University

دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، میراث‌دار دانشگاهی 1800 ساله

دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، میراث‌دار دانشگاهی 1800 ساله

دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، میراث‌دار دانشگاهی 1800 ساله
1800 سال پیش، در زمان حکومت سلسله پادشاهان ساسانیان، در ایران دانشگاهی بنا بود که آن را «جندی‌شاپور» یا «گندی‌شاپور» می‌نامیدند. این مرکز، از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی جهان به شمار می‌رود که در آن آموزش‌هایی در زمینه پزشکی، فلسفه، الهیات و علوم ارائه می‌شد. در آن زمان یک بیمارستان نیز برای آموزش‌های پزشکی در این دانشگاه شکل گرفته بود که مهم‌ترین مرکز پزشکی جهان در سده‌های ششم و هفتم میلادی به شمار می‌رفت. چندین قرن پس از تاسیس جندی‌شاپور، دانشگاه دیگری در شهر دزفول و در نزدیکی محل ایجاد آن بنا نهاده شد که  امروزه با نام «دانشگاه جندی‌شاپور دزفول» شناخته می‌شود.

تاریخچه دانشگاه جندی‌‌شاپور دزفول

در سال 1972 میلادی (1351 خورشیدی) تصمیم ایجاد یک مرکز آموزشی در شهر دزفول، به عنوان مرکز تولید علم ایران باستان، در ذهن مسئولان وقت شکل گرفت. در نهایت پس از هفت سال، این مرکز با چهار دانشکده مهندسی، علوم، پزشکی و کشاورزی به جذب دانشجو مشغول شد. با این وجود، حمله عراق به ایران موجب شد فعالیت دانشگاه در همان روزهای اولیه، با اختلال مواجه شود. در مدت هشت سال جنگ عراق با ایران، دانشگاه جندی‌شاپور مرکز نگهداری مجروحان جنگی به شمار می‌رفت.
در نهایت در سال 1988 میلادی (1367 خورشیدی) با پذیرش دانشجو در رشته «امور عمومی ساختمان» در مقطع کاردانی، فعالیت دانشگاه به صورت رسمی از سر گرفته شد. چهار سال بعد، رشته «ماشین‌آلات مکانیک» نیز در مقطع کاردانی آغاز به کار کرد. گسترش ساختمان‌های دانشگاه همزمان با افزایش تعداد رشته‌ها و دانشجویان آن در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد.
در حال حاضر این دانشگاه با پنج دانشکده («برق و کامپیوتر»، «عمران»، «مکانیک»، «معماری و شهرسازی» و «علوم پایه») و دو گروه آموزشی («مهندسی شیمی» و «معارف اسلامی») مشغول فعالیت است و بیش از دو هزار دانشجو در آن به تحصیل می‌پردازند. این دانشگاه در حال حاضر به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های صنعتی ایران به شمار می‌آید.

فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور

سه مرکز پژوهشی در ساختار دانشگاه تعریف شده‌اند: «مرکز پژوهشی جندی‌شاپور»، «مرکز پژوهشی نانوزیست‌فناوری غذا» و «پژوهشکده آب، انرژی و محیط زیست». در مرکز پژوهشی جندی‌شاپور، طرح‌هایی متناسب با اهداف دانشگاه تعریف می‌شود و به اجرا در می‌آید. مرکز نانوزیست‌فناوری نیز با دو گروه پژوهشی «نانوزیست‌فناوری مواد غذایی» و «اصلاح نباتات و زراعت مولکولی» به تقویت صنایع کشاورزی و غذایی استان مشغول است. کارویژه اصلی پژوهشکده آب، انرژی و محیط زیست نیز اجرای تحقیقات بر اساس نیازهای منطقه است. وجود سدهایی مانند دز، کرخه، گتوند و شهید عباسپور، پژوهش‌های این مرکز را برای ادامه حیات صنایع تولید انرژی و کنترل منابع آبی منطقه، بسیار حیاتی کرده است. مدیریت منابع آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های نوین، فناوری‌های مدرن تولید و استفاده از انرژی، کاربرد انرژی در کشاورزی و صنعت و مدیریت پسماند از جمله موضوعات مورد پژوهش در این پژوهشکده است.
با توجه به وجود صنایع مختلف در استان خوزستان، دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دفتری را با عنوان «مدیریت کارآفرینی، رشد و ارتباط با صنعت» به وجود آورده است. این دفتر وظیفه دارد با برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی بر اساس نیاز صنایع، از طرح‌های پژوهشی و ایده‌های نوآورانه حمایت کند. انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی و پژوهشی با صنایع و سازمان‌های مرتبط، از جمله فعالیت‌های این دفتر به شمار می‌رود.
«مرکز کارآفرینی» یکی دیگر از مراکز فعال در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور است که هدف اصلی آن، حمایت از دانش‌آموختگان دانشگاه در مسیر ایجاد کسب و کار است. این مرکز با ارائه مشاوره‌های راهبردی در این زمینه و حمایت‌های مالی از ایده‌های نوآورانه، به یاری دانش‌آموختگان اقدام می‌کند.
دانشگاه جندی‌شاپور دزفول با هدف جذب دانشجویان غیر ایرانی، امکاناتی را فراهم کرده است. انعقاد تفاهم‌نامه جذب دانشجو با مراکز علمی و آموزشی کشورهای همسایه، از جمله اقدامات این دانشگاه برای بین‌المللی کردن آموزش‌های خود بوده است. به منظور مدیریت روابط این دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر کشورها، دفتری با عنوان «امور بین‌الملل» در آن تاسیس شده است. نزدیکی دانشگاه جندی‌شاپور دزفول به مرزهای بین‌المللی، یکی از مزیت‌های این دانشگاه محسوب می‌شود.
نام دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، میراث‌دار دانشگاهی 1800 ساله
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان42418500-061
تماس061-42418500
وب سایتhttps://en.jsu.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: