University

دانشگاه خواجه نصیر، محیطی مناسب برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان غیر ایرانی

دانشگاه خواجه نصیر، محیطی مناسب برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان غیر ایرانی

دانشگاه خواجه نصیر، محیطی مناسب برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان غیر ایرانی
در میان دانشگاه‌های ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر‌الدین طوسی یا به اختصار «دانشگاه خواجه نصیر» یکی از قدیمی‌ترین‌هاست.

خواجه نصیرالدین طوسی که بود؟

این دانشگاه به افتخار دانشمند بزرگ ایرانی، «خواجه نصیرالدین طوسی» که در قرن سیزدهم میلادی می‌زیست، نام‌گذاری شده است. این دانشمند بزرگ، علاوه بر فلسفه، در ستاره‌شناسی، ریاضیات، پزشکی، نجوم و معماری نیز شهره زمان خود بود. وی در این زمینه‌های آثار بسیار مهمی از خود بر جای گذاشته است.

پس از آن که مغولان به رهبری هلاکوخان در سال 1253 میلادی به ایران حمله کردند، خواجه نصیرالدین به خاطر جایگاه علمی خود در دربار آنان مقامی بلند پیدا کرد. فعالیت‌های وی در جلوگیری از جنگ‌افروزی و قتل و غارت مغولان نقشی مهم ایفا کرد.

خدمات خواجه نصیرالدین در مثلثات، فیزیک و نجوم، شهرتی جهانی برای وی به ارمغان آورده است، تا حدی که یک سیارک و یک دهانه آتشفشانی 60 کیلومتری در نیم‌کره جنوبی ماه، به نام وی نامگذاری شده است. همچنین در ایران، پنجم اسفندماه، برابر با 24 فوریه به مناسبت تولد خواجه نصیرالدین، به نام «روز مهندس» نامگذاری شده است.

تاریخچه دانشگاه خواجه نصیر

در سال 1928 دانشکده مخابرات که امروز محل دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر است، تاسیس شد. این دانشکده، اولین سنگ بنای یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های صنعتی ایران بود.
اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1980، دانشگاه خواجه نصیر با ادغام 9 مرکز آموزش عالی به صورت رسمی تاسیس شد. سپس در سال 1983 نام این مرکز آموزشی به «دانشگاه فنی و مهندسی» تغییر یافت ولی در نهایت در سال 1988 نام «خواجه نصیرالدین طوسی» بر این دانشگاه نهاده شد.

وضعیت امروز دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه خواجه نصیر در حال حاضر 11 دانشکده دارد:
1. مهندسی برق
2. مهندسی مکانیک
3. مهندسی عمران
4. مهندسی هوافضا
5. مهندسی صنایع
6. مهندسی نقشه‌برداری
7. مهندسی کامپیوتر
8. مهندسی و علم مواد
9. ریاضی
10. فیزیک
11. شیمی
دو قطب علمی، 194 آزمایشگاه پژوهشی و آموزشی، 13 مرکز پژوهشی، سه گروه پژوهشی، شش پژوهشکده، 11 شرکت دانش‌بنیان و 28 شرکت مرکز رشد نیز در این دانشگاه حضور دارند و در زمینه‌های تخصصی رشته‌های مختلف، به تحقیق مشغولند. این مراکز و دانشکده‌ها در نقاط مختلف شهر تهران واقع شده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشگاه، ارتباط آن با صنایع مختلف ایران است. به شکلی که طرح‌های تحقیقاتی مهمی با حضور این دانشگاه در زمینه‌های مختلف به اجرا درآمده یا هم‌اکنون در حال اجراست. به خاطر همین همکاری‌ها، در برخی رشته‌های خاص مهندسی، متخصصان این دانشگاه به عنوان خبره‌ترین کارشناسان ایران به شمار می‌آیند.

بیش از هفت هزار دانشجو در دانشگاه خواجه نصیر مشغول تحصیل هستند و 350 عضو تمام‌وقت هیات علمی در آن حضور دارند. در چند سال اخیر با توجه به سیاست‌های دانشگاه، دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه تقویت شده است، به طوری که بیش از 40 درصد از دانشجویان آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تحصیل مشغولند. همکاری دانشگاه خواجه نصیر و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با برخی دانشگاه‌اهی انگلیس، فرانسه، هلند، آلمان و روسیه، در تقویت علمی دانشجویان این دانشگاه موثر بوده است.

دانشگاه خواجه نصیر در رتبه‌بندی‌های جهانی
در رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه خواجه نصیر در رشته‌های علوم و مهندسی انرژی و مهندسی مکانیک رتبه 301 تا 400 و در مهندسی عمران رتبه 201 تا 300 را به دست آورده است. همچنین نام این دانشگاه در رتبه‌بندی ISC در حوزه مهندسی و فناوری، در بین رتبه‌های 501 تا 600 جهان قرار دارد.

دانشجویان خارجی در دانشگاه خواجه نصیر
تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه خواجه نصیر، در سال‌های اخیر روندی رو به رشد داشته، به طوری که شمار دانشجویان خارجی این دانشگاه از 80 نفر در سال 2021 به بیش از 100 نفر در سال 2023 افزایش یافته است. سیاست‌های دانشگاه برای جذب دانشجویان خارجی و تسهیل حضور آنان در ایران با تاسیس معاونت و پردیس بین‌الملل، توجه روزافزون دانشجویان خارجی به این دانشگاه، خصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی را به دنبال داشته است.
نام دانشگاه خواجه نصیر، محیطی مناسب برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان غیر ایرانی
کشور ایران
رتبه جهانی دانشگاه301
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان8100
تعداد دانشجویان خارجی100
تماس021-88882991
وب سایتhttps://kntu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: