University

دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی

دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی

دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی

تحصیل در دانشگاه صداوسیما؛ پیوند دانش، رسانه و هنر در ایران

در ایران، دانشگاه صداوسیما به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی ویژه، تحت نظر بزرگ‌ترین سازمان رسانه‌ای کشور یعنی سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند. این دانشگاه، علم رسانه و هنر را با فناوری و تولید محتوا در هم آمیخته و نیروی انسانی متخصص، خلاق و کارآمد برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ایران تربیت می‌کند. دانشگاه صداوسیما جمهوری اسلامی ایران (IRIB University) با مأموریت توسعه آموزش و پژوهش رسانه‌ای، خدمات علمی و حرفه‌ای به سازمان صداوسیما ارائه می‌دهد.

تاریخچه و جایگاه علمی دانشگاه صداوسیما

نخستین برنامه رادیویی در ایران در سال 1940 میلادی (1319 خورشیدی) از شیراز پخش شد. پس از تأسیس سازمان رادیو تلویزیون ایران در سال 1958 میلادی (1337 خورشیدی)، نیاز به مرکز آموزش عالی برای تربیت نیروی انسانی رسانه‌ای احساس شد. بدین ترتیب، مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال 1969 میلادی (1348 خورشیدی) آغاز به کار کرد.

پس از انقلاب اسلامی، این مرکز به «دانشکده صداوسیما» تغییر نام داد و تمرکز خود را بر تربیت نیروهای مورد نیاز سازمان صداوسیما در سراسر کشور گذاشت. در سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی)، این دانشکده به دانشگاه صداوسیما ارتقا یافت.

معرفی دانشگاه صداوسیما در یک نگاه

مشخصات کلی

  • سال تأسیس: 1969 (مدرسه عالی تلویزیون و سینما) / 2012 (ارتقا به دانشگاه)

  • نوع: دانشگاه دولتی – تخصصی

  • وابستگی: سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران

  • مکان: تهران و قم، ایران

  • تعداد دانشجویان: حدود 1,000 نفر

  • اعضای هیئت علمی تمام‌وقت: 67 نفر

  • مدعو: بیش از 100 نفر

  • رشته‌ها و گرایش‌ها: تولید رادیو و تلویزیون، ارتباطات و رسانه، هنرهای دیجیتال، فنی و مهندسی رسانه، دین و رسانه

  • فارغ‌التحصیلان: نیروهای فعال در شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و برون‌مرزی ایران


جایگاه علمی و رتبه‌ها

  • تنها دانشگاه تخصصی رسانه‌ای وابسته به سازمان صداوسیما در ایران

  • تربیت نیروی انسانی متخصص برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور

  • ایجاد شبکه تلویزیونی اینترنتی «رویا» برای انتشار آثار دانشجویان و توسعه کارآموزی

  • انتشار مجلات علمی برای معرفی پژوهش‌ها و دستاوردهای دانشجویان و اعضای هیئت علمی


دانشکده‌ها و رشته‌ها

دانشکده‌ها (5 مورد):

  1. تولید رادیو و تلویزیون – آموزش تولید محتوا و مدیریت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی

  2. ارتباطات و رسانه – تربیت متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه

  3. هنرهای دیجیتال – آموزش مهارت‌های تولید محتوای دیجیتال و انیمیشن

  4. فنی و مهندسی رسانه – آموزش فناوری‌های رسانه‌ای و تجهیزات پیشرفته تولید

  5. دین و رسانه (قم) – تعمیق محتوای دینی تولیدات رسانه‌ای

رشته‌ها و گرایش‌ها:

  • مدیریت رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی

  • تهیه‌کنندگی رادیو و تلویزیون

  • تهیه‌کنندگی پویانمایی و تولید محتوای دیجیتال


پژوهش و نوآوری

  • انتشار دو مجله علمی تخصصی برای پژوهشگران دانشگاه

  • ایجاد شبکه تلویزیونی اینترنتی «رویا» جهت پخش آثار دانشجویان و توسعه کارآموزی

  • واحد امور بین‌الملل دانشگاه (تأسیس 2013 میلادی / 1392 خورشیدی) برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و فعالیت‌های رسانه‌ای جهانی


دانشجویان بین‌المللی

  • جذب دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد از سال 2022

  • رشته‌ها: مدیریت رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی، تهیه‌کنندگی رادیو، تلویزیون و پویانمایی

  • فارغ‌التحصیلان می‌توانند در شبکه‌های جهانی سازمان صداوسیما فعالیت کنند

  • پشتیبانی علمی و آموزشی و فرصت‌های کارآموزی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی


امکانات و خدمات رفاهی

  • استودیوها و تجهیزات حرفه‌ای رادیویی و تلویزیونی

  • آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فنی و دیجیتال

  • شبکه تلویزیونی اینترنتی «رویا» برای آموزش عملی و انتشار آثار

  • مجلات علمی و فرصت‌های پژوهشی تخصصی

  • دسترسی به شبکه‌های استانی و برون‌مرزی سازمان صداوسیما برای کارآموزی


شهریه و بورسیه‌ها

  • شهریه برای دانشجویان بین‌المللی: بر اساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت

  • بورسیه‌ها و حمایت‌های پژوهشی برای دانشجویان ممتاز و فعال در تولید محتوا


فرآیند پذیرش

  1. ثبت درخواست آنلاین از طریق سامانه دانشگاه

  2. بررسی مدارک و مصاحبه تخصصی

  3. صدور پذیرش اولیه

  4. دریافت ویزای تحصیلی (برای دانشجویان بین‌المللی)

  5. آغاز ترم تحصیلی

مدارک مورد نیاز: گذرنامه، مدارک تحصیلی، عکس، فرم درخواست، مدرک زبان (در صورت وجود)


چشم‌انداز آینده

  • تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای صنعت رسانه و تولید محتوا

  • توسعه همکاری‌های بین‌المللی و فعالیت‌های رسانه‌ای جهانی

  • گسترش آموزش‌های دیجیتال و هنرهای نوین رسانه‌ای

  • حفظ جایگاه دانشگاه به عنوان مرکز پیشرو آموزش، پژوهش و نوآوری در رسانه‌های ایران

 

 

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ایران، استفاده از خدمات مؤسسات مجاز جذب دانشجو است که تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند. 

سامانه آنلاین متمرکز  iranian.university، با مجوز رسمی از وزارت علوم اطلاعات کاملی از  دانشگاه‌های بین المللی ایران به همراه رشته های قابل پذیریش در هر دانشگاه را برای دانشجویان فراهم کرده است. در این سامانه، متقاضیان می‌توانند بر اساس شهر، رشته تحصیلی، شهریه و سایر معیارهای مورد نظر، دانشگاه مناسب خود را به‌سادگی انتخاب کنند.

نام دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان1000
تماس02122168540
وب سایتhttps://iribu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: