University

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز مدیریت خدمات بهداشت و درمان در دومین شهر ایران

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز مدیریت خدمات بهداشت و درمان در دومین شهر ایران

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز مدیریت خدمات بهداشت و درمان در دومین شهر ایران
مشهد، بزرگترین شهر شرق ایران محسوب می‌شود، شهری که هم جمعیت زیادی دارد و هم به خاطر وجود حرم امام رضا، هر سال میزبان میلیون‌ها مسافر است. این موضوع اهمیت این شهر و لزوم ارتقای امکانات بهداشتی و درمانی آن را بسیار بالا برده است. شاید به همین دلیل است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های آموزش پزشکی ایران در این شهر تاسیس شده و امروزه مدیریت بخش اصلی خدمات بهداشتی و درمانی استان خراسان رضوی را به دوش می‌کشد.

تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیشنهاد تاسیس یک مرکز آموزش عالی مدرن در مشهد برای آموزش رشته‌های پزشکی، نخستین بار در سال 1934 میلادی (1313 خورشیدی) مطرح شد. این پیشنهاد نهایتا پنج سال بعد، به مرحله اجرایی رسید و «آموزشگاه عالی بهداری» در این شهر تاسیس شد. این آموزشگاه در ابتدا در یک دبستان شش کلاسه قرار داشت، ولی با گسترش فعالیت‌هایش، مرکزی اختصاصی بنا کرد. در سال 1947 میلادی (1326 خورشیدی) آموزشگاه به «دانشکده پزشکی» تبدیل شد و در نهایت 61 دانشجوی رشته پزشکی در سال 1949 میلادی (1328 خورشیدی) به تحصیل مشغول شدند. در آن زمان این دانشکده در کنار دانشکده ادبیات، «دانشگاه مشهد» را تشکیل می‌دادند. تا دو سه دهه بعد، چند دانشکده دیگر به این ساختار اضافه شد تا دانشگاه مشهد گسترش بیشتری پیدا کند. اما در سال 1986 میلادی (1365 خورشیدی) با تصویب قانون تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشکده پزشکی نیز به همراه دانشکده‌های دندانپزشکی و علوم دارویی و تغذیه به صورت مستقل به یک واحد دانشگاهی تبدیل شدند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد را شکل دادند.
در حال حاضر این دانشگاه بیش از 9 هزار دانشجو و 900 عضو هیات علمی دارد که در قالب شش دانشکده به فعالیت می‌پردازند:
1. بهداشت
2. پرستاری و مامایی
3. پزشکی
4. علوم پیراپزشکی و توانبخشی
5. داروسازی
6. دندان پزشکی
7. طب ایرانی و مکمل
دانشکده علوم پزشکی کاشمر و دانشکده پرستاری قوچان نیز به عنوان واحدهای اقماری، زیر نظر این دانشگاه اداره می‌شود.
28 بیمارستان، هفت مرکز آموزشی و پژوهشی، 47 مرکز پژوهشی، دو کیلینیک ویژه و یک مرکز جامع توانبخشی، در کنار 18 شبکه بهداشت در شهرستان‌های مختلف استان، زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد دایر هستند. این دانشگاه در مجموع به بیش از پنج میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهد و از این حیث، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران به شمار می‌آید.
 

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نظام‌های گوناگون رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها، به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های ایران معرفی شده است. در گزارش نظام رتبه‌بندی شانگهای که در سال 2023 منتشر شده، این دانشگاه با کسب رتبه 301 تا 400، موفق شده خود را به عنوان دومین دانشگاه برتر ایران در رشته بیوتکنولوژی معرفی کند. همچنین رتبه 201 تا 300 این دانشگاه در رشته بهداشت عمومی، نام آن را به عنوان یکی از سه دانشگاه برتر ایران مطرح کرده است. رتبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته‌های «داروسازی و علوم دارویی» و «پزشکی بالینی» نیز 401 تا 500 بوده است، بدین ترتیب این دانشگاه، در این دو رشته نیز یکی از برترین دانشگاه‌های ایران به شمار می‌رود.
در رتبه‌بندی موسسه تایمز نیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میان تمام دانشگاه‌های ایران به رتبه هفدهم رسیده است. بر اساس این گزارش که در سال 2023 منتشر شده، رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، هفتم است.
این دانشگاه در گزارش رتبه‌بندی ISC که در سال 2021 منتشر شده نیز در حوزه موضوعی علوم پزشکی و بهداشت به رتبه 401 تا 450 دست یافته و موفق شده در جمع پنج دانشگاه برتر ایران قرار گیرد.
هر ساله فراخوانی برای جذب علاقمندان خارجی تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر می‌شود. جذب دانشجوی بین‌المللی در این دانشگاه، بر اساس صلاحیت علمی متقاضیان و ظرفیت دانشگاه در جذب دانشجوی خارجی صورت می‌گیرد. فرایندهای پذیرش دانشجویان غیر ایرانی، بر عهده «مدیریت روابط دانشگاه و امور بین‌الملل» دانشگاه است. این مرکز علاوه بر جذب و ارائه تسهیلات کنسولی و آموزشی به دانشجویان خارجی، وظیفه ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقات خارج از ایران، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و تعریف فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی را نیز بر عهده دارد.
بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه، در سال 2022 میلادی مجموعا 421 دانشجوی غیر ایرانی از 10 کشور، در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی این دانشگاه به تحصیل مشغول بوده‌اند.
نام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز مدیریت خدمات بهداشت و درمان در دومین شهر ایران
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه301-400
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان8300
تعداد دانشجویان خارجی421
تماس05138412081
وب سایتhttps://www.mums.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: