University

دانشگاه صنعت نفت ایران، دانشگاه تخصصی صنعت نفت و گاز در کشوری نفت‌خیز

دانشگاه صنعت نفت ایران، دانشگاه تخصصی صنعت نفت و گاز در کشوری نفت‌خیز

دانشگاه صنعت نفت ایران، دانشگاه تخصصی صنعت نفت و گاز در کشوری نفت‌خیز
ایران کشوری نفت‌خیز است و از نظر برخورداری از منابع نفت و گاز، در شمار برترین کشورهای جهان قرار دارد. همین موضوع نیاز به نیروی متخصص در صنعت نفت ایران را بسیار حیاتی کرده، از این رو «دانشگاه صنعت نفت» با هدف افزایش دانش فنی و تخصصی برای بهره‌برداری بهتر از منابع نفتی، تاسیس شده است. این دانشگاه تحت نظر شرکت ملی نفت ایران اداره می‌شود.
 

تاریخچه دانشگاه صنعت نفت

حفر نخستین چاه نفت ایران که نخستین چاه نفت غرب آسیا نیز به شمار می‌رود، در سال 1907 میلادی (1286 خورشیدی) در شهر مسجد سلیمان استان خوزستان آغاز شد. این چاه در 26 می 1908 میلادی (پنجم خرداد 1287 خورشیدی) به نفت رسید تا فصلی نو در تاریخ ایران آغاز شود. حدود سی سال پس از این رویداد، در سال 1939 میلادی (1318 خورشیدی) دانشگاه صنعت نفت تاسیس شد تا پشتیبانی این صنعت نوپا را از نظر پژوهشی و تربیت نیروی انسانی بر عهده گیرد. در ابتدا این دانشگاه «آموزشگاه فنی صنعت نفت» نامیده می‌شد، ولی از سال 1958 میلادی (1337 خورشیدی) نام «دانشکده صنعت نفت» را به خود گرفت.
پذیرش دانشجو در این دانشگاه تا سال 1979 میلادی (1358 خورشیدی) در آبادان (یکی از شهرهای واقع در جنوب ایران در استان خوزستان) انجام می‌شد، ولی به دلیل هجوم نظامی عراق به ایران، فعالیت آن برای مدتی کوتاه متوقف شد. 
نهایتا پس از گسترش فعالیت‌ها و افزایش شمار دانشجویان، این مرکز آموزش عالی در سال 1989 میلادی (1368 خورشیدی) به دانشگاه ارتقا یافت و دو سال بعد، مجددا دانشکده‌ای در آبادان تاسیس شد.

دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه صنعت نفت

دانشکده صنعت نفت آبادان امروز به عنوان یکی از چهار دانشکده دانشگاه صنعت نفت شناخته می‌شود. سه دانشکده دیگر این دانشگاه در حال حاضر در شهرهای اهواز (جنوب ایران)، تهران و محمودآباد (شمال ایران) قرار دارند.
دانشکده نفت تهران در سال 1957 میلادی (1336 خورشیدی)، هفت سال پس از ملی شدن صنعت نفت ایران تاسیس شده است. در سال 1971 میلادی (1350 خورشیدی) نام این واحد آموزشی به «مدرسه عالی حسابداری و علوم مالی» و در سال 1974 میلادی (1353 خورشیدی) به «دانشکده حسابداری و علوم مالی نفت» تغییر یافته است، ولی امروزه به نام «دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران» شناخته می‌شود.
دانشکده علوم دریایی محمودآباد نیز نخستین مرکز آموزش علوم دریایی ایران به شمار می‌رود که در سال 1985 میلادی (1364 خورشیدی) شروع به کار کرده است. هدف اصلی این دانشکده، تربیت نیروی متخصص برای حضور در شناورهای اقیانوس‌پیماست. این نیروها معمولا در شرکت ملی نفت‌کش ایران و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی به کار مشغول می‌شوند. چهار گروه آموزشی «ناوبری»، «مهندسی انرژی»، «مهندسی دریایی» و «علوم پایه و زبان» در این دانشکده به فعالیت مشغولند.
این دانشگاه ارتباط نزدیک با مراکز تحقیقاتی معتبر جهانی را یکی از نقاط قوت خود می‌داند. همچنین فراهم آوردن امکانات آموزشی مناسب برای تحصیل دانشجویان، امکان جذب فارغ‌التحصیلان در مراکز تحقیقاتی و اجرایی ایران و استفاده از زبان‌های خارجی برای تدریس دروس، از جمله مزایایی است که دانشجویان در صورت تحصیل در این دانشگاه به آن دست می‌یابند.

مراکزی برای حمایت از فارغ‌التحصیلان

مرکز «توسعه نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت» یکی از مراکز زیرمجموعه دانشگاه محسوب می‌شود و به عنوان تنها مرجع علمی فعال در زمینه مدیریت دارائی‌های فیزیکی در ایران فعال است. نشریه تخصصی پتروپم با نظارت این مرکز منتشر می‌شود.
در دانشگاه صنعت نفت، یک مرکز رشد نیز به فعالیت مشغول است. این مرکز در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های مختلف فناوری، واحدهای تحقیق و توسعه و صنایع وابسته به دانشگاه را پشتیبانی می‌کند. واحدهایی که در این مرکز پذیرفته می‌شود، سه تا پنج سال مورد حمایت قرار می‌گیرند و می‌توانند با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاه، مراحل تثبیت ایده و تولید انبوه را طی کنند و به سودآوری برسند.
نام دانشگاه صنعت نفت ایران، دانشگاه تخصصی صنعت نفت و گاز در کشوری نفت‌خیز
کشور ایران
تماس06153153000
وب سایتhttps://www.put.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: