University

دانشگاه علم و صنعت ایران، محلی برای خدمت علم به صنعت!

دانشگاه علم و صنعت ایران، محلی برای خدمت علم به صنعت!

دانشگاه علم و صنعت ایران، محلی برای خدمت علم به صنعت!
دانشگاه علم و صنعت نخستین دانشگاه تخصصی علوم و فناوری ایران است که در حال حاضر نیز به عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌آید.

تاریخچه دانشگاه علم و صنعت

در سال‌های پس از جنگ جهانی اول، یک مدرسه آلمانی در تهران به کار مشغول بود. این مدرسه از اساتید آلمانی استفاده و از دولت وقت ایران، به صورت سالانه کمک‌هزینه‌ای دریافت می‌کرد. مدرسه صنعتی آلمان، به صورت رسمی در 1924 کار خود را آغاز کرد و در آن فنونی همچون نجاری و آهنگری تدریس می‌شد. به تدریج دروس دیگری همچون مهندسی ماشین‌آلات و ریاضیات عالی نیز به مباحثی که در این مدرسه آموزش داده می‌شد، اضافه شد.

در سال 1929 نام مدرسه صنعتی آلمانی به «هنرسرای عالی» تغییر یافت. تا سال 1957 مدیریت این موسسه بین چند نهاد دولتی جابجا شد تا این که در این سال، هنرسرای عالی به محلی که امروز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آن واقع است، انتقال یافت و «انستیتو فناوری تهران» نام گرفت. پنج سال بعد، مجددا تغییراتی در این مرکز آموزشی به وقوع پیوست و محل آن به شمال شرق تهران منتقل شد. سپس قرار شد این موسسه، به تربیت دبیر فنی هنرستان‌های صنعتی بپردازد. تغییر نام این موسسه به «دانشکده علم و صنعت» در سال 1972 رخ داد و در نهایت، به خاطر گستردگی فعالیت این مرکز آموزشی، در سال 1978 نام آن از دانشکده به «دانشگاه» تغییر کرد.

با این تحولات می‌توان تاسیس دانشگاه علم و صنعت ایران یا به اختصار «دانشگاه صنعتی ایران» را به 1965 نسبت داد.

شرایط امروز دانشگاه علم و صنعت
امروزه دانشگاه علم و صنعت بیش از 20 هزار دانشجو دارد. 15 دانشکده، سه گروه آموزشی و سه واحد آموزشی ذیل این دانشگاه در حال فعالیتند.
تنها دانشکده مهندسی راه‌آهن در خاورمیانه، نخستین دانشکده مهندسی خودرو در ایران، مرکز فناوری عصبی ایران و تنها موسسه کامپوزیت ایران در این دانشگاه تاسیس شده است. دانشگاه علم و صنعت چند نشریه و مجله تخصصی و پژوهشی بین‌المللی در زمینه‌های فنی و مهندسی منتشر می‌کند که عبارتند از:
• مجله مهندسی عمران
• مجله علم و مهندسی مواد ایران
• مجله مهندسی برق و الکترونیک ایران
• نشریه مهندسی صنایع و تحقیقات تولید
• نشریه مهندسی معماری و شهرسازی
• مجله پژوهشی راه‌آهن
• مجله تخصصی مهندسی خودرو
• مجله بهینه‌یازی در مهندسی عمران
این دانشگاه تعاملات گسترده‌ای با دانشگاه‌های مختلف جهان، همچون دانشگاه فنی برلین، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه دیکن استرالیا، دانشگاه کاگوشیما (ژاپن) و دانشگاه تورینو (ایتالیا) داشته است. عضویت این دانشگاه در انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها، اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و انجمن دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه، امکان تعاملات بین‌المللی آن را تقویت کرده است.

در حال حاضر «پردیس شماره 2» دانشگاه علم و صنعت که از ابتدای سال 2013 با هدف گسترش آموزش‌های آن بنا شده، به پذیرش دانشجو مشغول است. همچنین به تازگی و در جولای 2020 پردیسی در جزیره کیش به وجود آمده که پیگیری کارآفرینی دانش‌بنیان به عنوان اصلی‌ترین هدف آن معرفی شده است.

دانشگاه علم و صنعت در رده‌بندی‌های جهانی

بر اساس رتبه‌بندی‌های شانگهای در سال 2023، دانشگاه علم و صنعت با رتبه 201 تا 300 در رشته مهندسی مکانیک، جزء برترین دانشگاه‌های ایران است. همچنین این دانشگاه در علوم فناوری ابزارآلات نیز با رتبه 201 تا 300، به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران شناخته می‌شود.

در رشته مهندسی شیمی و در رشته علوم و مهندسی انرژی، این دانشگاه با رتبه 301 تا 400 در میان دانشگاه‌های برتر ایران قرار دارد.

دانشگاه علم و صنعت در مهندسی متالورژی رتبه 151 تا 200 و در رشته مدیریت رتبه 401 تا 500 دارد. از این نظر علم و صنعت پس از دانشگاه تهران، در رشته مدیریت به عنوان دومین دانشگاه برتر ایران شناخته می‌شود.

بر اساس رتبه‌بندی QS، دانشگاه علم و صنعت در سال 2023 با قرار گرفتن در رتبه 541 تا 550، پس از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران، در رتبه چهارم دانشگاه‌های ایران قرار دارد. همچنین این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ISC در سال 2023 در علوم طبیعی رتبه 601 تا 700 و در مهندسی فناوری رتبه 401 تا 450 را به دست آورده و از برترین دانشگاه‌های ایران به شمار می‌آید.
نام دانشگاه علم و صنعت ایران، محلی برای خدمت علم به صنعت!
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه201
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان۱۱۹۵۷
تماس021-77451500
وب سایتhttp://www.iust.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: