University

جامعه المصطفی العالمیه، مرکز دانشگاهی بین‌المللی برای فراگیری علوم دینی

جامعه المصطفی العالمیه، مرکز دانشگاهی بین‌المللی برای فراگیری علوم دینی

جامعه المصطفی العالمیه، مرکز دانشگاهی بین‌المللی برای فراگیری علوم دینی
شهر قم به عنوان یکی از شهرهای مذهبی ایران، به خاطر حضور حوزه علمیه قم، یکی از مراکز اصلی علوم اسلامی و فقه شیعه به شمار می‌رود. این شهر از گذشته‌های دور، به عنوان محلی برای اجتماع عالمان دینی به شمار می‌آمد. در چند سده اخیر، قم با پرورش عالمان بزرگی در علوم دینی، خدمات بسیاری ارائه داده است. در این شهر حوزه‌های علمیه مختلفی به تدریس علوم دینی مشغولند و وظیفه تربیت دانشجویان علوم دینی را بر عهده دارند، ولی در میان آن‌ها، «جامعه المصطفی العالمیه» یا دانشگاه بین‌المللی المصطفی به عنوان یک مرکز دانشگاهی، به گسترش مبانی اعتقادی تشیع مشغول است. این مرکز دانشگاهی، جذب دانشجویانی از سراسر جهان را به عنوان یکی از رسالت‌های خود در نظر گرفته و هم اکنون، میزبان صدها دانشجو از چندین کشور جهان است. فعالیت‌های جامعه المصطفی العالمیه توانسته است در دهه‌های اخیر، بازخوردهای خوبی در زمینه شناساندن چهره واقعی اسلام و تشیع به مردم جهان به خود جلب کند.

تاریخچه جامعه المصطفی العالمیه

پایه‌گذاری این مرکز علمی را باید به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 مربوط دانست. پیش از انقلاب اسلامی، طلاب غیر ایرانی کمی در قم به تحصیل علوم دینی و مبانی اعتقادی تشیع مشغول بودند. پس از پیروزی انقلاب، شورایی به نام «شورای سرپرستی طلاب غیر ایرانی» در حوزه علمیه قم تاسیس شد تا به تحصیل طلاب غیر ایرانی و گسترش اعتقادات شیعی در کشورهای مختلف جهان، بیش از پیش توجه شود. در سال 1986 نام این مرکز پس از برخی اصلاحات، به «مرکز جهانی علوم اسلامی» تغییر کرد و به تدریس علوم دینی به شیوه سنتی حوزه‌های علمیه شیعی مشغول شد. ولی در نهایت در سال 2008، مرکزی که امروز به عنوان جامعه المصطفی العالمیه شناخته می‌شود، شروع به کار کرد. تاسیس این دانشگاه دینی با هدف رشد هر چه بیشتر مراکز علمی برای پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر صورت گرفت.
جامعه المصطفی العالمیه در مدرسه عالی امام خمینی قم کار خود را آغاز کرد و به جذب طلاب خارجی علاقمند به معارف شیعی مشغول شد.
هم‌اکنون جذب دانشجو در سه کلان‌حوزه دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و زبانی در این مرکز صورت می‌گیرد. نظام آموزشی این دانشگاه به شکلی تنظیم شده که هم با نظام حوزوی و هم با نظام دانشگاهی (مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) انطباق داشته باشد. بدین ترتیب بر اساس دروسی که هر کدام از طلاب می‌گذرانند و نمراتی که به دست می‌آورند، مدرکی مانند مدارک دانشگاهی به آنان اعطا می‌شود که مورد تایید مراکز علمی معتبر جهانی است.

جایگاه بین‌المللی جامعه المصطفی العالمیه

این موسسه آموزش عالی یکی از مراکز اصلی گسترش معارف تشیع در جهان به شمار می‌رود. جامعه المصطفی العالمیه هم‌اکنون در قم واقع است و در 60 کشور جهان واحدهایی تابع، وابسته، پیوسته و همکار دارد.
شعبه‌های مختلف این موسسه، با شناسایی افراد علاقمند به تحصیل در علوم دینی، آموزش‌های اولیه را به آنان ارائه می‌دهد و در صورتی که آنان به فراگیری سطوح عالی‌تر علاقه داشته باشند، آنان را به ایران اعزام می‌کند.
جامعه المصطفی حدود 40 هزار طلبه خارجی و 40 هزار فارغ‌التحصیل دارد. این افراد از 122 ملیت در این مرکز حضور یافته‌اند. آموزش‌های مرکز در 2500 موضوع درسی ارائه می‌شود و طلاب غیر ایرانی و خانواده‌ آن‌ها، می‌توانند همزمان با بهره‌مندی از خدمات آموزشی، از تسهیلات و خدمات اقامتی در ایران نیز استفاده کنند. با وجود آن که مخاطبان اصلی جامعه المصطفی طلاب غیر ایرانی هستند، امکان پذیرش دانشجوی ایرانی، حداکثر تا 10 درصد ظرفیت این مرکز وجود دارد. هرچند جامعه المصطفی مرکزی برای معرفی و آموزش عقاید شیعی است، ولی طلاب اهل سنت نیز از امکان حضور در آن برخوردارند.

خدمات آموزشی جامعه المصطفی العالمیه
افراد غیر ایرانی علاقمند به مباحث اعتقادی شیعی می‌توانند از خدمات موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی این دانشگاه استفاده کنند و از پژوهش‌ها و آموزش‌های گروه‌های ادیانی و فرهنگی گوناگون دانشگاه بهره‌مند شوند. علاوه بر این، کسانی که امکان حضور در ایران برای آنان فراهم نیست، با استفاده از «دانشگاه مجازی» امکان بهره‌مندی از آموزش‌های از راه دور را خواهند داشت. دانشگاه مجازی جامعه المصطفی العالمیه در سال 2003 کار خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در 40 رشته (به زبان‌های مختلف) آموزش‌های خود را ارائه می‌کند. همچنین سه دوره آموزشی زبان فارسی، عربی و انگلیسی نیز در این دانشگاه مجازی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.
نام جامعه المصطفی العالمیه، مرکز دانشگاهی بین‌المللی برای فراگیری علوم دینی
کشور ایران
نوعدولتی
تماس0253-717273
وب سایتhttps://miu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: