University

دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی

دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی

دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی
در ایران بیشتر دانشگاه‌ها زیر نظر سه وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «علوم، تحقیقات و فناوری» و «آموزش و پرورش» اداره می‌شود. ولی برخی نهادها و وزارتخانه‌ها، با هدف پرورش نیروی انسانی خود، دانشگاه‌هایی را به صورت اختصاصی تربیت کرده‌اند. «دانشگاه صداوسیما» از جمله همین دانشگاه‌هاست که به سازمان صداوسیما، بزرگ‌ترین سازمان رسانه‌ای ایران وابسته است.

تاریخچه دانشگاه صداوسیما

برای نخستین بار، 24 آپریل 1940 میلادی (چهارم اردیبهشت 1319 خورشیدی) صدای رادیو در ایران از طریق فرستنده‌ای که در شهر شیراز ایجاد شده بود، منتشر شد. از فردای این روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد. از آن جا که در آن زمان برنامه‌های این رادیو تنها در تهران شنیده می‌شد، این رادیو را «رادیو تهران» نامیدند.
سازمان رادیو تلویزیون ایران، در سال 1958 میلادی (1337 خورشیدی) تاسیس شد. بدین ترتیب این سال را زمان تاسیس تلویزیون در ایران می‌دانند. در سال‌های ابتدایی فعالیت تلویزیون، پخش برنامه‌های آن تنها چهار ساعت، از 18 تا 22 انجام می‌شد؛ ابتدا برنامه برای خردسالان و کودکان پخش می‌شد، سپس برنامه‌های ورزشی به نمایش درمی‌آمد و در انتها نوبت به تدریس زبان، اخبار و بحث‌های روانشناسی می‌رسید.
در سال‌های بعد، ساعت پخش، برنامه‌ها و فرستنده‌های تلویزیون بیشتر شد. پس از گسترش فعالیت‌های این سازمان، نیاز به وجود یک مرکز آموزش عالی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آن احساس شد. بدین ترتیب «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» در سال 1969 میلادی (1348 خورشیدی) کار خود را آغاز کرد. در اولین سال فعالیت، این موسسه یک دوره کوتاه‌مدت یک ساله برگزار کرد، ولی پس از مدتی، دوره‌هایی دو ساله به وجود آمد. دوره‌های کارشناسی ارشد «تکنولوژی آموزشی»، «تحقیق در ارتباطات جمعی» و «مهندسی الکترونیک»، دیگر دوره‌هایی بود که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی (1979 میلادی) در این دانشگاه شروع شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، این موسسه که به عنوان دانشکده صداوسیما شناخته می‌شد، به تربیت نیروهای مورد نیاز سازمان صداوسیمای ایران متمرکز شد. از آن زمان تا کنون، فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سازمان صداوسیما (تهران) و مراکز استانی آن به کار مشغول می‌شوند. هر کدام از 31 استان ایران (حداقل) یک شبکه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی دارند و سه شبکه به صورت محلی به فعالیت می‌پردازند. به جز آن، 20 شبکه تلویزیونی، 18 شبکه رادیویی ثابت، دو شبکه اینترنتی و 20 شبکه برون‌مرزی نیز به فعالیت مشغولند.
 

ساختار آموزشی دانشگاه صداوسیما

دانشکده صداوسیما در سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی) به «دانشگاه» ارتقا یافت. ذیل این دانشگاه، چهار دانشکده فعالیت می‌کنند:
• تولید رادیو و تلویزیون
• ارتباطات و رسانه
• هنرهای دیجیتال
• فنی و مهندسی رسانه
همچنین دانشکده‌ای با عنوان «دین و رسانه» نیز در ساختار این دانشگاه وجود دارد. هدف از تاسیس این دانشکده که در شهر قم قرار دارد، تعمیق محتوای دینی تولیدات صداوسیماست. دانشکده دین و رسانه در سال 1997 میلادی (1376 خورشیدی) تاسیس شده است. هیات علمی این دانشگاه 67 نفر عضو تمام‌وقت دارد و بیش از 100 نفر به صورت مدعو، برای تدریس دروس مختلف، در آن حضور می‌یابند. شمار دانشجویان دانشگاه نیز نزدیک هزار نفر است.
در سال 2022 برای حمایت از پخش آثار دانشجویان و گسترش زمینه کارآموزی تخصصی آنان، شبکه‌ای تلویزیونی بر بستر اینترنت با نام «رویا» راه‌اندازی شده است. دو مجله علمی نیز به انتشار آثار و پژوهش‌های پژوهشگران دانشگاه مشغولند.
 

دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه صداوسیما

از سال 2022 فراخوانی از سوی دانشگاه صداوسیما برای جذب علاقمندان به تحصیل در رشته‌های دانشگاه صداوسیما در مقطع کارشناسی ارشد منتشر شد. مدیریت رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی، تهیه‌کنندگی پویانمایی، تهیه‌کنندگی رادیو و تهیه‌کنندگی تلویزیون، رشته‌های اعلام شده در این فراخوان برای جذب دانشجویان بین‌المللی است. این دانشجویان می‌توانند در صورت احراز صلاحیت‌های لازم در شبکه‌های جهانی سازمان صداوسیمای ایران فعالیت کنند. با هدف انسجام و گسترش فعالیت‌های بین‌المللی سازمان، واحد «امور بین‌الملل» دانشگاه، از سال 2013 میلادی (1392 خورشیدی) تاسیس شده است.
نام دانشگاه صداوسیما، محلی برای تربیت نیروی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان1000
تماس02122168540
وب سایتhttps://iribu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: