University

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مرکزی مناسب برای آموختن علم و فن

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مرکزی مناسب برای آموختن علم و فن

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مرکزی مناسب برای آموختن علم و فن
فعالیت‌های علمی و کیفیت آموزشی، مهم‌ترین عوامل برتری مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود، دو ویژگی که به خوبی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در کنار هم جمع شده تا این دانشگاه، در بیشتر رشته‌های فنی و مهندسی در بین دانشگاه‌های برتر ایران قرار گیرد و در چند رشته، از جمله مهندسی مکانیک و علوم و مهندسی انرژی، به عنوان برترین دانشگاه ایران شناخته شود. این دانشگاه تنها دانشگاه صنعتی منطقه شمالی ایران محسوب می‌شود.

تاریخچه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

شروع فرایند تاسیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، به سال 1969 میلادی (1348 خورشیدی) بر می‌گردد. زمانی که فردی به نام «سید حسین فلاح نوشیروانی» 11 هزار متر زمین را برای احداث یک فضای آموزشی اهدا کرد. به افتخار این اقدام وی، دانشگاه را «نوشیروانی» نام نهادند.
چهار سال بعد، مدرسه عالی تربیت دبیر فنی به صورت رسمی به جذب دانشجو دست زد. این مدرسه در نخستین دوره، در سه رشته ساختمان، برق و مکانیک دانشجو پذیرفت. در سال‌های بعد، فعالیت‌های این مرکز به تدریج گسترش یافت تا این که در سال 1992 میلادی (1371 خورشیدی) پس از پذیرش دانشجو در رشته‌های مهندسی شیمی، عمران، برق و مکانیک، به «دانشکده فنی و مهندسی نوشیروانی» ارتقا پیدا کرد. در نهایت در سال 2008 میلادی (1387 خورشیدی) این دانشکده به دانشگاه تبدیل شد تا دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با پنج دانشکده «مهندسی شیمی»، «برق و کامپیوتر»، «عمران»، «مکانیک» و «مواد و صنایع» رسمیت پیدا کند. در این سال گروه علوم پایه نیز در دانشگاه فعال بود که هم‌اکنون به دانشکده ارتقا پیدا کرده تا شمار دانشکده‌های دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به شش برسد. از چند سال پیش تاکنون گروه «معارف اسلامی» نیز در این دانشگاه فعال است.
پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا (رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی شیمی) در قالب پردیس این دانشگاه انجام می‌شود.
فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
در حال حاضر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از یک دانشگاه آموز‌ش‌محور به قالب یک دانشگاه پژوهش‌محور نزدیک شده و در حال تحقق ویژگی‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به دانشگاهی کارآفرین است.
فعالیت چند پژوهشکده و گروه پژوهشی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، تکمیل‌کننده فعالیت‌های آموزشی آن به شمار می‌رود. پژوهشکده‌های «فناوری نانو»، «انرژی‌های نو و تجدیدپذیر» و «فرایندهای نوین شکل‌دهی مواد»، در کنار دو گروه پژوهشی «سیستم‌های هوشمند» و «پست‌های فشار قوی»، اجزای پژوهشی این دانشگاه به شمار می‌روند. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به خاطر پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری نانو در آب به دست آورده، به عنوان قطب علمی این شاخه شناخته می‌شود. در این زمینه یک مجله علمی بین‌المللی نیز با عنوان «نانو در آب و محیط زیست» نیز منتشر می‌شود.
همچنین سه مرکز با عنوان «رشد»، «رشد فناوری» و «کارآفرینی و ارتباط با صنعت» نیز به تجاری‌سازی و پشتیبانی از ایده‌های نوآورانه دانشجویان، برقراری ارتباط بین صنایع مختلف منطقه با پژوهشگران و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش‌بنیان مشغول هستند. این سه مرکز متناسب با تقسیم کاری که میان آن‌ها صورت گرفته، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را برای ورود به بازار کار یاری می‌رسانند.

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

دانشگاه نوشیروانی بابل در رتبه‌بندی شانگهای که در سال 2023 منتشر شده، رتبه‌های چشم‌گیری به دست آورده است. این دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک با کسب رتبه 76 تا 100 و در رشته علوم و مهندسی انرژی با کسب رتبه 151 تا 200، برترین دانشگاه ایران معرفی شده است. نام این دانشگاه در رشته مهندسی شیمی نیز در بین برترین دانشگاه‌های ایران دیده می‌شود. دانشگاه نوشیروانی در این رشته رتبه 401 تا 500 را کسب کرده است. در ارزیابی کلی دانشگاه‌های ایران نیز، این دانشگاه در رده 351 تا 400 قرار گرفته و در نظام رتبه‌بندی شانگهای، در سال 2023 برترین دانشگاه ایران معرفی شده است.
سطح علمی و فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه، در دیگر نظام‌های رتبه‌بندی نیز جایگاه قابل قبولی برای آن رقم زده است. کسب رتبه 237 در حوزه موضوعی «مهندسی و فناوری» بر اساس نظام رتبه‌بندی ISC که در سال 2021 منتشر شده، باعث شده دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان چهارمین دانشگاه ایران در این زمینه شناخته شود.
این ویژگی‌ها سبب شده دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گیرد، به طوری که حدود 250 نفر از شش هزار دانشجوی این دانشگاه، غیر ایرانی هستند. بر اساس اعلام مسئولان این دانشگاه، زیرساخت‌های لازم برای حضور و تحصیل تعدادی بیشتر از دانشجویان غیر ایرانی در این دانشگاه وجود دارد.
نام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مرکزی مناسب برای آموختن علم و فن
کشور ایران
نوعدولتی
تماس ۰۱۱۳۲۳۳۲۰۷۱
وب سایتhttps://nit.ac.ir/en
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: