گزارش برگزاری جلسه وبینار بین المللی در خصوص نقش دانشگاه ها در فرایند توسعه کشور های در حال توسعه
در تاریخ 1401/4/1 وبینار بین المللی تحت عنوان: نقش دانشگاه ها در فرایند توسعه کشور های در حال توسعه ، با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان امور و حضور نمایند فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات بر گزار گردید.
در تاریخ 1401/4/1 وبینار بین المللی تحت عنوان: نقش دانشگاه ها در فرایند توسعه کشور های در حال توسعه ، با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان امور و حضور نمایند فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات بر گزار گردید.
هدف از برگزاری این وبینار بین المللی، تحلیل و بررسی ابعاد مختلف نقش دانشگاه ها در فرایند توسعه کشور های در حال توسعه بود؛ این وبینار در ساعت 10 صبح با حضور علی احمد ستاری رئیس موسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق در هرات، دکتر اردشیر انتظاری مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی آقای دکتر بحر الله صافی از فارغ التحصیلان افغانستانی تبار دانشگاه هندوستان، آقای دکتر کتان ویرا و خانم دکتر نتیکا پودر از اساتید دانشگاه هند و نماینده فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار گردید.
در ابتداء علی احمد ستاری رئیس موسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق با نگاهی اجمالی به دانشگاه های هرات نسبت به موضوع توسعه در دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.
در ادامه جناب آقای دکتر اردشیر انتظاری با رویکردی جامعه شناسانه و مبتنی بر ایجاد اشتغال و بررسی کارکردی دانشگاه های بنیادی و کاربردی پرداختند.
سپس آقای مجید خالق نیا، نماینده فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران درهرات با نگاهی به موفقیت های حوزه دانشگاه در قرون 2 ، 3 و 4 هجری و همچنین موضوع رنسانس اسلامی که به عنوان پیامد مثبت از کارکرد نهاد های آموزشی و پژوهشی بود پرداختند، و خاطر نشان نمودند رسیدن به جایگاه واقعی در حوزه تولید علم و دانش را با تکیه بر نسخه موفق در دوره رنسانس اسلامی امکان پذیر می باشد.
ایشان از دانشگاه های نسل اول مبتنی بر تربیت و آموزش، دانشگاه نسل دوم مبتنی بر آموزش و تاکید بر پژوهش و دانشگاه نسل سوم مبتنی بر خلاقیت و نو آوری اشاره داشتند که این خود عاملی بر اقتصاد دانش بنیان که همان محصول نسل سوم دانشگاه می باشد تاکید نمودند.
نکته قابل اهمیت در سخنان نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درهرات تاکید بر شرایط اقلیمی و عامل درون زای توسعه دانشگاه می باشد، بدین معنی که صرفاً تقلید از دانشگاه های کشورهای توسعه یافته و برگردان آن در کشور های در حال توسعه، خروجی بیشتر از تربیت نیروی کار جهت کشور های توسعه یافته نمی باشد، آنچه مسلم است در رشته های دانشگاه های:
• باید بومی باشد
• بازرار کار در نظر گرفته شود
• پایش مستمر و آینده نگری در آموزش عالی تحقق پذیرد.
ایشان تجربه دانشگاه علمی کاربردی را که حدودآً %75 از فارغ التحصیلان آن مشغول کار می باشند، تجربه موفق در دانشگاه دانسته است بر این اساس رویکرد نمایندگی فرهنگی بر انعقاد تفاهم نامه ها بین دانشگاه ها و موسسات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با تاکید بر شرایط اقلیمی و بومی مورد توجه می باشد، به عنوان مثال رشد و توسعه رشته دانشگاهی داروهای گیاهی در هرات.
نکته مورد تاکید ایشان در این وبینار تبیین رشد و توسعه دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است چراکه با رفع نظام تبعیض و اشرافیت در حکومت طاغوت، شرایط تحصیل همگانی برای همه علاقمندان فراهم شد و رشد 2500 در صدی تعداد دانشجویان و واحد های دانشگاهی را در نظام جمهوری اسلامی ایران در بر داشت؛ حضور حدود 4 میلیون دانشجو در 26400 واحد دانشگاهی و رشد چشمگیر سهم تولید علم ایران با رشد 200 برابری نسبت به قبل از انقلاب از نقاط عطف رشد و توسعه دانشگاه ها در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
تعداد مقالات گسترده علمی در مجلات و پژوهش نامه های علمی نشان از تولید علم و رشد آن در سالهای اخیر می باشد.
سخنرانان بعدی آقای دکتر کتان ویرا و خانم دکتر ناتیکاپودر از اساتید دانشگاه هند بودند که به صورت موردی به موضوع فرایند توسعه در دانشگاه های هند پرداختند.
نوع کور رنگی را انتخاب کنید
کوری سرخ کوری سبز کوری آبی قرمز به سختی دیده می شود سبز به سختی دیده می شود آبی به سختی دیده می شود تک رنگ تک رنگ خاصتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله کلمات:
تغییر ارتفاع خط:
نوع ماوس را تغییر دهید: