حسین بهزاد؛ پیشگامی برجسته در نگارگری معاصر ایران

حسین بهزاد؛ پیشگامی برجسته در نگارگری معاصر ایران

حسین بهزاد؛ پیشگامی برجسته در نگارگری معاصر ایران

استاد حسین بهزاد، نقاش و نگارگر مطرح کشورمان در مرداد ماه سال 1273 هجری شمسی در شهر تهران متولد شد. از آنجا که او در ماه صفر به دنیا آمده بود، نامش را حسین گذاشتند. دوران کودکی حسین در محله روبنده‌دوزها (در نزدیکی بازار تهران) سپری شد. پدر حسین، نقاش بود و آنگونه که این هنرمند ابراز می‌کند، نخستین بار الفبای نقاشی را از پدرش آموخت و متاثر از نقاشی‌های او در سن پنج سالگی به این هنر علاقه‌‌مند شد. بدین‌ترتیب در همان دنیای کودکانه خود طرح‌هایی را می‌کشید. در همین سن، پدرش از او خواست تا درختی را بکشد و او دو خط موازی روی کاغذ کشید و قسمت پایین درخت را قدری پهن و بزرگ‌تر رسم کرد. پدرش علت این امر را جویا شد و حسین پاسخ داد: چون پایین درخت به زمین می‌رود و ریشه در خاک دارد، ضخیم‌تر است. پدر حسین به همسرش گفت از آنجا که این طرز فکر و نگاه کودک، مانند سایر کودکان نیست، اگر خود در قید حیات نبود، حسین را نزد یک نقاش بگذارد تا نقاشی بیاموزد. بهزاد در سن هفت سالگی به واسطه و با معرفی شوهرخاله‌اش که در دربار مظفرالدین‌شاه بود، در مدرسه شرف مظفر واقع در خیابان چراغ برق ثبت‌نام کرد. بهزاد خود در گفت‌وگویی می‌گوید: از همان دوران کودکی شوق نقاشی مانند چشمه‌ای در دلش می‌جوشید و در دنیای رنگ‌ها به دنبال ایده‌آل گم‌شده خود می‌گشت. احساس ناشناخته و گنگی او را به سمت نقاشی می‌کشاند و وقتی مداد یا قلم به دست می‌گرفت، چون تشنه‌ای که به برکه‌ای زلال و گوارا رسیده باشد، حس می‌کرد سیراب شده است. او تصاویر و نقش‌هایی را که با عشق و علاقه در دنیای کودکانه خود می‌کشید، لابه‌لای کتاب‌ها یا زیر کلاهش پنهان می‌کرد و با خود به مدرسه می‌برد. روزی معلم تعدادی از نقاشی‌های بهزاد را دید و از او خواست که نقاشی کردن را رها کند و به درس و مشق بپردازد. در یکی از منابع آمده است که روزی در کلاس درس بر اثر شیطنت یکی از دانش‌آموزان، کلاه از سر حسین به زمین افتاد و نقاشی‌هایش در کلاس پخش شد. یکی از این نقاشی‌ها چهره‌ای مضحک از معلم بود. معلم با دیدن این نقاشی، خشمگین شد و بهزاد را تنبیه و از مدرسه اخراج کرد. پس از این اتفاق، حسین دیگر به مدرسه نرفت. پدر بهزاد پس از اخراج او از مدرسه، فرزند را به مجمع‌الصنایع واقع در بازار قدیم گلوبندک نزد آقاملاعلی قلمدان‌ساز که یکی از استادان نقاشی اهل اصفهان بود، فرستاد. در این بازار، تیمچه‌ای بود که هنرمندان قلمدان‌ساز فعالیت داشتند. بهزاد فعالیت خود را در تیمچه آغاز کرد اما طولی نکشید که به سبب شیوع وبا، آقاملاعلی درگذشت و پس از او شاگردش میرزاحسن پیکرنگار سرپرستی کارگاه را عهده‌دار شد. بهزاد نوجوان حدود دوازده سال را در کارگاه میرزاحسن پیکرنگار شاگردی کرد. در این سال‌ها هرگاه فرصتی دست می‌داد، در حجره یا خانه به صورت پنهانی نقاشی می‌کشید و همیشه مداد و کاغذ به همراه داشت. حتی در کوچه و بازار هم هر صحنه جالبی را که از مردم می‌دید، روی کاغذ می‌کشید. بهزاد بر اثر تمرین و ممارست بسیار، رفته‌رفته در کارگاه پیکرنگار شهرت یافت؛ به نحوی که در سن دوازده‌ سالگی اهل فن او را می‌شناختند و گاه در سفارش قلمدان‌های خود تاکید داشتند که او آنها را به نقش و نگار خوش مزین کند. 
 

تولد عیسی مسیح (ع)، اثر استاد حسین بهزاد

بهزاد در حدود سال 1293 هجری شمسی به دلیل دستمزد کم، تصمیم گرفت از کارگاه میرزا حسن پیکرنگار جدا شود و به صورت مستقل حجره‌ای را در کاروانسرای حاجی رحیم خان واقع در بازار توتون‌فروش‌های سبزه‌میدان اجاره کند. از آنجا که در آن دوران خرید نگاره‌هایی به سبک آثار کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی بسیار رواج داشت، حسین بهزاد در حجره شخصی خود به رونگاری از آثار این نگارگران بزرگ ایران زمین پرداخت. او به صورت روزانه حدود هجده ساعت کار می‌کرد و بین هفت تا ده تومن درآمد داشت. بدین‌ترتیب با فروش آثار خود توانست تا حدی از تنگدستی رهایی یابد.

بهزاد که تا پیش از رسمیت یافتن نام خانوادگی در ایران به «حسین آقای نقاش» شهرت داشت، در این دوران بنا بر علاقه‌ای که به نگارگری و آثار بزرگان این هنر به‌ ویژه کمال‌الدین بهزاد داشت، نام خانوادگی بهزاد را برای خود برگزید. پیش از او نیز حسین طاهرزاده، طراح و نگارگر مشهور معاصر عنوان بهزاد را به نام خانوادگی خود اضافه کرده بود. اگرچه بهزاد بعدها به دلیل آنکه نامش با حسین بهزاد که او هم در زمینه نگارگری معروف است، اشتباه نشود، نام خانوادگی خود را به «بهزاد مینیاتور» تغییر داد.
بهزاد در حدود سال 1295 هجری شمسی از حجره خود به حجره‌ای در بالاخانه شمس‌العماره نقل مکان کرد و فعالیت‌های هنری خود را در آنجا ادامه داد. در همین حجره بود که دوستی او با میرزاده عشقی شکل گرفت و تا سال‌ها ادامه یافت. در این سال‌ها روزنگاری‌های بهزاد از آثار هنرمندان سرشناس نگارگری ازجمله کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی بسیار مورد اقبال واقع شد. حتی برخی از پژوهشگران معتقدند که این روزنگاری‌ها چنان دقیق و مطابق با نسخه‌های اصلی بوده که کمتر کسی می‌توانست آنها را از یکدیگر شناسایی کند. از همین‌رو بسیاری از این آثار توسط مستشرقین و موزه‌های معتبر خریداری شدند و اکنون در گنجینه موزه‌ها و مجموعه‌های هنری ملی و بین‌المللی نگهداری می‌شوند.
 

مدرسه سنتی (مکتب‌خانه)، اثر استاد حسین بهزاد

سبک و نگاه هنری بهزاد

بهزاد، نگارگری را «شعر نقاشی» و عالی‌ترین شکل غزل می‌نامد که در مرحله‌ای بالاتر از نقاشی جای می‌گیرد. از نگاه او وظیفه نگارگر، تجسم و ترسیم شیرینی‌های زندگی است. نقاش، طبیعت را با مایه‌های گوناگون می‌نمایاند اما نگارگر، زیبایی‌ها را کشف می‌کند و آنها را به زیباترین شکل به نمایش می‌گذارد. بدین معنا نگارگر، زیبایی را تا حد کمال به اوج می‌رساند و در این اوج، از آن پیکره می‌سازد. با همین رویکرد است که بهزاد طرز و شیوه خاص خود در نگارگری را «غزل-‌نقاشی» می‌نامد و اذعان می‌کند که گاهی قلم او از فکرش عقب می‌افتد و باید چندین طرح بکشد تا در نهایت بتواند یکی را انتخاب کند. بهزاد گاهی طرز جدید خود در نگارگری را «نقاشی منظوم» نیز نامیده و در توضیح آن گفته است: «نگارگر باید مانند نقاش، روح زمان را در نظر بگیرد و به عصر خود تعلق داشته باشد. باید مانند شاعر، نقوش را چنان با هماهنگی و زبردستی به هم درآمیزد که به دل و دیده لذت بخشد». در این میان، بهزاد محتوا و معنا را بر فرم و شکل اثر مقدم می‌دارد و معتقد است که نخست، معناست که در اندیشه و ذهن نقاش به شور و سودا می‌افتد. تجسم محتوا در ذهن هنرمند آن‌قدر باقی می‌ماند تا سرانجام، شکل و قالب دلخواه خود را بیابد. این لحظه، زمان تولد نوزاد هنر است. بهزاد در آفرینش بخش عمده‌ای از آثار خود تا دوران میان‌سالی، متاثر از مکاتب نگارگری هرات و صفوی است و به طور خاص از سبک دو تن از نام‌آوران این دو مکتب، یعنی کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی پیروی می‌کند و بهترین آثار آنها را به بهترین شکل ممکن مورد رونگاری قرار داده است. اما او بعدها که در سلک سرآمدان عرصه نگارگری ایران‌زمین درآمد، بر این عقیده شد که هنرمند نباید دنباله‌رو سبک و روش معینی باشد؛ چرا که تبعیت از اسلوب و قواعد خاص، نوعی قید و زنجیر به دست و پای هنر می‌بندد. حال آنکه هنر، قیدپذیر نیست.

دسته‌بندی آثار بهزاد

آثار بهزاد را از حیث میزان بروز خلاقیت هنرمند در آنها می‌توان به سه دسته طبقه‌بندی کرد:

1. آثار آغازین این هنرمند که در سنین دوازده تا هفده‌سالگی با هدف امرار معاش کشیده شده است و به ندرت می‌توان به آنها دست یافت. در این دست از آثار او ویژگی معین و خاصی دیده نمی‌شود.

2. آثار قدیمی بهزاد که رفته‌رفته جنبه هنری به خود گرفت و او را در میان نگارگران عصر خویش، ممتاز ساخت. در این دوره که مصادف با استقلال کاری بهزاد است، این هنرمند با مکاتب نگارگری چون هرات و اصفهان به خوبی آشنایی پیدا کرده و بنا به تقاضای عتیقه‌فروشان، با مهارت خاصی به رونگاری از آثار نگارگرانی چون کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی می‌پردازد.

3. آن دسته از آثار هنری بهزاد که به‌ویژه پس از نخستین سفر این هنرمند به پاریس و آشنایی با سبک نقاشان مطرح ایران و جهان پدید می‌آیند.

برخی دیگر از پژوهشگران نیز با ادغام دسته‌های اول و دوم در طبقه‌بندی فوق، آثار بهزاد را در دو دسته جای می‌دهند:

الف) تابلوهایی که به شیوه کاملا اصیل، سنتی و کهن ایران و به سیاق آثار نگارگران سبک هرات و اصفهان طرح و نقش شده‌اند.

ب) تابلوهایی که بیانگر سبک جدید استاد بهزاد و حاکی از تحولی‌اند که او در نوع مضمون، طرح و رنگ ایجاد کرده است. مضامین این آثار بیشتر بر اساس متون ادبی و عرفانی انتخاب شده‌اند. بهزاد در این آثار، معمولا دو یا سه رنگ را به شکلی استادانه و ترکیبی به کار برده است.

بهار و سه‌تار، اثر استاد حسین بهزاد

نمایشگاه‌های آثار

بهزاد پس از آنکه رفته‌رفته مدارج ترقی در هنر را طی کرد و در نگارگری معاصر ایران به نام و آوازه‌ای رسید، با رهایی از صورت‌های تکرارشونده گذشته، کمتر به رونگاری از آثار گذشتگان پرداخت و سبک خاص خود را در نگارگری پیدا کرد. به‌واسطه برپایی نمایشگاه‌های هنری متعدد از آثار این هنرمند در ایران و سایر کشورها، خیل انبوهی از هنرمندان و هنردوستان با آثار او آشنا شدند. بهزاد در سال 1324 هجری شمسی با همراهی جمعی دیگر از هنرمندان، آثار خود را در نمایشگاه هنرهای زیبا به نمایش گذاشت. اما نخستین نمایشگاه جدی آثار این هنرمند نگارگر با عنوان «غرفه بهزاد»، اردیبهشت سال 1333 مصادف با جشن هزاره ابن‌سینا که دانشمندان، مستشرقین و هنرمندان مشهور از 64 کشور جهان در ایران جمع شده بودند، در تالار سخنرانی موزه ایران باستان برپا شد. در این نمایشگاه حدود 30 تابلو از مجموعه آثار بهزاد به نمایش درآمد که ازجمله آنها می‌توان به تابلوی معروف «فردوسی» و «ایوان مدائن» اشاره کرد. اقبال کم‌نظیر بازدیدکنندگان از نمایشگاه آثار بهزاد در موزه ایران باستان، به افزایش شهرت جهانی این هنرمند انجامید؛ به‌طوری که نمایندگان برخی کشورها ازجمله فرانسه، ایتالیا، چک‌اسلواکی و لهستان، درخواست برپایی نمایشگاه آثار بهزاد را در کشورهای خود ارائه کردند. بدین‌ترتیب، بهزاد در زمره نخستین نگارگران ایرانی است که آثارش در نمایشگاه‌های انفرادی خارج از کشور به نمایش درآمد. سال 1334 هجری شمسی، انجمن فرهنگی ایران و فرانسه از بهزاد دعوت کرد تا نمایشگاهی از آثار خود را در موزه هنر مدرن پاریس برپا کند. این نمایشگاه که شامل منتخبی از آثار بهزاد بود، با حضور سفیر کبیر وقت ایران در فرانسه، وزیر فرهنگ فرانسه و شخصیت‌های معروفی چون «هانری ماسه» مستشرق فرانسوی و «ژان داوید ویل» رئیس وقت بخش هنر اسلامی موزه لوور گشایش یافت. همچنین آبان سال 1334 هجری شمسی نیز 16 اثر از بهزاد در انجمن فرهنگی ایران و آلمان به نمایش درآمد. روند برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بهزاد با نمایش آثار این هنرمند نگارگر در شهرهایی چون پراگ، ورشو، واشنگتن، نیویورک، بروکسل و کشورهایی مانند هند و ژاپن ادامه یافت.

رودکی، اثر استاد حسین بهزاد

 

جوایز و نشان‌های هنری

استاد حسین بهزاد به‌واسطه سال‌ها حضور و نقش‌آفرینی موثر در ساحت نگارگری معاصر ایران، خلاقیت و نوآوری‌های بسیاری را در آثار خود بروز داد و موفق به دریافت جوایز و نشان‌های هنری متعددی شد. ازجمله آنها می‌توان به مواردی چون دیپلم افتخار پانزدهمین المپیک هلسینکی فنلاند، دیپلم افتخار از نمایشگاه بین‌المللی بلژیک، جایزه بین‌المللی فرهنگ و ادبیات جهان از مسابقه کمیته فرهنگ جهانی آمریکا، نشان درجه یک مسابقه بین‌المللی موناپولی ایتالیا، نشان بوعلی موزه ایران باستان، نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و... اشاره کرد.

در سال 1371 سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت موزه‌ای دائمی از آثار استاد حسین بهزاد ایجاد کند. از این‌رو یکی از کاخ‌های مجموعه سعدآباد را که کاخ کرباسی نام داشت، به این مهم اختصاص داد و سپس با هماهنگی خانواده این هنرمند، 298 اثر از آثار بهزاد به این موزه منتقل شد. این موزه اکنون با نام موزه استاد حسین بهزاد نزد هنردوستان شناخته می‌شود.

گوش جان سپردن، اثر استاد حسین بهزاد

 

برخی از مهم‌ترین آثار

برخی از مهم‌ترین آثار هنری خلق‌شده توسط استاد حسین بهزاد عبارتند از: افسوس که نامه جوانی طی شد، آنان که محیط فضل و آداب شدند، جامی است که عقل آفرین می‌زندش، در چمن باد بهاری ز کنار گل و سرو، ایوان مدائن، با گوش دل شنیدن، بوعلی سینا، خیام، زکریای رازی، رودکی، بهار و سه‌تار، سرو بلندقامت، رستم و سهراب، درویش، تولد حضرت مسیح (ع)، پیر جنگی، چوگان، چوپان و... 

 


نام حسین بهزاد؛ پیشگامی برجسته در نگارگری معاصر ایران
کشور ایران
نوعمینیاتور
سال تولید1404/05/11
جوایزبین المللی,ملی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سال 1374 ه.ش (1995 میلادی) تأسیس شده است.[بیشتر]

متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: