
در اسلام، کار و تلاش برای تأمین معاش و خدمت به دیگران از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. قرآن کریم و روایات اسلامی، کارگر و تلاش او را بهعنوان یکی از مظاهر ارزشمند زندگی انسانی معرفی کردهاند و او را در جایگاهی همتراز با مبارزی که با جان و خونش در راه خدا فعالیت میکند، قرار دادهاند. این نگاه عمیق و الهی به کار و کارگر، نشاندهنده اهمیت تلاش و فعالیت در زندگی فردی و اجتماعی از منظر اسلام است.
در روایات اسلامی، کارگر به مجاهد در راه خدا تشبیه شده است. مجاهد کسی است که با تمام وجود برای حفظ دین و ارزشهای الهی تلاش میکند و در این مسیر از جان و مال خود میگذرد. کارگر نیز با تلاش و زحمت خود، نه تنها نیازهای مادی خانواده و جامعه را تأمین میکند، بلکه با این عمل خود، به تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی کمک میکند. درحقیقت، کار و تلاش کارگر، نوعی جهاد است که به آبادانی دنیا و رضایت خداوند منجر میشود. پیامبر اکرم (ص) در این باره میفرمایند: «کسی که برای تأمین معاش خانوادهاش تلاش میکند، همانند مجاهدی است که در راه خدا میجنگد.»
یکی از زیباترین جلوههای احترام اسلام به کارگر، داستانی است که در آن پیامبر اکرم (ص) دست یک کارگر را میبوسند. روایت شده است که پیامبر (ص) روزی دست یک کارگر را دیدند که بر اثر کار زیاد زبر و پینه بسته بود. ایشان با دیدن این دست، آن را بوسیدند و فرمودند: «این دستی است که خدا و پیامبرش آن را دوست دارند.» این حرکت پیامبر (ص) نشاندهنده جایگاه والای کارگر در اسلام است و به ما میآموزد که کار و تلاش، نه تنها امری دنیوی، بلکه عملی معنوی و مورد رضایت خداوند است.
یکی از صفات زیبای خداوند در قرآن کریم، «الرزاق» است، به معنای کسی که روزیدهنده است. کارگر، با تلاش و فعالیت خود، تجلیدهنده این صفت الهی است. او با کار خود، نه تنها برای خود و خانوادهاش روزی فراهم میکند، بلکه به دیگران نیز خدمت میکند و در تأمین نیازهای جامعه نقش دارد. این تلاش و زحمت، انعکاسی از رحمت و رزاقیت خداوند است که از طریق خداوند به انسانی که مورد رحمت الهی است منتقل میشود.
اسلام، بهشدت با بیکاری و تنبلی مخالف است و آن را عاملی برای فساد اخلاقی و اجتماعی میداند. پیامبر اکرم (ص) در برخورد با یک جوان عابد که بیکار بود، فرمودند: «این جوان از چشمم افتاد.» این سخن پیامبر (ص) نشان میدهد که عبادت بدون کار و تلاش، از نظر اسلام ارزشی ندارد. اسلام تأکید دارد که انسان باید علاوه بر عبادت، در زندگی دنیوی نیز فعال باشد و از طریق کار و تلاش، نیازهای خود و دیگران را برآورده کند. بیکاری، نه تنها باعث فقر و مشکلات مادی میشود، بلکه روحیه انسان را نیز تضعیف میکند و او را از مسیر رشد و کمال بازمیدارد.
یکی از مهمترین آموزههای اسلام، خدمت به خلق خداست. زیرا انسان عاشق، هر چیزی را که در نسبت با محبوب اوست دوست دارد و مؤمن که محبت الهی را در قلب خود دارد، مخلوقات او را نیز دوست میدارد. کارگر، با تلاش و زحمت خود، به بهترین شکل ممکن این آموزه را عملی میکند. او با کار خود، نیازهای دیگران را برآورده میکند و در آبادانی جامعه نقش دارد. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «بهترین مردم، کسانی هستند که به دیگران سود برسانند.» کارگر، با فعالیت خود، مصداق بارز این گفتار است و تلاش او، هم برای خود و هم برای دیگران، منبع خیر و برکت است.
نام | کارگر |
کشور | ایران |
نوع | فلسفه |

در قرآن گفته شده است که انسان جز نتیجه تلاش و کوشش خویش، بهره و نصیب دیگری ندارد. ازاینرو معلوم است که در نظر اسلام تلاش و کوشش و کار اساس سرمایه انسان است و باید روی آن تأکید فراوان شود. به همین خاطر در بیانات دینی کار برای به دست آوردن روزی پاکیزه و دور از گناه، بهعنوان عبادت برتر معرفی شده است. حتی نه دهم(نود درصد) عبادت، همین کوشش و کار دانسته شده است.
درمقابل در سخنان دیگر دینی، تنبلی و سستی و سربار دیگران بودن را ناشایست معرفی کرده است درعینحال توضیح داده شده است که این توصیهها نباید باعث تلاش طاقتفرسایی شود که حق اعضای بدن را برای استراحت و بازیابی توان نادیده بگیرد.
با اینکه کمک به دیگران در دین اسلام بسیار توصیه شده است درمقابل گرفتن کمک از دیگران هم نکوهش شده است. ولو اینکه فرد نیازمند با سختکوشی فراوان مجبور به تأمین نیازها یا حداقل نیازهایش باشد. گفته شده است که اگر فردی به خاطر خستگی کار به خواب رود، مورد آمرزش قرار میگیرد، نیز اگر مجبور شود برای تأمین نیازهای خود و خانوادهاش به سفر برود، در روز قیامت در سایه عرش خداوند خواهد بود.
کار و تلاش فراوان و حتی کارگری بهعنوان یکی از مشخصات زندگی پیامبران که پیوسته بدان مشغول بودهاند، معرفی شده است چنانکه در این زمینه ازجمله به حضرت داوود مثال زده شده است که غذایش را از دسترنج خودش تهیه میکرد.
بدیهی است که منظور اسلام این نیست که افراد فقط از زور بازوی خویش بهره ببرند، بلکه به طور کلی هر تلاش فعالانهای مانند تجارت برای تأمین نیازها، البته بدون انجام گناه، مطلوب دانسته شده و مورد تشویق قرار گرفته است. جالب اینکه خود تجارت موجب ازدیاد عقل معرفی شده است و ترک آن موجب نقصان عقل. اما اگر کسی نتواند با کار فکری و مهارتی زندگی خود را تأمین کند، بازهم مناسب نیست دستش را به سوی دیگران دراز کند بلکه به او توصیه شده است که دستکم از نیروی بازو و توانش برای کارهایی چون باربری استفاده کند، گرچه مشقت اینگونه کارها بسیار است.
بهطور کلی دو ویژگی یعنی تنبلی و نیز سستی بسیار نامطلوب شمرده شده است. بیکاری دایمی موجب فساد نامیده شده است و فقر نتیجه ازدواج تنبلی و ناتوانی با هم دانسته شده است.
از نظر اسلام آسیب تنبلی منحصر در دنیا و کمبودهای معاش نیست بلکه بیکاری حتی به امور اخروی انسان هم آسیب میزند. در بیانی، منفورترین مردم نزد خدواند کسی دانسته شده است که شب[تماماً] در خواب[و در نتیجه در غفلت از خداست] و روز[تماماً] بیکار باشد و حتی چنین کسی بهعنوان دشمن خداوند معرفی شده است.
از زاویه دیگر معمولاً بین سحرخیزی و زود از خواب بیدار شدن و تلاش برای تأمین نیازهای زندگی و مشغول شدن به کار پیوند برقرار شده و همین امر موجب تأمین بهتر نیازها و رسیدن بهتر به اهداف شمرده شده است.
البته برای کار کردن حد و اندازههای خاصی هم ذکر شده است؛ یعنی قواعدی کلی آموزش داده شده است. مانند اینکه کار کردن باید به گونهای باشد که از تنبلی فاصله گرفته و به سرحد حرص و آزمندی برای کسب دنیا نرسد و در میانۀ این دو سامان گیرد. نیز توصیه شده است که انسان کارهای بزرگ و مهم را خودش عهدهدار شود و کارهای کوچک را به دیگران بسپارد و البته منظور از این توصیه این نیست که انسان نیازهای خرد خویش را بر عهده دیگران بگذارد بلکه چنین کاری یعنی بهرهکشی از دیگران بدون مزد و اجرت موجب لعنت و دوری از رحمت الهی دانسته شده است، بلکه مقصود آن است که انسان در میان کارها اولویتبندی کند و کارهای مهمش را برای آنکه ضایع نشود، خود به دقت به پیش ببرد.
نکته اساسی آن است که اسلام، کار را یک کلفت و رنج اجتنابناپذیر نمیداند بلکه آن را امری مثبت و موجب رشد و حتی نوعی تفریح هم تلقی کرده است. کارکردن بر نیرو و توان انسان میافزاید و موجب نشاط و شادابی میشود و برعکس از نظر اسلام فقدان تحرک بدنی باعث سستی و ضعف انسان خواهد شد. ازاینرو حتی در دعاهای اسلامی هم مضامینی وجود دارد که انسان از خداوند تلاش و کار را بخواهد و از سستی به او پناه ببرد مانند اینکه: خداوندا! ما را از کسانی قرار بده که نیت میکنند و آنچه را که خواستهاند، بدان عمل میکنند و ما را از کسانی که بدبخت شدهاند و درنتیجه دچار تنبلیاند قرار نده و نیز ما را از کسانی قرار نده که تکیه ایشان بر کار و عمل نیست.
کسب درآمد بیشتر برای گشایش در زندگی خانواده هم بهواسطه کار درست، امری بسیار مطلوب شمرده شده است، درعینحال گفته شده است که درآمد بیشتر به انسان این امکان را میدهد که به کارهای نیکو بپردازد مانند اینکه به نیازمندان و از کارافتادگان توجه کند یا درآمدش را صرف کارهای عامالمنفعه نماید.
نام | کار |
کشور | ایران |
نوع | فلسفه |
Choose blindless
کوری سرخ کوری سبز کوری آبی قرمز به سختی دیده می شود سبز به سختی دیده می شود آبی به سختی دیده می شود تک رنگ تک رنگ خاصتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله کلمات:
تغییر ارتفاع خط:
نوع ماوس را تغییر دهید: