University

دانشکده شهید شمسی‌پور، واحدی آموزشی برای تربیت تکنسین‌های کارآزموده

دانشکده شهید شمسی‌پور، واحدی آموزشی برای تربیت تکنسین‌های کارآزموده

دانشکده شهید شمسی‌پور، واحدی آموزشی برای تربیت تکنسین‌های کارآزموده
مهم‌ترین هدف ایجاد دانشکده‌های فنی تربیت تکنسین‌های مورد نیاز برای صنایع مختلف است. از این رو در دوره‌های این دانشکده‌ها که معمولا دو سال طول می‌کشد، دروس مختلف به صورت نظری و عملی در برنامه درسی ارائه می‌شود. دانشکده شهید شمسی‌پور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در تهران واقع شده و در زمینه تربیت تکنسین‌های فنی سابقه‌ای طولانی دارد.
 

تاریخچه دانشکده شهید شمسی‌پور

تاسیس دانشکده شهید شمسی‌پور به سال 1964 میلادی (1343 خورشیدی) باز می‌گردد، زمانی که «عزیز نبوی» که از وی به عنوان پدر علم حسابداری ایران یاد می‌کنند، موسسه عالی حسابداری را بنا نهاد. این موسسه در ابتدا به صورت خصوصی اداره می‌شد و مرکز آن در یکی از مناطق شمالی شهر تهران قرار داشت. مدتی بعد، موسسه با نام «انستیتو تکنولوژی تهران» شهرت یافت. در این زمان مشاورانی از دانشگاه MIT ایالات متحده در روند مدیریت و آموزش این مرکز مشاوره می‌داند.
خریداری انستیتو تکنولوژی از سوی وزارت آموزش و پرورش، تحول مهمی بود که در سال 1974 میلادی (1353 خورشیدی) رخ داد. بدین ترتیب این موسسه، فعالیت خود را به عنوان یک مرکز آموزش عالی دولتی ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1979)، نام موسسه به افتخار یکی از شهدای فارغ‌التحصیل آن، تغییر کرد و به «آموزشکده فنی شهید شمسی‌پور» معروف شد. نهایتا در سال 2010 میلادی (1389 خورشیدی) عنوان «آموزشکده» به «دانشکده» تبدیل شد تا نام کامل این مرکز به «دانشکده شهید شمسی‌پور» تغییر کند.
 

وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشکده شهید شمسی‌پور

دانشکده شهید شمسی‌پور از سال 2005 میلادی (1384 خورشیدی) فقط از بین پسران دانشجو می‌پذیرد. در حال حاضر چهار هزار دانشجو در این دانشکده تحصیل می‌کنند و چهار گروه «علوم 1پایه و عمومی»، «حسابداری و مدیریت»، «برق و الکترونیک» و «کامپیوتر» در آن فعالیت دارند و رشته‌های حسابداری صنعتی، تجهیزات پزشکی، حسابرسی و حسابداری مالیاتی، و فناوری اطلاعات در مقطع کاردانی، رشته‌های حسابداری مالی و شبکه‌های رایانه‌ای در مقطع کارشناسی و رشته‌های مهندسی کنترل، مهندسی حرفه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی، الکترونیک، حسابداری، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه می‌شود. همچنین سه انجمن علمی حسابداری، کامپیوتر و الکترونیک، برای راهبری فعالیت‌های پژوهشی گروه‌های مختلف دانشکده تاسیس شده است. گروهی با عنوان «آموزش‌های آزاد و مجازی» نیز در این دانشکده فعال است که به برگزاری دوره‌های عمومی و آموزش از راه دور، مشغول است. عمومی کردن آموزش‌ها، از جمله اصلی‌ترین اهداف این گروه به شمار می‌آید.
14 آزمایشگاه نیز در اختیار دانشجویان قرار دارد تا از امکانات آن برای انجام تحقیقات خود استفاده کنند.
جهت‌دهی اصلی فعالیت‌های پژوهشی دانشکده، بر عهده واحد پژوهش است. این واحد علاوه بر حمایت از تحقیقات دانشجویان و پژوهشگران دانشکده، به برگزاری کارگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی، توسعه آزمایشگاه‌ها، دعوت از پژوهشگران خارج از دانشکده، ارزشیابی فعالیت‌های پژوهشی و ترسیم خط مشی‌ها و راهبردهای پژوهشی دانشکده می‌پردازد.
برای ارتباط هر چه بیشتر دانشجویان این دانشکده با واحدهای صنعتی، مرکز رشد واحدهای فناور در آن تاسیس شده است. این مرکز قصد دارد با حمایت مادی و خدماتی از ایده‌ها و فناوری‌ها، گروه‌ها و افراد نوآور را برای حرکت به سوی عملیاتی کردن ایده‌های خود همراهی کرد. تجاری‌سازی ایده‌ها، کارآفرینی، ایجاد رونق اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و برقراری ارتباط بین ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران، از جمله اهداف این مرکز عنوان شده است. در انتهای سال 2022 هفت شرکت و واحد فناور در این مرکز مستقر بوده‌اند.
واحد ارتباط با صنعت، دیگر بخش دانشکده است که به ساماندهی نیازها و معرفی اولویت‌های پژوهشی صنایع و شرکت‌ها به پژوهشگران دانشکده مشغول است. از طریق این واحد دانشجویان برای کارآموزی به واحدهای صنعتی معرفی می‌شوند. همچنین استفاده از ظرفیت‌ فرصت مطالعاتی و تدوین سرفصل‌های درسی جدید با توجه به نیازهای صنایع، از وظایف این بخش است.
نام دانشکده شهید شمسی‌پور، واحدی آموزشی برای تربیت تکنسین‌های کارآزموده
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان4000
تماس02191200988
وب سایتhttps://shamsipour.tvu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: