چرا سعدی هنوز زنده است؟
چرا سعدی هنوز زنده است؟
سعدی محبوب همهی فارسیزبانان و علاقهمندان به ادبیات است. او در قله نثرهای فصیح فارسی ایستاده است. شعرها و حکایتهایش در دو اثر معروف «بوستان» و «گلستان» ورد زبان مردم است. بسیاری از افراد جامعه برای نشان دادن شأن و جایگاه خود، به شعرها و حکایتهای سعدی متوسل میشوند.
اهمیت و ویژگیهای ادبی سعدی
کوتاهنویسی و سادهنویسی، دو شاخصه مهم آثار سعدی هستند. امروز، صلحطلبی سعدی در دنیا زبانزد است. آثارش با نثر فصیح بر انسان بودن، عدالتمحوری، اخلاقمداری و پرهیز از مردمآزاری، تاکید دارند. نمونه بارز این ویژگی در ابیات زیر است:
«بنیآدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی/ نشاید که نامت نهند آدمی».
سعدی در بین ایرانیان
ایرانیان به داشتن شاعری مثل سعدی افتخار میکنند. مردم، حضور هرچند کوتاه در آرامگاه سعدی را افتخاری بزرگ برای خود میدانند. آوازه این شاعر نامدار قرن هفتم قمری (قرن سیزدهم میلادی) از مرزهای سیاسی ایران فراتر رفته و بخشی از گستردگی مرزهای فرهنگی ایران، مدیون اوست، چراکه سعدی در آثارش از صلح، مهرورزی، مدارا و مهربانی سخن گفته است؛ ویژگی مهمی که «حافظ» دیگر شاعر نامدار ایرانی به آن اشاره کرده است. حافظ در غزل مشهورش این طور میسراید: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی نبرند».
سعدی نزدیک به هفتصد سال است که در ایران به عنوان معلم اول شناخته میشود. «شیخ اجل»، «استاد سخن» و «پادشاه سخن» دیگر القاب سعدی است. این القاب را اهالی ادب و شعر به سبب شیوایی نثر و نظم آثارش به او دادهاند. آثار سعدی یکی از منابع آموزش زبان و ادبیات فارسی است. نام کامل سعدی «ابومحمد مشرفالدین مصلح بن عبدالله بن مشرف» است که با تخلص سعدی شناخته میشود. تخلص نام هنری است که شاعران برای خود انتخاب میکنند. گفته میشود سعدی این تخلص را از نام «ابوبکر بن سعد بن زنگی» مشهورترین اتابک فارس گرفته است. سلسله اتابکان در قرن هفتم قمری در شیراز حکومت میکردند.
سعدی در جوانی برای یادگرفتن علوم ادبی و دینی به مدرسه نظامیه در بغداد رفت. در آنجا شاگرد استادان بزرگی چون شهابالدین سهروردی و ابنجوزی بود. بعد از یادگیری صرف و نحو عربی، قرآن، فقه و اصول به عنوان سخنران به حجاز، شام و آسیای صغیر سفر کرد.
«بوستان» و «گلستان»، دو اثر جهانی سعدی
سعدی با تجاربی که از سفرهایش اندوخته بود، اولین کتاب خود «بوستان» را نوشت. بوستان کتاب شعر است. سعدی در سال 655 قمری (1257 میلادی) در بازگشت به شیراز آن را به ابوبکر بن سعد بن زنگی هدیه داد. نشریه گاردین کتاب بوستان سعدی را یکی از 100 کتاب برتر تاریخ بشریت نامیده است.
حکایت نگارش «گلستان» با بوستان فرق دارد. سعدی گلستان را در حدود شش ماه نوشت. این کتاب سراسر درس زندگی است. انتخاب عناوینی چون «سیرت پادشاهان»، «اخلاق درویشان»، «فضیلت قناعت»، «فوائد خاموشی»، «عشق و جوانی»، «ضعف و پیری»، «تأثیر تربیت» و «آداب صحبت» برای هشت باب کتاب گویای این مدعاست. گفتار سعدی در این کتاب به عنوان ضربالمثل در بین مردم جا باز کرده است.
آرامگاه سعدی
آرامگاه سعدی در شیراز است. این آرامگاه که به «سعدیه» معروف است در دامنه کوه فهندژ قرار دارد. میگویند این مکان، خانقاه سعدی بوده است. خانقاه به جایی میگویند که مرشدان و درویشان در آن ساکن میشوند. برای ساخت و تکمیل این بنای هشت ضلعی بلند، از سبک معماری ایرانی استفاده شده است. محیط سرسبز و باغ دلگشای این عمارت، امروز مامن و پناه بسیاری از اهالی ادب و هنر ایران زمین است.
روز 21 آوریل مصادف با 1 اردیبهشتماه، در تقویم ملی ایران، به عنوان روز سعدی نامگذاری شده است.
نام | چرا سعدی هنوز زنده است؟ |
کشور | ایران |
نام مستعار | سعدی |
زمان تولید | قرن هفتم |
آثار | گلستان بوستان غزلیات |
دوره حیات | گذشته |
نوع | ادبی,فرهنگی |
نوع کور رنگی را انتخاب کنید
کوری سرخ کوری سبز کوری آبی قرمز به سختی دیده می شود سبز به سختی دیده می شود آبی به سختی دیده می شود تک رنگ تک رنگ خاصتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله کلمات:
تغییر ارتفاع خط:
نوع ماوس را تغییر دهید: