University

دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز آموزش پزشکی در زادگاه پزشک بزرگ ایرانی

دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز آموزش پزشکی در زادگاه پزشک بزرگ ایرانی

دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز آموزش پزشکی در زادگاه پزشک بزرگ ایرانی
همدان زادگاه ابوعلی سینا، یکی از بزرگ‌ترین پزشکان تمام دوران حیات بشر است. وی در 980 میلادی (395 خورشیدی) در همدان زاده شد و از همان کودکی، نبوغ خود را بروز داد. ابوعلی سینا علاوه بر پزشکی، در شعر، ریاضیات، فیزیک و فلسفه نیز شهرت دارد و در این رشته‌ها نیز بر دانشمندان پس از خود، تاثیری شگرف گذاشته است. ابوعلی سینا نهایتا در 1037 میلادی (416 خورشیدی) در زادگاه خود، همدان، فوت کرد و در همان جا به خاک سپرده شد، ولی یادش تا امروز پا برجا مانده است، به طوری که به احترام او، در ایران 23 آگست (اول شهریور) را به نام روز پزشک نامگذاری کرده‌اند.
امروزه در شهر ابوعلی سینا، دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان اصلی‌ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می‌رود و در نزدیکی آرامگاه ابوعلی سینا قرار دارد.
 

وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان

در سال 1972 میلادی (1351 خورشیدی) معاهده‌ای میان ایران و فرانسه به امضا درآمد که بر اساس آن، دانشگاه بوعلی سینا همدان کار خود را آغاز کرد. سه سال بعد، زیر نظر این دانشگاه، رشته‌های پزشکی، پرستاری و بهداشت تدریس شد و هسته اولیه گروه پزشکی آن به وجود آمد. پس از چند سال فعالیت، در نهایت در سال 1986 میلادی (1365 خورشیدی) دانشگاه علوم پزشکی همدان به صورت مستقل درآمد.
در حال حاضر این دانشگاه میزبان بیش از هفت هزار دانشجو است که زیر نظر 93 گروه آموزشی و بیش از 500 عضو هیات علمی به تحصیل مشغولند. در این دانشگاه، 9 دانشکده وجود دارد:
1. بهداشت
2. آموزشکده پیرادندانپزشکی
3. پرستاری و مامایی
4. پزشکی
5. پیراپزشکی
6. توانبخشی
7. داروسازی
8. دندانپزشکی
9. علوم و فناوری های نوین پزشکی
دانشکده‌های پیراپزشکی نهاوند، پرستاری ملایر و علوم پزشکی اسدآباد، دیگر واحدهای آموزشی این دانشگاه به شمار می‌آیند که در شهرهای مختلف استان قرار دارند.
پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 2013 میلادی (1392 خورشیدی) کار خود را با پذیرش 140 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا آغاز کرد. این پردیس قصد دارد با توسعه تحصیلات تکمیلی، به گسترش پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه‌های بهداشتی و درمانی کمک کند.
چهار پژوهشکده زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی همدان به فعالیت مشغولند. علاوه بر این، 19 مرکز تحقیقاتی نیز در این دانشگاه تاسیس شده تا از فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران آن پشتیبانی کند. این دانشگاه به فعالیت 19 بیمارستان، مرکز درمانی، مرکز آموزشی درمانی و کلینیک تخصصی نیز نظارت دارد. 9 شبکه بهداشت نیز در شهرهای مختلف استان، به عنوان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان به شمار می‌آیند.
دانشگاه علوم پزشکی همدان با هدف کمک به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در حوزه بهداشت و درمان، مرکز رشد فناوری سلامت را راه‌اندازی کرده است. این مرکز از سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی) به وجود آمده و در طول سال‌های فعالیت خود، پذیرای ایده‌های جدید واحدهای فناور نوپا و پژوهشگران بوده است. زیر نظر این مرکز، دو دفتر برای حمایت هر چه بیشتر پژوهشگران مشغول فعالیتند: «دفتر مالکیت فکری و ثبت اختراع» و «دفتر ارتباط با صنعت و جامعه».

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی همدان

جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 2020 آغاز شده است. این دانشگاه در سال 2023 میزبان بیش از 500 دانشجوی غیر ایرانی بوده است. با وجود آن که در 70 درصد رشته‌گرایش‌های دانشگاه، دانشجویان خارجی حضور داشته‌اند، استقبال آنان از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بیشتر بوده است.
نام دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز آموزش پزشکی در زادگاه پزشک بزرگ ایرانی
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان4149
تعداد دانشجویان خارجی500
تماس08131310000
وب سایتhttp://www.umsha.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: