University

دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بزرگ‌ترین دانشگاه پزشکی در استان دانشگاهی ایران

دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بزرگ‌ترین دانشگاه پزشکی در استان دانشگاهی ایران

دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بزرگ‌ترین دانشگاه پزشکی در استان دانشگاهی ایران
استان کرمان، یکی از استان‌های پهناور ایران محسوب می‌شود، استانی که در خاک خود، معادن و صنایع بزرگی را جا داده است. این استان در طول تاریخ، مهد تمدن به شمار می‌رفت و صنایع دستی و آثار گردشگری آن، شهرتی جهانی دارند. امروزه کرمان در ایران، به عنوان یک استان دانشگاهی شناخته می‌شود که در آن، بیش از 110 مرکز دانشگاهی و آموزش عالی فعالیت می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی کرمان، یکی از این مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود. این دانشگاه اصلی‌ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی در استان کرمان است و جمعیتی بالغ بر 1.3 میلیون نفر از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.
 

تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی کرمان

در سال 1977 میلادی (1356 خورشیدی) 50 دانشجو در رشته پزشکی در دانشگاه کرمان، تحصیل خود را آغاز کردند. این رویداد، نقطه شروع حیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. سه سال بعد، با جذب دانشجو در رشته پرستاری، آموزش‌های پزشکی در دانشگاه کرمان وسعت پیدا کرد. بعد از آن، در سال 1984 میلادی (1363 خورشیدی)، دانشکده بهداشت پایه‌ریزی شد و در نهایت، یک سال بعد، با تصویب قانون تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان به صورت رسمی استقلال پیدا کرد.
در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه به بیش از 580 نفر می‌رسد. بیش از 5400 دانشجو نیز در 9 دانشکده و واحد آموزشی این دانشگاه به تحصیل مشغولند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از:
1. پزشکی
2. دندانپزشکی
3. داروسازی
4. پیراپزشکی
5. بهداشت
6. مدیریت و اطلاع‌رسانی
7. طب ایرانی
8. پرستاری و مامایی رازی
دانشکده پرستاری زرند نیز به عنوان واحد زیرمجموعه دانشگاه از سال 1992 میلادی (1371 خورشیدی) تاسیس شده است. این دانشکده در نخستین دوره، 15 دانشجو پذیرش کرد و هم‌اکنون در دو رشته بهداشت و پرستاری به آموزش دانشجویان می‌پردازد.
در زمینه پژوهشی، 26 مرکز تحقیقاتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت می‌کنند. در طول فعالیت این مراکز تحقیقاتی، بیش از 720 طرح پژوهشی به انجام رسیده و افزون بر 1300 مقاله نیز از سوی پژوهشگران منتشر شده است. شاخص اچ دانشگاه علوم پزشکی کرمان 106 است.
24 بیمارستان، 9 شبکه بهداشت و درمان و چهار مرکز آموزشی درمانی، به عنوان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعریف شده‌اند. پارک علم و فناوری سلامت، یکی از واحدهای خاص دانشگاه است که در سال 2020 میلادی (1399 خورشیدی) تاسیس شده و هدف اصلی آن، مدیریت جریان دانش و فناوری در میان مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حمایت از نوآوری در زمینه فناوری‌های سلامت‌محور است. در کنار این پارک، مرکز رشد دانشگاه نیز برای حمایت از واحد‌های فناور حوزه بهداشت و درمان به کار مشغول است. این مرکز کار خود را از 2010 میلادی (1389 خورشیدی) آغاز کرده و در طول مدت فعالیتش، به ارائه خدمات به پژوهشگران و واحدهای پژوهش‌محور پرداخته است.
 

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

«مدیریت امور بین‌الملل» دانشگاه علوم پزشکی کرمان، وظیفه انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و موسسات علمی خارج از ایران، دعوت از پژوهشگران و اساتید خارجی و انتشار فراخوان جذب دانشجویان خارجی را بر عهده دارد. بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 211 دانشجوی غیر ایرانی در ابتدای سال 2023 در این دانشگاه مشغول تحصیل بوده‌اند. در این دانشگاه اداره‌ای با عنوان «امور دانشجویان خارجی» تاسیس شده تا ارائه خدمات رفاهی، آموزشی و اقامتی به دانشجویان خارجی با انسجام بیشتری انجام شود. این اداره از سال 2016 میلادی (1396 خورشیدی) آغاز به کار کرده است.
دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، خود را به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های ایران مطرح کرده است. در نظام رتبه‌بندی شانگهای که در سال 2023 منتشر شد، دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رشته بهداشت عمومی رتبه 301 تا 400 را به دست اورده و بدین ترتیب، در جمع پنج دانشگاه برتر ایران در این زمینه ایستاده است.
در رتبه‌بندی تایمز 2023 نام دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رده پانزدهم دانشگاه‌های ایران دیده می‌شود. در این رده‌بندی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان با کسب رتبه کلی 601 تا 800 در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، ششم است. همچنین در رتبه‌بندی ISC که در سال 2021 منتشر شده نیز دانشگاه علوم پزشکی کرمان با کسب رتبه 601 تا 700 موفق شده در بین برترین دانشگاه‌های ایران در حوزه موضوعی پزشکی و بهداشت قرار گیرد.
نام دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بزرگ‌ترین دانشگاه پزشکی در استان دانشگاهی ایران
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه301-400
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان6136
تعداد دانشجویان خارجی211
تماس03431325700
وب سایتhttps://www.kmu.ac.ir/fa
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: