University

دانشگاه علمی کاربردی، ارتقای علمی همزمان با اشتغال

دانشگاه علمی کاربردی، ارتقای علمی همزمان با اشتغال

دانشگاه علمی کاربردی، ارتقای علمی همزمان با اشتغال
هدفی که باعث شد دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یکی از واحدهای آموزش عالی در ایران به وجود آید، فراهم آوردن زمینه مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی در آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود. همچنین برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و پشتیبانی کارشناسی و عملیاتی سیاست‌گذاری‌های کلان در ایران از جمله اهداف این دانشگاه محسوب می‌شود.
از نظر دسته‌بندی نوع دانشگاه‌ها، دانشگاه علمی کاربردی را نه می‌توان یک دانشگاه خصوصی دانست، نه می‌توان آن را مانند دانشگاه‌های دولتی به شمار آورد، از این لحاظ، این دانشگاه ساختاری نیمه‌دولتی دارد.
 

تاریخچه دانشگاه علمی کاربردی

طرح تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در سال 1991 میلادی (1370 خورشیدی) به تصویب رسید و پس از آن، گسترش مراکز دانشگاه، با سرعت انجام شد. به شکلی که در حال حاضر، شمار این مراکز به بیش از 600 رسیده است. از این میان، حدود 200 مرکز در تهران قرار دارد. تا حدود سال 2016 میلادی (1395 خورشیدی) تعداد مراکز این دانشگاه بیش از هزار بود، ولی به تدریج با کیفی‌سازی آموزش‌ها و تجمیع برخی مراکز، شمار آن‌ها به حدود 600 واحد رسید. ارزیابی سالانه و بازتعریف وظایف و فعالیت واحدهای مختلف این دانشگاه، از جمله عواملی است که کیفیت آموزش در مراکز مختلف دانشگاه علمی کاربردی را در سطحی مطلوب نگه داشته است. هر با توجه به قدمت فعالیت‌های دانشگاه، امکانات برخی واحدهای آن بیش از 25 سال عمر دارند و نوسازی و بهبود وضعیت این امکانات، در دستور کار مسئولان دانشگاه قرار دارد.
در اوایل فعالیت این دانشگاه، رشته‌هایی در دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شد، ولی در حال حاضر، تمرکز دانشگاه روی دوره‌های کاردانی و کارشناسی قرار گرفته است. کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای، اصلی‌ترین دوره‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی به شمار می‌رود.
راه‌اندازی دفتری با عنوان «آموزش‌های کوتاه‌مدت علمی کاربردی» یکی از رویدادهای اخیر این دانشگاه محسوب می‌شود که در سال 2020 میلادی (1399 خورشیدی) رخ داده است. هدف از ایجاد این دفتر، ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت شامل دوره‌های تک‌درس، تک‌پودمان و آزاد عنوان شده است.
 

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علمی کاربردی

شمار دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی 220 هزار نفر عنوان شده است. از این میان 180 هزار نفر در مقطع کاردانی و مابقی در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده‌اند. آموزش دانشجویان این دانشگاه در 800 رشته مهارتی صورت می‌گیرد. مسئولان دانشگاه مدعی‌اند امکان افزایش شمار دانشجویان این دانشگاه به 400 هزار نفر نیز وجود دارد.
بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه، در سال 2022 بیش از 300 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه علمی کاربردی به تحصیل پرداخته‌اند. این دانشگاه قصد دارد با ارتقای سطح امکانات و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی غیر ایرانی در واحدهای منتخب خود، شمار بیشتری از علاقمندان به تحصیل در ایران را پذیرش کند. تا سال 2023 مجوز جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علمی کاربردی چهار استان ایران صادر شده است. همچنین این دانشگاه قصد دارد در برخی کشورهای همسایه ایران، واحدهایی را برای آموزش دانشجویان راه‌اندازی کند.
دانشگاه علمی کاربردی با توجه به اهداف پژوهشی خود و رسالتی که برای پیوند دادن آموزش با صنعت و بازار تعریف کرده، دفتری با عنوان «نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی» را به وجود آورده است. این دفتر پذیرای پژوهشگران، فناوران و کارآفرینانن است و یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های فعالیت دانشگاه را پوشش می‌دهد. بررسی و تدوین یافته‌ها و تجربیات در زمینه‌های تجاری‌سازی و ارتباط با صنعت، در پیش گرفتن تدابیر لازم در دفاتر اشتغال فناوری و تجاری‌سازی ایده‌های نو، در کنار توسعه فرهنگ نوآوری، از جمله اهداف این مرکز عنوان شده است. 
نام دانشگاه علمی کاربردی، ارتقای علمی همزمان با اشتغال
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان220000
تعداد دانشجویان خارجی300
تماس02182779
وب سایتhttps://www.uast.ac.ir/fa
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: