University

دانشگاه محقق اردبیلی، یادبودی برای دانشمند بزرگ علوم اسلامی

دانشگاه محقق اردبیلی، یادبودی برای دانشمند بزرگ علوم اسلامی

دانشگاه محقق اردبیلی، یادبودی برای دانشمند بزرگ علوم اسلامی
اردبیل یکی از استان‌های مرزی ایران محسوب می‌شود و در شمال غرب آن قرار دارد. این استان به خاطر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی گردشگری و صنایع بزرگ کشت و صنعت، مشهور است. بزرگ‌ترین مرکز آموزشی استان، «دانشگاه محقق اردبیلی» است که پردیس اصلی آن در شهر اردبیل واقع است.
 

محقق اردبیلی که بود؟

احمد بن محمد اردبیلی یکی از عالمان برزگ علوم اسلامی در قرن شانزدهم میلادی (دهم هجری قمری) بود. وی در اردبیل به دنیا آمد و در طول عمر خود، در شهر‌هایی همچون شیراز و نجف، به تحصیل و تدریس پرداخت. وی به خاطر زندگی مومنانه و زهد فراوان، به «مقدس اردبیلی» ملقب شد و به خاطر ژرف‌نگری و تبحرش در علوم مختلف به عنوان «محقق اردبیلی» شناخته می‌شد. محقق اردبیلی در سال 1585 میلادی (993 هجری قمری) وفات یافت.
 

تاریخچه دانشگاه محقق اردبیلی

دانشکده کشاورزی که در سال 1978 میلادی (1357 خورشیدی) با پذیرش 30 دانشجو در رشته کشاورزی عمومی کار خود را در اردبیل آغاز کرد، سنگ بنای ایجاد دانشگاه کنونی را بنا نهاد. در آن دوره، دانشکده کشاورزی زیر مجموعه‌ای از دانشگاه تبریز محسوب می‌شد و در سال‌های بعد نیز، به همین شکل به کار خود ادامه داد، ولی در نهایت در سال 1991 میلادی (1370 خورشیدی) دانشکده کشاورزی از دانشگاه تبریز جدا شد و به صورت «مجتمع آموزش عالی» کار خود را پی گرفت. در نهایت در سال 1996 میلادی (1375 خورشیدی) در حالی که کنگره بزرگداشت محقق اردبیلی در شهر اردبیل بر پا بود، خبر ارتقای مجتمع آموزش عالی به دانشگاه منتشر و بدین ترتیب، دانشگاه محقق اردبیلی کار خود را به صورت رسمی شروع کرد.
 

وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی

این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه جامع استان اردبیل (در شمال غربی ایران) محسوب می‌شود. پردیس اصلی دانشگاه در شهر اردبیل قرار دارد. سه پردیس اقماری آن نیز در شهرهای نمین، پارس‌آباد و مشکین‌شهر واقع است.
شمار دانشجویان این دانشگاه بیش از 13 هزار نفر است و نزدیک 400 عضو تمام‌وقت هیات علمی در آن مشغول به کار هستند. دانشگاه محقق اردبیلی 9 دانشکده دارد که شش دانشکده در پردیس اصلی آن واقعند:
1. فنی و مهندسی
2. علوم
3. علوم تربیتی و روانشناسی
4. ادبیات و علوم انسانی
5. علوم اجتماعی
6. کشاورزی و منابع طبیعی
همچنین دانشکده کشاورزی در مشکین‌شهر، دانشکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در شهر مغان و دانشکده فناوری‌های نوین در شهر نمین فعالیت می‌کنند.
برای تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، سه پژوهشکده «مهندسی آب و آب‌های معدنی»، «مدیریت آب» و «سلامت و امنیت تولیدات کشاورزی» در آن به وجود آمده است. همچنین مرکز پژوهشی زیست‌فناوری گیاهان دارویی نیز در این دانشگاه فعال است. مرکز تحقیقات سلامت‌گستر و مرکز تحقیقات مدیریت انرژی، دیگر واحدهای پژوهشی این دانشگاه به شمار می‌روند. در مجموع 19 هسته پژوهشی در دانشگاه محقق اردبیلی مشغول فعالیت هستند و به خصوص در زمینه نیازهای پژوهشی و پشتیبانی علمی فعالیت‌های صنایع غذایی و کشاورزی به تحقیق می‌پردازند.
 
جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه محقق اردبیلی
با وجود آن که دانشگاه محقق اردبیلی از سال 2020 جذب دانشجوی خارجی را آغاز کرده، در سال 2023 بیش از 100 دانشجو از کشورهای مختلف، در آن ثبت نام کرده‌اند. به گفته مسئولان این دانشگاه، روند رو به رشد جذب دانشجوی خارجی در سال‌های بعد، با افزایش ظرفیت و امکانات جذب دانشجو، ادامه پیدا می‌کند.
هم‌اکنون گروهی با نام «همکاری‌های علمی و بین‌المللی» در دانشگاه محقق اردبیلی مشغول به کار است و علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف، برنامه‌ریزی اعزام دانشجویان به مسابقات علمی و ورزشی بین‌المللی، ارائه خدمات کنسولی به دانشجویان خارجی و دعوت از اساتید و پژوهشگران کشورهای مختلف برای حضور و تدریس در دانشگاه را بر عهده دارد.
دانشگاه محقق اردبیلی با توجه به سطح کیفی آموزش‌ها و امکاناتش، خود را در رتبه‌بندی‌های جهانی به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران مطرح کرده است. بر اساس رتبه‌بندی شانگهای که در سال 2023 منتشر شده است، این دانشگاه در حوزه اصلی مهندسی و در رشته مهندسی مواد با کسب رتبه 301 تا 400، برترین دانشگاه ایران است. در رتبه‌بندی تایمز نیز، دانشگاه محقق اردبیلی در رده نهم دانشگاه‌های برتر ایران قرار دارد. همچنین در گزارش رتبه‌بندی ISC که در سال 2021 منتشر شده، دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه موضوعی علوم کشاورزی با کسب رتبه 601 تا 700، از برترین دانشگاه‌های ایران بوده است.
نام دانشگاه محقق اردبیلی، یادبودی برای دانشمند بزرگ علوم اسلامی
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه301
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان12000
تعداد دانشجویان خارجی100
تماس04531500000
وب سایتhttps://www.uma.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: