University

دانشگاه سوره و جایگاه آن در جامعه هنری ایران‌زمین

دانشگاه سوره و جایگاه آن در جامعه هنری ایران‌زمین

دانشگاه سوره و جایگاه آن در جامعه هنری ایران‌زمین
حوزه هنری انقلاب اسلامی، به عنوان نهادی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، از فعالیت‌های هنری و فرهنگی گوناگونی که در ایران صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند. این نهاد در راستای عمل به وظایف خود، در سال 1993 میلادی (1372 خورشیدی) موسسه آموزش عالی سوره را به عنوان یک نهاد غیر انتفاعی تاسیس کرد. دانشکده‌ها و سازمان مرکزی این دانشگاه در مناطق میانی شهر تهران واقع است. دانشگاه سوره قصد دارد با در نظر گرفتن رهنمودهای هنری و فرهنگی اسلامی، تولیداتی متناسب با آن‌ها عرضه کند. از این رو برترین اساتید این حوزه‌ها در دانشگاه سوره به تدریس و تربیت دانشجویان مشغولند، موضوعی که موجب شده دانشگاه سوره نه تنها در میان جامعه هنری، بلکه در بین مردم نیز جایگاهی والا پیدا کند و به عنوان یکی از جدی‌ترین مراکز ارائه آموزش‌های هنری شناخته شود.

تاریخچه دانشگاه سوره

موسسه آموزش عالی سوره پس از تاسیس، به مدت دو سال به پذیرش دانشجو به صورت آزاد اقدام کرد. سپس از سال 1995 میلادی (1974 خوردشیدی) با توجه به نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌های ایران به پذیرش دانشجو پرداخت. در این سال 11 رشته تحصیلی در دانشگاه فعال بود. با وجود آن که موسسه سوره تا سال 1997 میلادی (1376 خورشیدی) به اعطای مدرک معادل به دانشجویان خود اقدام می‌کرد، از این سال به بعد مدرک اعطایی موسسه مورد پذیرش نهادهای رسمی ایران قرار گرفت تا گام مهمی برای رشد هر چه بیشتر رشته‌ها و آموزش‌های دانشگاه برداشته شود.
پس از گسترش فعالیت‌های آموزشی، این موسسه در سال 2011 میلادی (1389 خورشیدی)، به دانشگاه ارتقا یافت و از آن پس با نام «دانشگاه سوره» شناخته شد. راه‌اندازی نخستین دوره دکترا در رشته‌ علوم ارتباطات در این دانشگاه، جدی‌ترین تحول سال‌های اخیر در دانشگاه سوره محسوب می‌شود.
وجود امکانات مورد نیاز برای دانشجویان رشته‌های مختلف هنری، این دانشگاه را به یکی از دانشگاه‌های هنری ممتاز ایران تبدیل کرده است. در حال حاضر (سال 2023 میلادی)  4500 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و آموزش‌ها ذیل ساختار سه دانشکده، در سه مقطع دکترا (سه رشته)، کارشناسی ارشد (21 رشته)، کارشناسی (18 رشته) و کارشناسی ناپیوسته (یک رشته) به آنان ارائه می‌شود:
1. معماری و شهرسازی: همزمان با تاسیس موسسه آموزش عالی سوره، گروه معماری آن نیز کار خود را آغاز کرد. از ابتدا این گروه قصد داشت با استفاده از مولفه‌های فرهنگی و اسلامی در معماری و بازشناسی معماری ایرانی اسلامی، نیازهای جامعه ایران را پاسخ دهد. در حال حاضر چهار رشته مهندسی معماری، معماری اسلامی، مهندسی شهرسازی و معماری داخلی در این دانشکده تدریس می‌شود. کتابخانه تخصصی دانشکده معماری با برخورداری از حدود 400 هزار عنوان نشریه و کتاب به صورت مکتوب و مجازی، به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع مربوط به معماری در ایران به شمار می‌آید.
2. هنر: این دانشکده از سال 2001 میلادی (1385 خورشیدی) کار خود را آغاز کرده است و در حال حاضر، بزرگ‌ترین دانشکده این دانشگاه شناخته می‌شود. 11 گروه «انیمیشن»، «سینما»، «مطالعات عالی هنر»، «تئاتر»، «آموزشی عکاسی»، «گرافیک»، «گروه صنایع دستی و هنر اسلامی»، «ادبیات نمایشی»، «نقاشی»، «تصویرسازی» و «جلوه‌های ویژه بصری» ذیل این دانشکده به فعالیت مشغولند.
3. فرهنگ و ارتباطات: این دانشکده در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) با تجمیع دو دانشکده «علوم ارتباطات» و «امور فرهنگی» ساخته شد. پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه در زمینه فرهنگ و رسانه، رسالت اصلی این دانشکده به شمار می‌رود. سه رشته «ادبیات پایداری»، «ارتباطات اجتماعی» و «مدیریت فرهنگی» در این دانشکده تدریس می‌شود.
فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه سوره
با توجه به نقش پژوهش در بالا بردن کیفیت آموزش، دانشگاه سوره رشد فعالیت‌های پژوهشی را به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خود دنبال می‌کند. نشریه علمی «رهپویه هنر» در سه مجلد «هنرهای تجسمی»، «هنرهای نمایشی» و «هنرهای صناعی»، در کنار نشریه علمی «رهپویه حکمت هنر اسلامی» به عنوان نشریات پژوهشی دانشگاه سوره شناخته می‌شود.
دفتر ارتباط با صنعت، یکی از بخش‌های دانشگاه سوره است که به عنوان زیرمجموعه معاونت پژوهشی این دانشگاه کار می‌کند. این دفتر با انعقاد قراردادهای تحقیقاتی، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان‌های مختلف، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی مربوط به کسب و کار‌های کوچک و مدیریت طرح‌های کلان، به فعالیت مشغول است.
نام دانشگاه سوره و جایگاه آن در جامعه هنری ایران‌زمین
کشور ایران
نوعغیر انتفاعی
تعداد کل دانشجویان4500
تماس02166354245
وب سایتhttps://www.soore.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: