University

دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 181 واحد آموزشی برای توانمندسازی حرفه‌ای

دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 181 واحد آموزشی برای توانمندسازی حرفه‌ای

دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 181 واحد آموزشی برای توانمندسازی حرفه‌ای
به طور کلی در ایران، دانشگاه‌ها زیر نظر سه وزارتخانه اداره می‌شوند: «علوم، تحقیقات و فناوری»، «آموزش و پرورش» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی». دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جمله واحدهای آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که واحدهای آن در سطح ایران پراکنده است.

تاریخچه دانشگاه فنی و حرفه‌ای

در سال 1965 میلادی (1344 خورشیدی) انستیتو تکنولوژی با مجوز دولت وقت شروع به کار کرد. هدف این انستیتو، تربیت تکنسین‌های فنی در مقطع کاردانی بود. چهار سال بعد، در کنار این انستیتو، مراکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد.
از سال 1986 میلادی (1365 خورشیدی) دفتر امور مدارس عالی، دوره‌های تربیت دبیر فنی را در سطح کارشناسی ناپیوسته در برخی آموزشکده‌های انستیتو تکنولوژی آغاز کرد. در نهایت در سال 1995 میلادی (1374 خورشیدی) با تغییر در شکل آموزش‌های دبیرستانی و ایجاد نظام جدید آموزشی، دوره دو ساله کاردانی پیوسته در رشته‌های فنی و حرفه‌ای در تمام آموزشکده‌ها فنی و حرفه‌ای به اجرا درآمد.
تا پیش از سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) این دانشگاه، زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش ایران بود و «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم» نامیده می‌شد، ولی از این سال به بعد برای ارتقای آموزش‌ها و انسجام بیشتر در مدیریت واحدهای آموزش عالی، به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرده شد و به «دانشگاه فنی و حرفه‌ای» تغییر نام داد. ساختمان اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تهران واقع است.
 

رشته‌ها و آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ایران، از 181 آموزشکده و دانشکده تشکیل می‌شود (سال 2023). در این واحدها بیش از 170 هزار دانشجو در 200 رشته تحصیلی، زیر نظر بیش از 17 هزار مدرس، مشغول تحصیل هستند. تا سال 2023 شمار دانش‌آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به 382 هزار نفر رسیده است.
در سال 2021 بیش از 300 دانشجوی غیر ایرانی در واحدهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایران به تحصیل می‌پرداختند. این دانشگاه‌ها تحصیلات تکمیلی رشته‌های هنرستان دبیرستان را تا مقطع کاردانی به علاقمندان ارائه می‌دهند. در هنرستان‌ها رشته‌هایی در پنج زمینه ارائه می‌شود:
• کامپیوتر: شبکه، فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسی، تولید محتوا و گرافیک
• خدمات: بهداشت و سلامت، ناوبری و حمل و نقل و بازرگانی و امور اداری
• صنعت: رشته‌های برق و رایانه، گروه نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات، ساختمان و معماری، مواد و فرآوری و مکانیک
• کشاورزی: امور دامی، زراعت و باغداری، صنایع غذایی و ماشین‌های کشاورزی
• هنر: پویانمایی و سینما، صنایع دستی، طراحی و دوخت، موسیقی و نوازندگی، نقاشی، نمایش، تولید برنامه‌های تلویزیونی و مرمت آثار فرهنگی.
بدین ترتیب رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در همین زمینه‌ها و در دو سطح کاردانی پیوسته (54 رشته) و  کارشناسی ناپیوسته (26 رشته) به دو صورت دولتی و غیر دولتی اداره می‌شود. دانشگاه‌ها به صورت تک‌جنسیتی است و دو سوم واحدها به پسران اختصاص دارد.
سه مجله تخصصی زیر نظر این دانشگاه به فعالیت مشغول است و یافته‌های پژوهشگران مختلف را منتشر می‌کند. انتشار بیش از 1400 مقاله ثبت‌شده در نمایه‌سازهای بین‌المللی، یکی از دستاوردهای فعالیت پژوهشگران این دانشگاه محسوب می‌شود.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط دانش‌آموختگان با صنعت را یکی از وظایف خود می‌داند. بر این اساس مرکزی را با عنوان «کارآفرینی و ارتباط با صنعت» به وجود آورده است تا رویکردهای کارآفرینانه دانشگاه را پی بگیرد. تشکیل کمیته‌های مرتبط با کارآفرینی و توسعه منابع دانشگاه، توانمندسازی دانشجویان و اساتید برای ورود به بازار کار، تحلیل محیط کسب و کار و انتشار آن برای استفاده کارآفرینان دانشگاه و کمک به رونق اقتصادهای محلی بر اساس آموزش‌های ارائه‌شده در واحدهای آموزشی، از جمله اهداف این مرکز عنوان شده است.
نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 181 واحد آموزشی برای توانمندسازی حرفه‌ای
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان170000
تعداد دانشجویان خارجی300
تماس02142350000
وب سایتhttps://tvu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: