University

دانشگاه علامه طباطبایی، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی ایران

دانشگاه علامه طباطبایی، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی ایران

دانشگاه علامه طباطبایی، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی ایران
در سال 1979، زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، چندین مرکز آموزش عالی با عناوینی همچون دانشگاه، دانشکده، پژوهشکده، مدرسه عالی، آموزشگاه عالی، موسسه، مرکز و سازمان در زمینه آموزش علوم انسانی تاسیس شده بود و فعالیت می‌کرد. در این دوره، این مراکز که از سال 1958 به تدریج تاسیس شده بود، به دو مجتمع دانشگاهی «ادبیات و علوم انسانی» و «علوم اداری و بازرگانی» تبدیل شد. پس از پنج سال، این دو مجتمع دانشگاهی در سال 1984 با هم ادغام شدند و «دانشگاه علامه طباطبایی» را به وجود آوردند.

دانشگاه علامه طباطبایی، نقطه عطف دانشگاه‌های ایران

تا پیش از تاسیس دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه‌هایی تخصصی در زمینه علوم مهندسی و فنی در ایران مشغول فعالیت بود، ولی این دانشگاه، نقطه عطفی در نظام آموزش عالی ایران بود که توجه به تخصصی شدن دانشگاه‌ها را نشان می‌داد.
انتخاب نام «علامه طباطبایی» که یکی از دانشمندان فلسفه و علوم قرآنی ایران به شمار می‌رفت و تنها سه سال پیش از تاسیس دانشگاه فوت شده بود، به نوعی معرفی یک الگو برای دانشجویان این دانشگاه به شمار می‌رفت. دانشگاه علامه طباطبایی در حال حاضر بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی در ایران است.

ساختار و اجزای دانشگاه علامه طباطبایی
در مجموع 10 دانشکده و یک موسسه آموزش عالی، به همراه یک پردیس تحصیلات تکمیلی، یک مرکز رشد و 9 پژوهشکده و مرکز پژوهشی ذیل ساختار دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت هستند. ساختمان‌های مربوط به دانشگاه علامه طباطبایی در تهران قرار دارد ولی در یک مکان متمرکز نیست. این ساختمان‌ها در مناطق مرکزی و شمالی تهران واقع شده‌اند و پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی در شمال تهران، در محل دهکده المپیک است.
دانشجویان این دانشگاه در 226 رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل اشتغال دارند. در طول حیات دانشگاه، بیش از 77 هزار دانش‌آموخته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حال حاضر، بیش از 15 هزار نفر در هر سال تحصیلی، در آن به تحصیل می‌پردازند.

موسسه آموزش عالی بیمه اکو

در سال 1969، مدرسه عالی بیمه تهران با توجه به اهمیت روزافزون این صنعت در دنیای آن روز، تاسیس شد. این موسسه به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی به وجود آمد و از سال 1970 به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مدیریت بیمه مشغول شد. این موسسه از ابتدا در دو بخش فارسی و انگلیسی تشکیل شد و بخش انگلیسی آن، با سازمان همکاری منطقه‌ای برای توسعه (RCD) همکاری تنگاتنگ داشت. دانشگاه کراچی پاکستان، دانشگاه استانبول و موسسات بیمه چارتر لندن و دانشکده بیمه نیویورک، از جمله موسساتی بودند که با موسسه آموزش عالی بیمه اکو به تعامل می‌پرداختند.
در سال 1985 با تغییرات ساختار RCD و ایجاد سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO)، اهمیت وجود یک موسسه آموزش عالی که بر روی بیمه تمرکز داشته باشد، مورد توجه قرار گرفت. بدین ترتیب در سال 1990 نام مدرسه عالی بین‌المللی بیمه به «موسسه آموزش عالی بیمه اکو» تغییر یافت و این موسسه زیر مجموعه دانشگاه علامه طباطبایی اعلام شد. موسسه آموزش عالی بیمه اکو از سپتامبر 1991 به جذب دانشجو مشغول است.

پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی

از سال 1991 مرکزی با عنوان «آموزش‌های تخصصی آزاد» در دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس شد. این مرکز در سال 2012 به «پردیس تحصیلات تکمیلی» تغییر نام داد و در حال حاضر با داشتن 12 گروه آموزشی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، حدود دو هزار دانشجو دارد.

مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
جایگاه دانشگاه علامه طباطبایی در میان دانشگاه‌های ایران و حضور دانشجویان خارجی در آن، سبب شد مرکزی با عنوان «آموزش فارسی به غیرفارسی‌زبانان» تاسیس شود. این مرکز از زمان تاسیس خود در سال 2017، آموزش‌هایی را به دانشجویان کشورهای مختلف ارائه داده است. فارسی‌آموزان حاضر در این مرکز می‌توانند بخشی از آموزش را به صورت حضوری و بخشی دیگر را به صورت مجازی و از راه دور دریافت کنند. ارائه آموزش‌ زبان فارسی منطبق با کاربردهای ادبی، روزنامه‌نگاری، تجارت و گردشگری، از جمله امتیازات این مرکز محسوب می‌شود.
نام دانشگاه علامه طباطبایی، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی ایران
کشور ایران
نوعدولتی
تعداد کل دانشجویان13541
تماس021-48390000
وب سایتhttps://atu.ac.ir/fa
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: