University

دانشگاه مازندران، دانشگاهی در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران

دانشگاه مازندران، دانشگاهی در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران

دانشگاه مازندران، دانشگاهی در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران
استان مازندران از استان‌های شمالی ایران و یکی از خوش‌آب‌وهوا‌ترین مناطق ایران است. مجاورت با دریای خزر و برخورداری از جنگل‌های سرسبز، این خطه را به یکی از بهترین مقاصد ایرانیان برای سفر تبدیل کرده است. با این حال، تنها طبیعت و جاذبه‌های گردشگری این استان چشم‌گیر نیست، بلکه مراکز آموزشی آن نیز در میان دانشگاه‌های ایران، جزء برترین‌ها هستند. در این میان، دانشگاه مازندران که در شهر زیبای بابلسر واقع است، به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی استان، قدمت طولانی‌تر و فعالیتی گسترده‌تر دارد.

تاریخچه دانشگاه مازندران
در سال 1970 میلادی (1349 خورشیدی) با همکاری دانشگاه هاروارد، یک مرکز آموزش عالی با نام «مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی» در بابلسر به وجود آمد. هدف از برپایی این مرکز، تربیت دانش‌آموختگانی در رشته‌های «اقتصاد»، «حسابداری و امور مالی»، «اقتصاد اجتماعی» و «حقوق کار» بود. مدرسه عالی بابلسر یک موسسه غیرانتفاعی بود و در محلی که امروز ساختمان مرکزی دانشگاه مازندران در آن قرار دارد، واقع شده بود.
در نخستین دوره تحصیلی این دانشگاه، 300 دانشجو جذب شدند. ظرفیت دانشگاه با شروع سال تحصیلی بعد، دو برابر شد و اساتیدی برای تقویت کادر آموزشی در دانشگاه مستقر شدند. رشد این مرکز سبب شد مدرسه عالی تنها چند سال پس از تاسیس به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش عالی ایران به شمار آید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1979 میلادی)، مدرسه عالی با «مدرسه عالی علوم کشاورزی»، «موسسه آموزشی کشاورزی گرگان»، «مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل» و «مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر» که به دانشگاه شمال نیز معروف بود ادغام شد و «دانشگاه مازندران» را شکل داد.
بعدها در سال 1987 میلادی (1366 خورشیدی) دانشکده پزشکی از مجموعه دانشگاه مازندران جدا شد و به صورت مستقل درآمد. دو سال بعد، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز مستقل شد. در سال‌های بعد، مجتمع فنی و مهندسی نوشیروانی بابل و دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز استقلال پیدا کردند، با این حال با ایجاد رشته‌های فنی و مهندسی و کشاورزی، جامعیت دانشگاه مازندران حفظ شد.

وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه مازندران
هم‌اکنون 13 دانشکده در دانشگاه مازندران مشغول فعالیت هستند:
1. شیمی،
2. علوم پایه،
3. علوم ریاضی، 
4. علوم انسانی و اجتماعی، 
5. حقوق و علوم سیاسی، 
6. هنر و معماری، 
7. علوم اقتصادی و اداری، 
8. الهیات و معارف اسلامی، 
9. تربیت بدنی و علوم ورزشی،
10. ‌ادبیات و زبان‌های خارجی، 
11. فنی و مهندسی،
12. علوم دریایی و محیطی، 
13. میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی (واقع در شهر نوشهر).
مجموعا در این 13 دانشکده بیش از 400 عضو هیات علمی حضور دارند و بیش از 250 رشته و گرایش تدریس می‌شود. از این میان حدود 55 رشته مربوط به مقطع کارشناسی، بیش از 130 رشته مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 70 رشته مربوط به مقطع دکتراست.
در طول سال‌های فعالیت دانشگاه مازندران، بیش از 500 عنوان کتاب از سوی پژوهشگران آن تالیف شده است. همچنین 25 عنوان مجله علمی در این دانشگاه منتشر می شود که 12 عنوان دارای درجه علمی پژوهشی و 13 عنوان دارای درجه علمی ترویجی هستند.
جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه مازندران
پژوهشگران دانشگاه مازندران در انتشار مقالات در نشریات خارجی فعالیت قابل توجهی دارند، به طوری که در سال 2021، 1063 عنوان و در سال 2022، 1127 عنوان مقاله در نشریات بین‌المللی منتشر کرده‌اند.
دانشگاه مازندران در رتبه‌بندی ISC که در سال 2022 منتشر شده، در میان دانشگاه‌های جامع ایران رتبه 27 را به دست آورده است. رتبه جهانی این دانشگاه در این شیوه رتبه‌بندی 1801 تا 2000 و رتبه آسیایی آن 701 تا 823 بوده است.
رویکردهای بین‌المللی در فعالیت‌های دانشگاهی، از مدت‌های پیش مورد توجه دانشگاه مازندران بوده است. به طوری که از سه دهه پیش، اتحادیه‌ای با حضور دانشگاه‌هایی از کشورهای حاشیه دریای خزر به وجود آورده است که امروز 55 عضو دارد.
دانشجویان غیر ایرانی نیز در دانشگاه مازندران حضور چشم‌گیری دارند، به طوری که در سال 2023 حدود 500 دانشجوی غیر ایرانی در آن به تحصیل مشغول بودند که بیش از چهار درصد جمعیت دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهد. در میان تمام دانشکده‌های این دانشگاه، «علوم اقتصادی و مدیریت» بیشترین و «علوم دریایی و محیطی» کمترین تعداد دانشجویان خارجی را به خود اختصاص داده است.
بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه مازندران، با فراهم آوردن امکاناتی در زمینه خدمات کنسولی و رفاهی، زمینه جذب هر چه بیشتر دانشجویان غیر ایرانی در این دانشگاه بهبود یافته است.
نام دانشگاه مازندران، دانشگاهی در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان18000
تعداد دانشجویان خارجی500
تماس01135303000
وب سایتhttps://www.umz.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: