University

دانشگاه هنر تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی هنری ایران

دانشگاه هنر تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی هنری ایران

دانشگاه هنر تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی هنری ایران
ایرانیان مردمانی هنردوست هستند و در جای‌جای زندگی آنان، از گذشته تا امروز، توجه به هنر موج می‌زند. در آثار تاریخی ایرانی، زیباترین جلوه‌های هم‌نشینی رنگ و نقش خلق شده و مجموعه‌ای از زیبایی‌های بی‌نظیر در آن به نمایش درآمده است. این علاقه به هنر، نسل به نسل در میان ایرانیان منتقل شده و در هر دیاری، در کنار دروس معمول مدارس، درس‌هایی از هنر، همچون طراحی و خطاطی نیز گنجانده شده است. اما شاید بتوان «دانشگاه هنر تهران» را قدیمی‌ترین مرکزی دانست که به عنوان یک آموزشگاه هنری تاسیس شده و تا امروز به حیات خود ادامه داده است.

تاریخچه دانشگاه هنر تهران

در سال 1918 میلادی (1297 خورشیدی) مرکزی با عنوان «هنرستان عالی موسیقی» تاسیس شد. این هنرستان مدرسه‌ای مستقل در دارالفنون به شمار می‌آمد. دارالفنون قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی ایران بود که به روش مدرن پایه‌ریزی شده بود. این هنرستان با نام «مدرسه موزیک» هم شناخته می‌شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1979 میلادی) تاسیس یک مرکز آموزش عالی هنری در معرض توجه قرار گرفت. از این رو پنج موسسه آموزشی که پیش از انقلاب اسلامی به فعالیت مشغول بودند با هم ادغام شدند تا «دانشگاه هنر تهران» شکل گیرد. این پنج موسسه عبارت بودند از: دانشگاه فارابی، دانشکده هنرهای تزیینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی. بدین ترتیب می‌توان تاریخ آغاز رسمی فعالیت دانشگاه هنر تهران را 1980 میلادی (1358 خورشیدی) عنوان کرد. فعالیت‌های این دانشگاه پس از افتی کوتاه، در سال 1984 میلادی (1362 خورشیدی) از سر گرفته شد و تا امروز ادامه داشته است. در طول این مدت رشته های متعددی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به وجود آمده و دانشجویان زیادی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
در سال 1991 میلادی (1370 خورشیدی) سه دانشکده «هنرهای کاربردی»، «هنرهای تجسمی» و «سینما و تئاتر» و یک پردیس در اصفهان به عنوان زیرمجموعه‌های این دانشگاه به شمار می‌آمدند. بعدها «دانشکده موسیقی» در سال 1994 میلادی (1373 خورشیدی) و دانشکده «معماری و شهرسازی» در سال 2001 میلادی (1380 خورشیدی) تاسیس شدند. همچنین در سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) پردیس اصفهان استقلال پیدا کرد و به عنوان یک واحد دانشگاهی مستقل به فعالیت پرداخت. در سال‌های بعد دانشکده‌های «حفاظت و مرمت» و «علوم نظری و مطالعات عالی هنر» به ساختار دانشگاه اضافه شدند. پردیس بین‌المللی فارابی نیز دیگر بخش دانشگاه بود که برای جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات بنا نهاده شد.
ساختمان اصلی این دانشگاه در «میدان مشق»، یکی از میدان‌های قدیمی تهران که امروزه یکی از محله‌های میانی آن به شمار می‌رود، قرار دارد. در این مجموعه که حدود 200 سال قدمت دارد، چندین موزه و مرکز اداری نیز قرار گرفته است.

فعالیت‌های بین‌المللی و پژوهشی دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر تهران هر سال با فراخوان علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه، از سایر کشورها دانشجو می‌پذیرد. همچنین دفتری با عنوان «مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی» در این دانشگاه دایر است که وظیفه برقراری ارتباط با سایر دانشگاه و مراکز آموزش عالی خارجی با هدف تبادل دانش و فناوری، برگزاری همایش‌ها و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک را بر عهده دارد.
بیشتر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه نیز در راستای حمایت از آموزش‌های آن جهت یافته است. انتشار سه نشریه علمی در زمینه معماری و شهرسازی، هنرهای تجسمی و کاربردی و هنرهای نمایشی و موسیقی، از جمله فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه است. تاکنون مجموعا بیش از 1100 مقاله در شماره‌های مختلف این سه مجله به چاپ رسیده است.
گروه «همکاری‌های علمی‌هنری با جامعه» به عنوان یکی از بخش‌های پژوهشی دانشگاه هنر تهران، از سال 2017 میلادی (1396 خورشیدی) به فعالیت مشغول است. عمده هدف این گروه، پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و پژوهش‌های کابردی هنری در ارتباط با جامعه و صنعت است.
فعالیت‌ «مرکز رشد و کارآفرینی» دانشگاه، یکی دیگر از نکات جالب توجه درباره دانشگاه هنر تهران است. این مرکز یکی از ابزارهای رشد اقتصادی و حمایت از کارآفرینان حوزه‌های هنری به شمار می‌رود که کار خود را از سال 2020 آغاز کرده است. کمک به ایده‌ها و شرکت‌های نوپا برای تکمیل چرخه تحقیق تا تولید، ارائه تسهیلات علمی، فنی، اجرایی و مالی به صاحبان اختراع و همراهی با بخش خصوصی برای بازارسازی تولیدات هنری، از مهم‌ترین وظایف مرکز رشد و کارآفرینی محسوب می‌شود.
نام دانشگاه هنر تهران، بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی هنری ایران
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان5000
تماس02166733401
وب سایتhttps://art.ac.ir/en
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: