University

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خدمات بهداشتی و درمانی آن به بیش از چهار میلیون نفر

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خدمات بهداشتی و درمانی آن به بیش از چهار میلیون نفر

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خدمات بهداشتی و درمانی آن به بیش از چهار میلیون نفر
سال 1946 میلادی (1325 خورشیدی)، زمان تاسیس آموزشگاه عالی بهداری در اصفهان بود. آموزشگاهی که بعدها پایه‌ای شد برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. این دانشگاه در حال حاضر بار اصلی فعالیت‌های درمانی و بهداشتی در کلان‌شهر اصفهان را بر عهده دارد. بر اساس آخرین آمارها، حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر از خدمات این دانشگاه و واحدهای زیر نظر آن، بهره‌مند می‌شوند.

تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

آموزشگاه عالی بهداری در خانه‌ای کوچک در محله‌ احمدآباد اصفهان تاسیس شد. پس از مدتی، مرکز اصلی این آموزشگاه به دبیرستان معروف سعدی منتقل شد تا از امکانات و کلاس‌های دبیرستان برای آموزش دانشجویان استفاده شود. چهار سال بعد، در سال 1950 میلادی (1329 خورشیدی)، «دانشکده پزشکی» در کنار آموزشگاه بهداری آغاز به کار کرد و موفق شد جواز برگزاری دوره شش ساله‌ای با اعطای دیپلم دکترای پزشکی را به دست آورد. پس از مدتی، آموزشگاه در دانشکده ادغام شد و اعضای هیات علمی آن به آموزش دانشجویان دانشکده مشغول شدند.
مدتی بعد، در سال 1955 میلادی (1334 خورشیدی) دانشکده داروسازی نیز در این مجموعه تشکیل شد، ولی دو سال بعد، به شکل یک دانشکده مجزا، کار خود را ادامه داد. سه سال بعد، این دو دانشکده به همراه دانشکده تازه‌تاسیس ادبیات، «دانشگاه اصفهان» را شکل دادند. با اضافه شدن سه عنوان تحصیلی جدید (علوم دارویی، علوم آموزشگاهی و پرستاری) و تاسیس کلینیک ویژه دانشگاه در کنار مراکز پزشکی ثریا و خورشید که در سال 1968 میلادی (1347 خورشیدی) رخ داد، توسعه دانشگاه سرعت یافت. در سال‌های بعد، دوره‌های میکروب‌شناسی، انگل‌شناسی و تشخیص طبی و دانشکده دندان‌پزشکی به ساختار دانشگاه اضافه شد و در نهایت در سال 1985 میلادی (1364 خورشیدی) با تفکیک واحدهای علوم پزشکی از دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از 10 هزار دانشجو، هزار عضو هیات علمی و 10 دانشکده دارد:
1. دانشکده بهداشت
2. دانشکده پرستاری و مامایی
3. دانشکده پزشکی
4. دانشکده پیراپزشکی
5. دانشکده تغذیه و علوم غذایی
6. دانشکده داروسازی و علوم دارویی
7. دانشکده دندانپزشکی
8. دانشکده علوم توانبخشی
9. دانشکده فناوری های نوین علوم پزشکی
10. دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
علاوه بر این مجتمع آموزش عالی سلامت که در شهرستان خمینی‌شهر واقع است، زیر نظر ین دانشگاه اداره می‌شود. 39 مرکز آموزشی‌درمانی و بیمارستان و 46 مرکز تحقیقاتی نیز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به فعالیت هستند. سه پژوهشکده «علوم دندانپزشکی»، «پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر» و «قلب و عروق»، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دایر هستند که در حوزه‌های تخصصی خود، به تحقیق و پژوهش می‌پردازند. 18 مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (هفت عنوان به زبان فارسی و 11 عنوان به زبان انگلیسی) تحقیقات پژوهشگران این دانشگاه و نتایج تحقیقات دیگر محققان در حوزه‌های بهداشت و درمان را منتشر می‌کنند.

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

بر اساس گزارش موسسه تایمز که در سال 2023 منتشر شد، دانشگاه علوم پزشکی ایران با یک پله ارتقا نسبت به سال 2022 در رتبه دوم دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین در نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال 2023، در رشته پرستاری با کسب رتبه 201 تا 300 موفق شده عنوان برترین دانشگاه ایران را به دست آورد. در گزارش سال 2021 نظام رتبه‌بندی ISC نیز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کسب رتبه 501 تا 600، جزء برترین دانشگاه‌های ایران بوده است.
این دانشگاه با برخی مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای آلمان، ژاپن، کره جنوبی و اتریش تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده و همکاری‌هایی تحقیقاتی انجام می‌دهد. همچنین نشست‌های مشترک و سمینارهایی با حضور اساتید و پژوهشگران خارجی به صورت دوره‌ای برگزار می‌کند.
در سال 2023 شمار دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه 400 نفر اعلام شده است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هر سال بر اساس ظرفیت و امکانات خود، فراخوانی را برای پذیرش تعداد محدودی از متقاضیان غیر ایرانی تحصیل در این دانشگاه منتشر می‌کند.
نام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خدمات بهداشتی و درمانی آن به بیش از چهار میلیون نفر
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه201
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان10000
تعداد دانشجویان خارجی400
تماس03136680048
وب سایتhttps://mui.ac.ir/fa
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: