University

دانشگاه رازی کرمانشاه، یادبودی برای گرامیداشت دانشمند بزرگ ایرانی

دانشگاه رازی کرمانشاه، یادبودی برای گرامیداشت دانشمند بزرگ ایرانی

دانشگاه رازی کرمانشاه، یادبودی برای گرامیداشت دانشمند بزرگ ایرانی
کرمانشاه یکی از شهرهای بزرگ غرب ایران به شمار می‌رود. این شهر خوش آب و هوا، با نزدیک یک میلیون نفر جمعیت، نهمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر بزرگ‌ترین شهر کردنشین ایران محسوب می‌شود و تاریخی کهن دارد، به طوری که پیشینه تمدن آن به بیش از 5500 سال قبل باز می‌گردد. شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است، استانی که چندین مرکز آموزشی در خود دارد. از میان تمام این مراکز، دانشگاه رازی کرمانشاه که به افتخار دانشمند بزرگ ایران، زکریای رازی نامگذاری شده، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین‌ها به شمار می‌آید.

زکریای رازی که بود؟
ابوبکر محمدبن زکریای رازی، فیلسوف، پزشک و شیمی‌دان ایرانی بود که به خاطر کشف الکل، اسید سولفوریک و نفت سفید شهرت دارد. وی همچنین در نجوم و ریاضیات نیز آثار و خدماتی بر جای گذاشته است.
در ایران برای گرامیداشت زکریای رازی، روز تولد او مصادف با 27 آگوست (برابر با پنجم شهریور در تقویم خورشیدی) به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است. همچنین چندین مرکز علمی و دانشگاهی، واحد صنعتی دارویی و آزمایشگاه تحقیقاتی، به نام «رازی» نامگذاری شده است.

تاریخچه دانشگاه رازی کرمانشاه
ایده ساخت دانشگاهی در شهر کرمانشاه به سال 1948 میلادی (برابر با 1327 خورشیدی) باز می‌گردد، با این حال این دانشگاه به صورت رسمی، فعالیت خود را از ژانویه 1973 (بهمن 1351) آغاز کرده است. این دانشگاه در ابتدای تاسیس با نام «دانشکده علوم کرمانشاهان» شناخته می‌شد، ولی دو سال بعد به «دانشگاه رازی» تغییر نام داد.
‌نخستین رئیس این دانشگاه، «عبدالعلی گویا» بود. گویا در فرانسه، در رشته فیزیک اتمی تحصیل کرده بود. نخستین دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه که شمار آنان به 200 تن بالغ می‌شد، در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی جذب شدند. بعدها با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام»، ساختار این دانشگاه گسترش پیدا کرد، ولی هم‌اکنون هر کدام از این واحدها استقلال پیدا کرده‌اند.

وضعیت آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان دانشگاه برتر استان، از وجود بیش از 450 عضو هیات علمی بهره می‌برد. بیش از 11 هزار دانشجو نیز در سه مقطع کارشناسی (نزدیک 7500 نفر)، کارشناسی ارشد (حدود 4500 نفر) و دکترا (حدود 1200 نفر) در این دانشگاه در حال تحصیلند.
50 گروه آموزشی این دانشگاه در قالب 9 دانشکده مشغول تحصیلند:
1. ادبیات
2. تربیت بدنی
3. شیمی
4. علوم
5. علوم اجتماعی
6. فنی
7. علوم و مهندسی کشاورزی
8. کشاورزی
9. دامپزشکی
علاوه بر این، سه دانشکده «مدیریت و حسابداری» در شهر جوانرود، «فنی و مهندسی» در شهر اسلام آباد غرب و «کشاورزی» در شهر سنقر به عنوان واحد‌های تابعه این دانشگاه به شمار می‌روند.

وضعیت پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه
23 عنوان نشریه تخصصی در دانشگاه رازی کرمانشاه به چاپ می‌رسد که هشت عنوان به زبان انگلیسی و 15 عنوان به زبان فارسی است.
این دانشگاه برای افزایش بهره‌وری و تکمیل زنجیره پژوهش تا تولید، اقدام به تاسیس مرکز «کارآفرینی و ارتباط با صنعت» کرده است. همچنین مرکز رشد این دانشگاه نیز از سال 2007 میلادی (1386 خورشیدی) در زمینه کمک به توسعه اقتصادی و فناورانه مشغول فعالیت است. این مرکز با ارائه خدمات حمایتی، از فعالیت‌های دانش‌بنیان کارآفرینان دانشگاهی و غیردانشگاهی حمایت می‌کند. کشاورزی، فناوری اطلاعات و علوم مهندسی، از جمله زمینه‌هایی به شمار می‌رود که این مرکز به حمایت از واحدهای نوپای آن مشغول است. تا کنون در این مرکز چهار رویداد فناوری با هدف کشف و حمایت از ایده‌های برتر در حوزه‌های مختلف برگزار شده است. همچنین 15 هسته فناور در آن مشغول فعالیتند.

جایگاه و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه رازی کرمانشاه
با هدف گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای مختلف، دفتری با عنوان «همکاری‌ بین‌الملل» در دانشگاه رازی کرمانشاه تاسیس شده است. «واحد دانشجویان بین‌الملل» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این دفتر، از سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرده است. هر ساله فراخوانی برای جذب دانشجویان بین‌المللی از سوی این دفتر منتشر می‌شود و متقاضیانی که بتوانند رتبه‌های برتر را بر اساس معیارهای اعلام‌شده به دست آورند، امکان استفاده از برخی مزایا را پیدا می‌کنند.
توسعه علمی و تحقیقاتی دانشگاه کرمانشاه در چند سال اخیر سبب رشد آن در شاخص‌های جهانی شده است. در رتبه‌بندی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دانشگاه رازی با کسب شاخص هرش 112، در بین دانشگاه‌های ایران رتبه 13 را به دست آورد. این رتبه‌بندی در سال 2021 منتشر شده است.
نام دانشگاه رازی کرمانشاه، یادبودی برای گرامیداشت دانشمند بزرگ ایرانی
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان11000
تعداد دانشجویان خارجی500
تماس083-34277605
وب سایتhttps://en.razi.ac.ir/
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: