاد در 1934 به نتیجه رسید و مجلس شورای ملی ایران، تاسیس دانشگاه تهران را تصویب کرد.

طراحان بناهای اولیه دانشگاه تهران مهندسان فرانسوی بودند و در تاسیس این دانشگاه، از موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری کردند. به تدریج از اواخر دهه 1940 میلادی، شیوه مدیریت و ارائه دروس به دانشگاه‌های آمریکایی گرایش پیدا کرد. در این دوره‌ها دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ایالتی یوتا، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه ویرجینیا، دانشگاه جانز هاپکینز، دانشگاه آلاباما و چند دانشگاه دیگر آمریکا، به همکاری با دانشگاه تهران پرداختند.
در طول حیات دانشگاه‌تهران، تحولات بسیاری در آن رخ داده است که شاید مهم‌ترین آن، جدا شدن دانشکده‌های علوم پزشکی از آن و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1985 باشد.

دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه تهران
دانشگاه تهران در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی ایران از چند دانشکدگان و چند پردیس تشکیل شده است. دانشکدگان اصطلاحی است که به مجموعه‌ای از دانشکده‌های هم‌رشته در نقاط مختلف ایران اطلاق می‌شود و با پردیس، که مجموعه‌ای از دانشکده‌های مختلف در یک نقطه مکانی است، تفاوت دارد. دانشکدگان دانشگاه تهران عبارتند از:
1. دانشکدگان فنی مشتمل بر 11 دانشکده
2. دانشکدگان علوم مشتمل بر شش دانشکده
3. دانشکدگان فارابی مشتمل بر چهار دانشکده
4. دانشکدگان هنرهای زیبا مشتمل بر پنج دانشکده
5. دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی مشتمل بر چهار دانشکده و مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان

علاوه بر این 16 دانشگاه نیز به صورت مستقل مشغول فعالیتند. موسسه بیوشیمی بیوفیزیک و موسسه ژئوفیزیک، دو موسسه ذیل دانشگاه تهران محسوب می‌شوند.
به جز پردیس مرکزی، پنج پردیس منطقه‌ای ذیل این دانشگاه فعالیت می‌کنند:
• پردیس البرز: بنیان‌گذاری این پردیس به سال 2011 بر می‌گردد. این پردیس قصد دارد دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در ایران را به خود جذب کند. دانشجویان این پردیس از سال 2015 همراه با دانشجویان دوره‌های روزانه دانشگاه تهران در کلاس‌ها حاضر می‌شوند و دروس خود را فرا می‌گیرند.
• پردیس بین‌المللی کیش: این واحد آموزشی در سال 2007 کار خود را آغاز کرده و جذب دانشجویان خارجی یکی از اهداف آن بوده است. در حال حاضر بیش از دو هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این پردیس به تحصیل مشغولند و حدود سه هزار نفر از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.
• پردیس بین‌المللی خلیج فارس (قشم): یکی از قسمت‌های جدید دانشگاه تهران که تاسیس آن به سال 2022 بر می‌گردد، پردیس خلیج فارس است. این پردیس کار خود را با تفاهم‌نامه‌ای که میان دانشگاه تهران و منطقه آزاد منعقد شد شروع کرده و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به پذیرش دانشجو مشغول می‌شود.
• پردیس بین‌المللی ارس (جلفا): در سال 2009 با پذیرش دانشجو در چهار رشته کارشناسی ارشد، پردیس بین‌المللی ارس کار خود را آغاز کرد. هم‌اکنون دانشجویانی در 40 رشته کارشناسی ارشد و 50 رشته دکترای تخصصی در این دانشگاه مشغول کسب دانش هستند.
• پردیس بین‌المللی کاسپین (رضوان‌شهر): این پردیس در سال 2022 افتتاح شده و قرار است در برقراری ارتباطات علمی با کشورهای آسیای میانه، نقش‌آفرینی کند.

پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران

علاوه بر پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه تهران که به پذیرش دانشجویان خارجی اقدام می‌کنند، دانشگاه تهران در سال 2018 با راه‌اندازی سامانه‌ای برای جذب دانشجویان غیر ایرانی، زیرساخت‌های لازم برای تحصیل دانشجویان غیر ایرانی در این دانشگاه را ارتقا بخشید. دانشجویانی که علاقه دارند تحصیل خود را در این دانشگاه بگذرانند، می‌توانند به صورت کاملا غیر حضوری مدارک را در این سامانه ارائه دهند و با کارشناسان آموزشی و اساتید مرتبط، مشورت کنند.
در فرایند پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه تهران و پردیس‌های آن، ریزنمرات کسب‌شده در مقاطق پیش از دانشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نام دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی ایران
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه308
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان53488
تماس021-61111
وب سایتhttps://ut.ac.ir/en
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: