University

دانشگاه شهید باهنر کرمان، میراثی از یک زوج دانشمند و نیکوکار

دانشگاه شهید باهنر کرمان، میراثی از یک زوج دانشمند و نیکوکار

دانشگاه شهید باهنر کرمان، میراثی از یک زوج دانشمند و نیکوکار
در هر جامعه، انسان‌هایی بزرگ ظهور پیدا می‌کنند که حاصل تلاش‌ها و فعالیت‌های آنان، میراثی است که آیندگان با بهره‌گیری از آن، به رشد و شکوفایی دست می‌یابند. «مهندس علیرضا افضلی‌پور» یکی از همین انسان‌های بزرگ است که با بنا نهادن دانشگاهی که امروز به نام «دانشگاه شهید باهنر کرمان» شناخته می‌شود، گامی بزرگ در راستای رشد و تعالی استان کرمان برداشت.

افضلی‌پور که بود؟

علیرضا افضلی‌پور در 26 مارس 1909 (6 فروردین 1288) در تهران به دنیا آمد. وی در 22 سالگی برای تحصیل در فرانسه به این کشور رفت و در شهر بوردو، لیسانس شیمی گرفت. وی سپس در شهر لیل، دوره دو ساله تخصصی شیمی کشاورزی را گذراند و در 1937 میلادی (1316 خورشیدی) به ایران بازکشت. پس از بازگشت به ایران، افضلی‌پور به استخدام دولت ایران درآمد، ولی با کناره‌گیری از دولت، به تجارت محصولات مرتبط با برق روی آورد. این کار درآمدی سرشار برای او فراهم کرد.

در سال 1970 میلادی (1349 خورشیدی) در حالی که افضلی‌پور در دهه هفتم عمر خود به سر می‌برد، به همراه همسرش، فاخره صبا، به فکر تاسیس دانشگاهی در یکی از مناطق کمتر‌توسعه‌یافته ایران افتاد. یک سال بعد، افضلی‌پور در کرمان، دانشگاهی را تاسیس کرد که امروز با نام دانشگاه شهید باهنر شناخته می‌شود.

از سال 2003 میلادی (1382 خورشیدی) جایزه‌ای به افتخار علیرضا افضلی‌پور تاسیس شده است. این جوایز هر سال به یک نفر برگزیده از دانشگاه و یک پژوهشگر برتر در ایران اهدا می‌شود. در سال‌های بعد دو جایزه دیگر به یاد، همسر علیرضا افضلی‌پور، فاخره صبا و برادرش، علی افضلی‌پور نیز ایجاد شده است. جایزه فاخره صبا به هنرمندان و جایزه علی افضلی‌پور به دانشجویان برگزیده رشته‌های آمار و شیمی تعلق می‌گیرد. همچنین جایزه‌ای با عنوان «کارآفرین برتر» نیز در حاشیه این جوایز به وجود آمده که به کارآفرینان برگزیده ایران اهدا می‌شود.

دانشگاه شهید باهنر کرمان در گذر زمان

پس از تاسیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، فراهم آمدن مقدمات اجرایی و انجام عملیات عمرانی چند سالی طول کشید، به طوری که نخستین دانشجویان این دانشگاه در سال 1975 میلادی (1354 خورشیدی) تحصیل در آن را شروع کردند. در این سال 90 دانشجو در پنج رشته «زبان انگلیسی»، «شیمی»، «فیزیک»، «برق» و «الکترونیک» در قالب سه دانشکده «ادبیات»، «علوم پایه» و «فنی و مهندسی» به دانشگاه جذب شدند. امروزه با گسترش دانشگاه، تعداد دانشجویان آن به 14 هزار نفر رسیده است.|

وضعیت پژوهشی و آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان

این دانشگاه در حال حاضر 11 دانشکده دارد:
1. فنی و مهندسی
2. ادبیات و علوم انسانی
3. کشاورزی
4. ریاضی و کامپیوتر
5. علوم پایه
6. حقوق و الهیات
7. دامپزشکی
8. مدیریت و اقتصاد
9. فیزیک
10. تربیت‌بدنی و علوم ورزشی
11. هنر و معماری
یک مجتمع آموزش عالی در شهر بافت، دو مرکز آموزش عالی (کشاورزی در بردسیر و فرش در راور)، یک پردیس دانشگاهی، پنج پژوهشکده، یک مرکز پژوهشی و 64 گروه آموزشی در این دانشگاه فعال است. در زمینه علوم انسانی 67 رشته و گرایش، در زمینه علوم پایه 86 رشته و گرایش، در زمینه فنی و مهندسی 62 رشته و کشاورزی، در علوم کشاورزی 45 رشته و گرایش، در هنر 9 رشته و گرایش و در پردیس دانشگاهی 34 رشته و گرایش تدریس می‌شود. بیش از 600 عضو ثابت هیات علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند و افزون بر 82 هزار نفر تاکنون از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید باهنر کرمان با توجه به کیفیت آموزشی خود، موفق شده در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاهی مناسب به دست آورد. برای مثال این دانشگاه با کسب رتبه 76 تا 100 رتبه‌بندی شانگهای 2023 در حوزه اصلی مهندسی و رشته مهندسی معدن، سومین دانشگاه برتر ایران است. این جایگاه با توجه به وجود معادن مختلف در استان کرمان، برای پشتیبانی علمی و تحقیقاتی فعالیت‌های مربوط به اکتشاف و استخراج معادن بسیار مهم است.

همچنین در نظام رتبه‌بندی ISC که در سال 2021 منتشر شده، دانشگاه شهید باهنر کرمان با کسب رتبه 601 تا 700، خود را به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران مطرح کرده است.

این دانشگاه با تاسیس دفتر امور کنسولی، خدمات ویژه‌ای برای دانشجویان غیر ایرانی ارائه می‌دهد. هر سال پیش از شروع سال تحصیلی، فراخوانی برای دریافت تقاضانامه‌های علاقمندان غیر ایرانی حضور در دانشگاه شهید باهنر منتشر می‌شود. در اسناد بالادستی دانشگاه، جذب دانشجویان خارجی به عنوان یکی از اهداف مورد نظر برای بالا بردن کیفیت آموزشی و فراهم آوردن امکان تبادل علمی با دیگر کشورها مورد نظر قرار گرفته است.
نام دانشگاه شهید باهنر کرمان، میراثی از یک زوج دانشمند و نیکوکار
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه100
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان14000
تماس03433257141
وب سایتhttps://uk.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: