University

دانشگاه علم و فرهنگ، هم‌نشینی آموزش و پژوهش در یک مرکز دانشگاهی

دانشگاه علم و فرهنگ، هم‌نشینی آموزش و پژوهش در یک مرکز دانشگاهی

دانشگاه علم و فرهنگ، هم‌نشینی آموزش و پژوهش در یک مرکز دانشگاهی
جهاد دانشگاهی یکی از سازمان‌های فرهنگی و پژوهشی ایران است که در زمینه تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی، وظایفی برای آن تعریف شده است. دانشگاه علم و فرهنگ، زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کند و وظیفه دارد نیروهای متخصص مورد نیاز برای دستیابی به اهداف آن را، پرورش دهد.
 

تاریخچه و فعالیت‌های آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ

موسسه غیر انتفاعی آموزشی جهاد دانشگاهی، در سال 1993 میلادی (1372 خورشیدی) تاسیس شد. این موسسه در سال‌های بعد، با گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود، موفق شد به دانشگاه ارتقا پیدا کند.
در حال حاضر (2023 میلادی) شش دانشکده «حقوق»، «فنی و مهندسی»، «هنر و معماری»، «علوم انسانی»، «علوم گردشگری» و «علوم و فناوری‌های نوین زیستی» در این دانشگاه فعالیت می‌کند و بیش از 800 استاد و مدرس که 120 نفر از آنان عضو تمام‌وقت هیات علمی دانشگاه محسوب می‌شوند، مباحث مربوط به 91 رشته و گرایش تحصیلی (شش رشته و گرایش در مقطع دکترا، 53 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 32 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی) را به حدود 9 هزار دانشجو ارائه می‌دهند.
دستیابی دانشجویان این دانشگاه به رتبه‌های برتر المپیادهای علمی دانشجویی، نشانه‌ای از سطح بالای آموزش‌ها و فعالیت‌های علمی آن به شمار می‌رود. دانشجویان این دانشگاه پس از ورود به آن، می‌توانند از امکانات آموزشی و پژوهشی موجود در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، بنیاد توسعه کسب و کار و موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ بهره‌مند شوند. حضور در این مراکز موجب می‌شود ایده‌های دانشجویان با سرعتی مناسب به سوی عملیاتی شدن پیش رود.
 

فعالیت‌های پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه علم و فرهنگ

فعالیت 21 پژوهشکده و شش مرکز علمی زیر نظر جهاد دانشگاهی، فرصت پژوهشی ویژه‌ای برای دانشگاه علم و فرهنگ به وجود آورده است، به طوری که می‌توان ارتباط نزدیک با این مراکز را به عنوان مزیت ویژه دانشگاه علم و فرهنگ دانست. همکاری مستقیم این دانشگاه با این مراکز، یکی از عوامل ارتقای کیفی استانداردهای آموزشی آن به شمار می‌رود.
دانشگاه علم و فرهنگ با تاسیس «پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی»، صاحب تنها پارک تخصصی ایران در حوزه فرهنگ، هنر و صنایع دستی محسوب می‌شود. طراحی هنری، مد و لباس، صنایع دستی و گردشگری، موضوعاتی هستند که در این پارک تخصصی، مورد پژوهش قرار می‌گیرند. موسسه «توسعه پایدار گردشگری» نیز به عنوان نخستین سازمان مردم‌نهاد دانشگاهی در همین زمینه به فعالیت می‌پردازد.
بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه، برای ایجاد بستر و زیرساخت‌های کارآفرینی ایجاد شده است. در واقع این بنیاد با تشکیل هسته‌های کار و ایده‌پردازی با حضور اساتید و دانشجویان، فرایند تبدیل آن به شرکت‌های خلاق را تسهیل و در نهایت این شرکت‌ها را به پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی معرفی می‌کند. مرکزی با عنوان «آموزش‌های تخصصی» زیر نظر این بنیاد به فعالیت مشغول است و وظیفه دارد به کارآفرینی، ارتقای مهارت و ایجاد اشتغال دانشجویان کمک کند.
 

فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ

دانشگاه علم و فرهنگ موفق شده است با استفاده از پژوهشگاه‌های فعال خود، به عنوان یکی از دانشگاه‌های نوآور ایران شناخته شود. در سال 2022 عنوان دانشگاه نوآور ایران، برای سومین سال پیاپی به این دانشگاه اختصاص یافت.
دانشگاه علم و فرهنگ ارتباطات گسترده‌ای با مراکز علمی و پژوهشی کشورهای مختلف دارد. این ارتباطات به برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و نشست‌های علمی مختلف، منجر شده است. دانشگاه‌های UPM و USM مالزی، WARVIK و SHEFFIELD انگلستان، MALARDALEN سوئد، IMC اتریش، EUA ارمنستان، MODUL اتریش و دانشگاه UCW کانادا از جمله مراکزی هستند که تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه علم و صنعت منعقد کرده‌اند و به تعاملات علمی با آن مشغولند. بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، امکان ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان برتری که از سوی دانشگاه علم و فرهنگ معرفی می‌شوند، به وجود آمده است.
در سال 2023 در کالج بین‌المللی دانشگاه، 93 دانشجوی غیرایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل بودند. آموزش‌های این کالج در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت، به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه، در سال‌های بعد برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه علم و فرهنگ تمهیداتی اندیشیده خواهد شد.
نام دانشگاه علم و فرهنگ، هم‌نشینی آموزش و پژوهش در یک مرکز دانشگاهی
کشور ایران
نوعغیر انتفاعی
تعداد کل دانشجویان9000
تعداد دانشجویان خارجی93
تماس02144238171
وب سایتhttp://usc.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: