University

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، نام‌آور و پیش‌رو

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، نام‌آور و پیش‌رو

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، نام‌آور و پیش‌رو
در میان دانشکده‌های مدرن پزشکی ایران، دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی یکی از قدیمی‌ترین‌ها به شمار می‌رود. دانشکده‌ای که از 1962 میلادی (1340 خورشیدی) تاکنون فعالیت خود را ادامه داده و موفق شده است پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی را به وجود آورد.

تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پس از تاسیس دانشگاه ملی در اوایل 1960 میلادی (1338 خورشیدی)، دو دانشکده «بانکداری و علوم مالی اقتصادی» و «معماری» در آن تاسیس شد. پس از آن، در سال 1962 میلادی دانشکده پزشکی نیز در این دانشگاه کار خود را آغاز کرد تا دانشگاه ملی به عنوان یکی از مراکز تربیت نیروهای درمانی ایران، شناخته شود. در نخستین دوره، 150 دانشجو در ساختمانی هفت طبقه در یکی از مناطق مرکزی تهران تحصیل خود را آغاز کردند. سه سال بعد، پس از احداث ساختمان‌های جدیدی که امروز نیز به عنوان پردیس اصلی دانشگاه شهید بهشتی شناخته می‌شود، دانشکده پزشکی به آن‌ جا انتقال یافت.
دانشگاه ملی در ابتدا از دانشجویان خود شهریه دریافت می‌کرد، به همین دلیل تحصیل در آن، به طبقه مرفه منحصر بود. به همین خاطر در سال‌های بعد به عنوان یک دانشگاه دولتی اعلام و دریافت شهریه برای تحصیل حذف شد تا همه اقشار جامعه بتوانند در آن به تحصیل بپردازند.
دانشگاه ملی در سال 1983 میلادی (1362 خورشیدی) به «شهید بهشتی» تغییر نام داد. دو سال بعد، پس از تصویب قانون تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت رسمی استقلال پیدا کرد و با ادغام برخی مراکز آموزشی و درمانی دیگر، به کار خود ادامه داد.
فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شمار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به 13 هزار نفر و شمار اعضای تمام‌وقت هیات علمی این دانشگاه، به بیش از هزار نفر می‌رسد. 10 دانشکده زیر نظر دانشگاه دایر است:
1. بهداشت و ایمنی
2. پزشکی
3. پیراپزشکی
4. پرستاری و مامایی
5. دندانپزشکی
6. داروسازی
7. طب سنتی
8. علوم تغذیه و صنایع غذایی
9. علوم توانبخشی
10. فناوری های نوین پزشکی
علاوه بر این یک دانشکده با نام «مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت» نیز در ساختار آموزشی دانشگاه تعریف شده است. همچنین مجتمع آموزش عالی سلامت شهر ورامین زیر نظر این دانشگاه به فعالیت می‌پردازد. 21 مرکز پزشکی به صورت آموزشی و درمانی یا صرفا درمانی، در کنار 10 شبکه بهداشت در شهرهای مختلف استان تهران نیز زیر نظر این دانشگاه کار می‌کنند. تعداد پژوهشکده‌های این دانشکده نیز به هفت می‌رسد:
1. انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور
2. بیماری‌های گوارش و کبد
3. چشم و علوم بینایی
4. سلامت کودکان
5. سل و بیماری‌های ریوی
6. علوم دندانپزشکی
7. غدد درون‌ریز و متابولیسم
علاوه بر این‌ها، 101 مرکز تحقیقاتی نیز در حوزه پژوهش‌های سلامت و درمان، زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعال است.

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

این دانشگاه به خاطر برخورداری از امکانات و فرایندهای آموزشی مناسب، یکی از برترین دانشگاه‌های ایران به شمار می‌آید. این واقعیت در رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی نیز خودنمایی می‌کند، برای مثال در گزارش سال 2023 نظام رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کسب رتبه 201 تا 300 موفق شده در رشته علوم و فناوری غذایی در جمع چهار دانشگاه برتر ایران بایستد. این دانشگاه همچنین در رشته‌های بیوتکنولوژی و پزشکی بالینی رتبه 401 تا 500 را از آن خود کرده است. در بهداشت عمومی، رتبه این دانشگاه 301 تا 400 و در پرستاری نیز 201 تا 300 بوده است.
در نظام رتبه‌بندی موسسه تایمز که در سال 2023 منتشر شده نیز، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کسب رتبه کلی 601 تا 800 در بین دانشگاه‌های ایران نوزدهم و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران هشتم شده است. این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی ISC در سال 2021، پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب رتبه 301 تا 350 در حوزه موضوعی علوم پزشکی و بهداشت، دومین دانشگاه برتر ایران شناخته می‌شود. همچنین در حوزه موضوعی علوم کشاورزی، این دانشگاه در این رتبه‌بندی به رتبه 351 تا 400 دست یافته است.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با برخی موسسات آموزشی و تحقیقاتی خارجی ارتباطی نزدیک دارد. اتاق همکاری‌های علمی، پزشکی و دانشگاهی ایران و فرانسه در کنار میزهای همکاری‌های علمی، پزشکی و دانشگاهی با برخی کشورهای دیگر مانند اتریش (دانشکده پزشکی وین)، ایتالیا (تورین و فلورانس) و پرتغال (پورتو) از جمله مراکزی است که برای گسترش فعالیت‌های مشترک علمی و تحقیقاتی به وجود آمده است.
نام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، نام‌آور و پیش‌رو
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه201
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان19153
تماس02123871
وب سایتhttps://sbmu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: