University

دانشگاه لرستان؛ تحصیل 9 هزار دانشجو در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان

دانشگاه لرستان؛ تحصیل 9 هزار دانشجو در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان

دانشگاه لرستان؛ تحصیل 9 هزار دانشجو در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان
استان لرستان یکی از استان‌های کوهستانی ایران به شمار می‌رود که در محدوده مرزهای آن، تنوع اقلیمی به خوبی قابل مشاهده است. «دانشگاه لرستان» بزرگ‌ترین مرکز آموزشی این استان است که حدود 9 هزار دانشجو در آن به تحصیل می‌پردازند. پردیس مرکزی این دانشگاه در شهر خرم‌آباد، مرکز این استان قرار دارد، چهار مرکز نیز در شهرستان‌های استان، به عنوان مراکز اقماری آن به فعالیت مشغولند.

تاریخچه دانشگاه لرستان

هر چند دانشگاه لرستان به عنوان یک دانشگاه، فعالیت مستقل خود را از سال 1993 میلادی (1372 خورشیدی) شروع کرده است، ولی شکل‌گیری آن به 1964 میلادی (1343 خورشیدی) بر می‌گردد، زمانی که «مرکز آموزش عالی لرستان» به عنوان یکی از مراکز وابسته به دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، با پذیرش 100 دانشجو کار خود را آغاز کرد. نخستین دانشجویان این مرکز آموزش عالی در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیاضی و زیست‌شناسی و در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول شدند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1979 میلادی) این مرکز به صورت مستقل و به عنوان «مجتمع آموزش عالی لرستان» کار خود را ادامه داد. در سال‌های بعد، طرحی برای ایجاد یک دانشگاه جامع در استان لرستان مطرح و در نهایت در سال 1993 میلادی، با ارتقای این مجتمع به «دانشگاه» اجرا شد.
 

وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه لرستان

دانشگاه لرستان در حال حاضر هشت دانشکده دارد:
1. منابع طبیعی: سه گروه «جنگلداری»، «مهندسی مرتع و آبخیزداری» و «علوم و مهندسی شیلات و محیط زیست» در این دانشکده حضور دارند.
2. ادبیات و علوم انسانی: این دانشکده، نزدیک دو هزار دانشجو دارد و در آن 80 عضو تمام‌وقت هیات علمی، در قالب 12 گروه آموزشی به فعالیت مشغولند.
3. کشاورزی: دانشکده کشاورزی یک سال پس از ارتقای این مرکز آموزشی به دانشگاه به وجود آمده است. در این دانشکده، 10 گروه آموزشی برای ارائه مباحث درسی و هدایت پژوهش‌های حوزه کشاورزی تشکیل شده است.
4. علوم پایه: در این دانشکده 11 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی، 24 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 16 رشته و گرایش در مقطع دکترا تدریس می‌شود. هیات علمی دانشکده علوم پایه 78 عضو دارد.
5. فنی و مهندسی: در این دانشکده که در سال 2003 میلادی (1382 خورشیدی) تاسیس شده، هشت گروه آموزشی فعالیت دارند.
6. مدیریت و اقتصاد: «مدیریت بازرگانی» و «اقتصاد بازرگانی» نخستین گروه‌های این دانشکده بود. در حال حاضر گروه حسابداری نیز به این دو گروه اضافه شده تا با حضور 15 عضو تمام‌وقت هیات علمی، دانشگاه لرستان به یکی از مراکز مهم آموزش عالی غرب ایران در زمینه مدیریت و اقتصادی تبدیل شود.
7. دامپزشکی: با توجه به رونق فعالیت‌های مربوط به دامپروری در استان لرستان، این دانشکده در سال 1993 میلادی (1372 خورشیدی) تاسیس شده است. هم‌اکنون هشت گروه آموزشی در دانشکده دامپزشکی فعالیت می‌کنند.
8. شیمی: قدمت این دانشکده به سال 1977 میلادی (1356 خورشیدی) بر می‌گردد، زمانی که به عنوان یکی از چهار گروه آموزشی مرکز آموزش عالی لرستان کار خود را آغاز کرد، اما تفکیک گروه شیمی از دانشکده علوم پایه و ایجاد دانشکده شیمی، در سال 2022 رخ داده است. در حال حاضر 19 عضو هیات علمی به صورت تمام‌وقت در این دانشگاه حضور دارند.
همچنین چهار واحد آموزش عالی نیز به صورت اقماری در شهرستان‌های استان لرستان، به عنوان مراکز اقماری دانشگاه لرستان تاسیس شده‌اند:
• کوهدشت: در این مرکز رشته «ریاضیات و کاربردها» آموزش داده می‌شود.
• الشتر: این مرکز دخترانه، با حدود 500 دانشجو در رشته‌های «مهندسی کامپیوتر»، ریاضیات و کاربردها»، «مدیریت بازرگانی»، «مدیریت صنعتی» و «جغرافیا» دایر شده است.
• پلدختر: این مرکز در سال 2012 میلادی (1390 خورشیدی) کار خود را با آموزش «مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار و مهندسی کشاورزی در دو گرایش گیاه‌پزشکی و علوم باغبانی آغاز کرد. در حال حاضر مهندسی کشاورزی، روانشناسی، حسابداری، آموزش زبان انگلیسی و علوم ورزشی نیز به رشته‌های این مرکز افزوده شده است.
• نورآباد: این مرکز مخصوص پسران است و آموزش‌های خود را در سه رشته روانشناسی، مدیریت دولتی و حسابداری، به حدود 220 دانشجوی خود ارائه می‌دهد.
 

فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه لرستان

دانشگاه لرستان در سال 2023 میلادی میزبان حدود 200 دانشجوی غیر ایرانی بوده است. این دانشگاه قصد دارد با افزایش امکانات آموزشی و رفاهی، فرصت حضور تعداد بیشتری از دانشجویان خارجی را فراهم سازد. هم‌اکنون دفتری با عنوان «همکاری‌های علمی و بین‌المللی» برای مدیریت امور مربوط به فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه به کار مشغول است. این دفتر علاوه بر گسترش همکاری با نهادهای آموزشی و پژوهشی خارجی، به برگزاری نشست‌ها و دعوت از شخصیت‌ها و اساتید خارجی برای حضور در دانشگاه لرستان نیز اقدام می‌کند.
نام دانشگاه لرستان؛ تحصیل 9 هزار دانشجو در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان9000
تعداد دانشجویان خارجی200
تماس06633120106
وب سایتhttps://www.lu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: