University

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و فعالیت‌های بین‌المللی آن

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و فعالیت‌های بین‌المللی آن

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و فعالیت‌های بین‌المللی آن
استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم ایران است و همواره در رویدادها و تحولات تاریخی این کشور، نقشی ویژه و موثر داشته است. دانشگاه شهید مدنی، یکی از دانشگاه‌های جامع این استان به شمار می‌رود که در نزدیکی آذرشهر و 35 کیلومتری تبریز قرار دارد.

شهید مدنی که بود؟

میر اسدالله مدنی، روحانی و عالم علوم اسلامی بود که سال 1914 میلادی (1293 خورشیدی) در آذرشهر به دنیا آمد. وی در یزد، قم و نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت و در مبارزاتی که به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 انجامید، حضوری فعال داشت. وی سرانجام در سال 1981 میلادی (1360 خورشیدی) در حالی که به اقامه نماز جمعه مشغول بود، ترور شد. نام‌گذاری دانشگاه شهید مدنی به یاد این عالم و فعال سیاسی، یادبودی برای پاسداشت خدمات وی به شمار می‌رود.

تاریخچه دانشگاه شهید مدنی

شروع فعالیت دانشگاه شهید مدنی به سال 1989 میلادی (1368 خورشیدی) باز می‌گردد. این مرکز آموزش عالی، در ابتدا «دانشگاه تربیت معلم تبریز» نام داشت و تا 13 سال، اصلی‌ترین مرکز آموزش دانشگاهی معلمان در غرب ایران به شمار می‌رفت.
در سال 2001 میلادی (1380 خورشیدی) ساختار دانشگاه به شکل دانشگاه‌های جامع درآمد و نام آن به «دانشگاه تربیت معلم آذربایجان» تغییر کرد. آخرین تغییر نام دانشگاه نیز در سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی) انجام شد و بر اساس آن، دانشگاه به خاطر جایگاه علمی و اجتماعی شهید آیت‌الله مدنی، به نام وی نامیده شد.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه شهید مدنی

دانشگاه شهید مدنی دو محوطه دانشگاهی دارد که پردیس اصلی با 1200 هکتار مساحت، در نزدیکی آذرشهر قرار دارد. پردیس دانشگاه در شهر تبریز نیز با تمرکز روی تحصیلات تکمیلی، تحقیقات و فناوری مشغول فعالیت است. در این پردیس محیطی برای انجام تحقیقات و پرورش ایده‌های نوآورانه دانشجویان فراهم شده است.
در حال حاضر شمار اعضای هیات علمی به بیش از 280 نفر و تعداد دانشجویان دانشگاه به 7500 تن می‌رسد. این دانشجویان در 121 رشته و گرایش، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، در هفت دانشکده به تحصیل مشغولند:
1. علوم پایه
2. فنی و مهندسی
3. فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر
4. کشاورزی
5. ادبیات و علوم انسانی
6. علوم تربیتی و روانشناسی
7. الهیات
در مجموع 2 گروه آموزشی در این دانشگاه به فعالیت مشغولند. بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی دانشگاه، تا سال 2023 بیش از 25 هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
دو پژوهشکده «مطالعات کاربردی سیستم‌های قدرت»، «سلامت روانی اجتماعی» و دو آزمایشگاه «شبیه‌سازی مولکولی» و «شبکه‌های هوشمند تاب‌آور» از جمله مراکزی است که در اختیار پژوهشگران این دانشگاه قرار دارد.

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه شهید مدنی
دانشگاه شهید مدنی بر اساس نظام رتبه‌بندی موسسه آموزش عالی تایمز که در سال 2023 منتشر شده، در بین دانشگاه‌های آسیایی در رتبه 174 و در بین دانشگاه ایران در رتبه 23 قرار گرفته است. بالاترین امتیاز این دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی به استنادها به مقالات و فعالیت‌های پژوهشی آن مربوط است. همین موضوع از سطح بین‌المللی بالای تحقیق و پژوهش این دانشگاه حکایت دارد. در طول چند دهه فعالیت این دانشگاه، پژوهشگران آن بیش از 10 هزار مقاله در نشریات مختلف جهانی به چاپ رسانده‌اند.
این مرکز دانشگاهی، در زمینه‌های مختلف با دانشگاه‌های جهان همکاری‌های علمی و تحقیقاتی داشته است. همکاری در زمینه تاثیرات زمین‌لرزه بر بناهای تاریخی استان با دانشگاه کانازاوای ژاپن و طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه باری‌آلدومورو ایتالیا در زمینه بررسی تنوع زیست‌محیطی ارسباران، از جمله طرح‌های بزرگ این دانشگاه بوده است.
این دانشگاه هر سال فراخوانی برای پذیرش دانشجویان غیر ایرانی منتشر می‌کند. همچنین دفتری با عنوان «همکاری‌های علمی و بین‌المللی» در این دانشگاه تاسیس شده تا علاوه بر انجام امور مربوط به تحصیل دانشجویان خارجی، هماهنگی‌های لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و برگزاری همایش‌ها و رویدادهای مختلف بین‌المللی را به انجام برساند.
نام دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و فعالیت‌های بین‌المللی آن
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان7500
تماس04134327500
وب سایتhttps://www.azaruniv.ac.ir/?PageID=0
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: