
میرعماد؛ سرآمد نستعلیقنویسی در ایران
میرعماد؛ سرآمد نستعلیقنویسی در ایران

کتابت سوره حمد به قلم میرعماد
سبک هنری و مکتب میرعماد
در باب معیارهای مکتب و خط میرعماد، اینگونه بیان میشود که شیوه نوشتن مفردات، کلمات و اندازه آنها، دودانگنویسی و حتی ناهنجارنویسی، ترکیب کلمات، رعایت خط کرسی، کج نوشتن به گونههای مختلف، قوت و ضعف فشار دست و انتخاب رنگ مرکب، همگی در زمره ویژگیهای نوع قلم او بوده است. ویژگی خط میرعماد از حیث زیباییشناسی و شخصیت به گونهای است که در قالب یک مکتب مستقل در خوشنویسی معرفی میشود. در میان آثار این هنرمند، ظهور و بروز یک مکتب و زیباییشناسی خط را بیشتر میتوان در آثار چلیپایی او یافت. این گزاره را میتوان با اتکا به برهان بیان کرد: نخست؛ مرکزیت قلم میرعماد و ویژگیهای مکتب نوشتاری او و دوم؛ اهمیت، ارزش، و جایگاه هنری قالب چلیپا در میان سایر قالبهای خوشنویسی. شاید ازجمله دلایلی که میتوان در به وجود آمدن سبک خاص میرعماد برشمرد، این است که آثار برجا مانده از او به مراتب بیش از آثار خوشنویسان قبلی در معرض دید مخاطبان و علاقهمندان هنر خوشنویسی بوده و چهبسا شهرت زیاد و یکهتازیهای میرعماد در عصر خود، موجب پیروی، تقلید، مشق نظری و عملی خوشنویسان پس از او قرار گرفته است. بنابراین شیوه خاص میرعماد در خوشنویسی از سوی شاگردانش و بسیاری از خوشنویسان دیگر ادامه یافت و رفتهرفته به سبک مسلط دوران بدل شد. آثار درخشان میرعماد از تاثیر بینالمللی نیز برخوردار بوده است؛ به طوری که در عثمانی و هند به شیوه غالب خوشنویسان این دو منطقه تبدیل و پیروان میرعماد مفتخر بودند که به نام عماد روم یا عماد ثانی شناخته شوند و از اشاعهدهندگان شیوه میرعماد در شهر و دیار خود باشند. افرادی چون ولیالدین افندی، محمدرفیع کاتبزاده و محمد اسعدیساری از مشهورترین پیروان میرعماد در عثمانی به شمار میآیند. گفته میشود که خط میرعماد را در دوران حیاتش با طلا معاوضه میکردند و او در هنگام مرگ از ثروتمندترین مردان ایران بوده است. میرعماد با پالایش و اصلاح خطوط گذشتگان، زدودن پیرایهها و ناخالصیها از خط زیبای نستعلیق و نزدیک ساختن نسبت اجزای حروف و کلمات، به بالاترین درجه زیباییشناسی یعنی نسبت طلایی رسید و از این رهگذر، گامی کلیدی در اعتلای خط نستعلیق برداشت.
چلیپا به قلم میرعماد
دستهبندی آثار میرعماد
آثار خوشنویسی میرعماد را به طور کلی میتوان ذیل چهار دسته زیر طبقهبندی کرد:
الف) کتابها: شامل تحفه الاحرار جامی، دیوان حافظ شیرازی، گلشن راز شیخ محمود شبستری، گلستان سعدی، تکمله النفحات، مثنوی گوی و چوگان عارفی، تحفه الملوک، الاسماء الحسنی، سبحه الابرار جامی و...
ب) رسالهها و جزوهها: شامل نصایح، مناجات خواجه عبدالله انصاری، زینه الملوک، مناجات حضرت علی ابن ابی طالب (ع)، پندنامه جامی به فرزند خود، هفت بند حسین کاشانی، رباعیات خیام و...
ج) مرقعها: شامل مشقهای گوناگون که با قلمهای متفاوت به رشته تحریر درآمدهاند.
د) قطعات: شامل قطعات منفرد یا ترکیبشده با خطوط خوشنویسان دیگر کع شمار قطعات رقمدار به نام میرعماد به یکصد و شصت فقره میرسد.
در نهایت باید گفت که آثار درخشان میرعماد، اکنون زینتبخش موزههای بزرگ ایران و جهان است. برخی از آثار این هنرمند، به موزه خوشنویسی قزوین در کاخ چهلستون منتقل شدهاند. افزون بر این، مجموعه نفیسی از آثار میرعماد چاپ شده و توسط موزه متروپولیتن نیویورک در دسترس علاقهمندان خط اصیل نستعلیق ایرانی قرار گرفته است. مکتب خوشنویسی ماندگاری که توسط میرعماد بنیان نهاده شد، اکنون پس از گذشت حدودا چهارده قرن همچنان باقی و پابرجاست و مشتاقان خاص خود را دارد. میرعماد در سال ۱۰۲۴ هجری قمری و در سن شصت و سه سالگی درگذشت. آرامگاه این خوشنویس نامدار ایرانی در شهر هنرپرور اصفهان، ضلع شرقی صحن کوچک مسجد مقصودبیک واقع است.

برخی از مهمترین آثار
نام | میرعماد؛ سرآمد نستعلیقنویسی در ایران |
کشور | ایران |
نوع | خوشنویسی |
سال تولید | 1404/05/11 |






Choose blindless
کوری سرخ کوری سبز کوری آبی قرمز به سختی دیده می شود سبز به سختی دیده می شود آبی به سختی دیده می شود تک رنگ تک رنگ خاصتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله کلمات:
تغییر ارتفاع خط:
نوع ماوس را تغییر دهید: