
حواریون مسیح ع
در قرآن درباره حواریون مسیح ع در چند آیه مختلف سخن گفته شده است. بنا به نقل منابع اسلامی و نیز با تحقیق لغتشناسانه میتوان گفت به دو دلیل، بیش از هرچیز دیگر حواریون را حواری خواندهاند زیرا ایشان پاک بودند و با موعظه مردم تلاش میکردند آنها را هم از آلودگی کفر و گناه پاک کنند و نیز حواری به معنای یار و یاریگر است و از میان کسانی که مسیح ع بهعنوان یاور به سوی خدا فرا خواند این عده پاسخ گفتند. نکته جالب این است که حتی در قرآن اهل ایمان دعوت شدهاند که همانند حواریون مسیح ع، یاریگر خدا باشید. جالب اینکه از تعبیر وحی به حواریون نیز در قرآن سخن گفته شده است که چندین احتمال درباره آن قابل طرح است یا اینکه ایشان نیز انبیائی بودهاند که همزمان با مسیح ع میزیستهاند و یاریگر دین او بودهاند یا اینکه همانند وحی مربوط به مادر موسی ع که خداوند به قلبش القاء کرد که برای نجات فرزندش از قتل توسط سربازان فرعون، او را در سبدی قرار دهد و در نیل رها سازد، در اینجا نیز خداوند به قلب حواریون الهام کرده است که به شکلی محکم درصدد حمایت و پشتیبانی از مسیح ع در گرداگرد او در زمانهای درآیند که دیگران چندان دعوت مسیح ع را پاسخ درستی نگفتند و بلکه نسبت به تعالیم او کفر ورزیدند.
تعداد ایشان در سخنان بزرگان دین اسلام 12 نفر ذکر شده است گرچه نام ایشان همان نامهایی نیست که در مسیحیت برای این 12 نفر آورده است. در سخنان نقل شده از پیامبر اسلام و بزرگانی که به پیامبر اسلام اتصال داشتهاند، حکایتها و تعالیم برجستهای از حضرت مسیح ع و نیز مواجهاتش با حواریون و گفتگو با ایشان نقل شده است که به برخی از آنها اشاره میگردد:
الف) عیسى ع به حواریون فرمود: مرا به شما حاجتى است که مىخواهم آن را برایم برآورید. گفتند: حاجتت برآوده است. عیسى برخاست و قدمهاى آنها را شست، حواریون گفتند: ما به این کار سزاوارتر بودیم اى روح خدا! عیسى ع فرمود: سزاوارترین مردم به خدمتگزارى، مرد عالم و دانشمند است و من فروتنى و تواضع کردم تا شما نیز مانند من پس از رفتنم در مردم فروتنى و تواضع پیشه سازید. سپس عیسى ع فرمود: حکمت با تواضع و فروتنى آباد گردد، نه با تکبر، چنانکه زراعت در زمین هموار مى روید نه در کوه.
ب) حواریون به عیسى ع عرض کردند: اى آموزندۀ هر خیر و نیکى! به ما بیاموز که چه چیزى سختترین همه چیزهاست؟ عیسى ع فرمود: سختترین چیزها خشم خداى عزوجل مى باشد. پرسیدند: به چه وسیلهاى مىتوان از خشم خداوند پرهیز کرد؟ فرمود: به این که خشم نکنید. گفتند: ابتدا و آغاز خشم از چیست؟ حضرت فرمود: از تکبر و سرکشى و کوچک شمردن مردم بپرهیزید.
ج) عیسى بن مریم به حواریون فرمود که اى بنى اسرائیل! هنگامى که دین شما سالم بود، بر دنیاى از دست رفته خود تأسف نخورید. دنیاپرستان وقتى دنیاى آنها سالم است، براى آنچه از دینشان رفته تأسف نمىخورند.
د) حواریون از عیسى بن مریم ع پرسیدند: با چه کسانى مجالست و همنشینى کنیم؟ فرمود با کسى که سه خصلت دارد:
- دیدار او شما را به یاد خداوند اندازد. - گفتارش بر علم شما بیفزاید. و - کردار او شما را به آخرت ترغیب نماید.
و سپس پیامبر اسلام افزودند: همنشین خوب مانند عطار است؛ اگر از عطرش به تو ندهد، از مجالست با او معطر و خوشبو مىشوى. و همنشین بد مانند آهنگر و صاحب کوره است که اگر تو را به شراره آتش خود نسوزاند، دودش به تو مىرسد.
ه) حضرت عیسی ع در پاسخ درخواست موعظه حواریون ازجمله فرمود: موسى بن عمران به شما امر كرد كه زنا نكنيد و من به شما امر ميكنم كه فكر زنا را در خاطر نياوريد چه رسد به عمل زنا زيرا آنكه فكر زنا كند مانند كسى است كه در عمارت زيبا و مزينى آتش روشن كند؛ دودهاى تيره آتش زيبائيهاى عمارت را خراب ميكند اگر چه عمارت آتش نگيرد.
و) روايت شده است كه عيسى ع با حواريان بر لاشه سگى گذشتند؛ حواريان گفتند: اين سگ چه بوى گندى مىدهد! عيسى ع فرمود: عجب دندانهاى سفيدى دارد.
نام | حواریون مسیح ع |
کشور | ایران |
نوع | فلسفه |

ازجمله پیامبرانی که از ایشان چهرهای بسیار جذاب و البته قدری تفصیلی در قرآن ارائه شده، حضرت مسیح ع فرزند مریم مقدس دختر عمران و از بزرگان بنی اسرائیل است. 25 بار از عنوان عیسی، 22 بار از عنوان فرزند مریم، 9 بار از عنوان مسیح، و نیز از عناوینی چون کلمه خدا، روح خدا، قول حق به صورت جداگانه یا کنار یکدیگر استفاده شده است. حتی یکی از 114 سوره قرآن به نام مادر ایشان یعنی مریم(س) نامگذاری شده است. خداوند در قرآن به طور مختصر چنین ایشان را معرفی میفرماید: «همانا مسیح، عیسی پسر مریم، رسول خداوند و کلمه اوست که بر مریم القاء کرد و روحی از جانب اوست.» همانگونه که مشخص است، قرآن هیچ وجه الوهیتی برای عیسی ع قائل نیست و حتی به شدت به کسانی که فکر میکنند او گونهای خدایی دارد توصیه میکند چنین سخنانی را رها کنند. درعینحال قرآن هم به معجزات ویژه عیسی برای هدایت مردمان و اثبات رسالتش اشاره کرده است و هم به تولد معجزهوار او بدون داشتن پدر و از باکرهای به نام مریم. قرآن این معجزات را برای مسیح ع نقل کرده است: زندهکردن مردگان، شفای بیمارانی چون کور مادرزاد یا مبتلایان به بیماری پیسی، خبردادن از فعالیتهای ناآشکار مردمان مانند آنچه که در خانهها خوردهاند یا ذخیره کردهاند، و همینطور ساختن مجسمه مرغی از گل و دمیدن در آن و تبدیلش به یک مرغ واقعی.
پرسش آن است که چطور قرآن همزمان این همه معجزات و کارهای خارقالعاده را به مسیح ع نسبت داده است و همزمان نیز قبول کرده است که مسیح بدون پدر متولد شده است ولی با این وجود برای او هیچ وجه و چهره خدایی قبول نمیکند.
پاسخ آشکار است؛ درباره معجزات باید گفت، قرآن برای سایر پیامبران هم معجزاتی برشمرده است و از نظر اسلام برخورداری از معجزات باعث خداشدن کسی نمیشود، معجزه برای اثبات اتصال پیامبر به خداوند و نشاندادن حقانیت سخنان و پیامهایی است که از جانب خداوند آورده است. اگر قرار باشد معجزهداشتن و انجام کارهای خارقالعاده -که از عهده دیگر مردمان برنمیآید- باعث یا نمودی از وجه الوهی مدعی نبوت باشد، باید همه پیامبران صاحب معجزه را الهه دانست و حال آنکه اصلاً چنین نیست. تمام معجزات به اراده خداوند بر دست پیامبرانش جاری میشود خواه آن پیامبر، نوح، ابراهیم، موسی، هود، سلیمان و محمد باشد و یا خواه مسیح که درود خداوند بر همه ایشان و خاندان پاکشان.
اما درباره فقدان پدر، خداوند در قرآن ضمن مقایسهای کاملاً آشکار و معقول توضیح میدهد که چرا به دنیا آمدن بدون پدر نشاندهنده الوهیت و خدایی در جانب مسیح ع نیست. در قرآن میخوانیم که: «مثل عیسی در نزد خدواند همانند مثل آدم است؛ همان آدمی که او را از خاک آفرید». در این مقایسه درواقع گفته شده است که اگر قرار باشد عیسی با نداشتن پدر، خدا شود، باید حضرت آدم -پدر همه انسانها- را که نه پدر و نه مادر داشته است، خدا دانست و حال آنکه هیچکس چنین چیزی نگفته است.
یکی دیگر از معجزات در تولد حضرت مسیح(ع)، سخن گفتن او در کودکی است. زمانی که مردمان بر مریم(س) خرده گرفتند که تو چگونه صاحب فرزندی شدهای، به کودک خویش اشاره کرد و او به اذن خداوند چنین سخن گفت: «من بندۀ خدا هستم. خداوند به من کتاب داده و مرا پیامبر خویش قرار داده است.»
قرآن همه معجزات پیشگفته را به علاوه اموری مانند تأیید عیسی ع با روح القدس، سخن گفتن در گهواره و نیز در پیری، و تعلیم دادن تورات و انجیل به آن حضرت را به مثابه بخشی از مواهب خداوند به عیسی ع برمیشمارد و از او میخواهد که این مواهب را به یاد آورد و به یاد داشته باشد.
از جمله تفاوت تصویر قرآنی مسیح نسبت به تلقی مشهور مسیحیت آن است که اسلام به صلیب کشیدهشدن مسیح ع را قبول ندارد بلکه میگوید مسیح عروج یافته است. این تلقی همان است که به عنوان موهبت خداوند به مسیح یعنی سخن گفتن در پیری آمده است. بنا به اعتقادات اسلامی، مسیح در آخرالزمان همراه با موعود آخرالزمان از معراجش باز خواهد گشت و در کنار او خواهد بود و در این دوران مردم را همراه موعود به مسیر موعود دعوت میکند.
نام | مسیح |
کشور | ایران |
نوع | فلسفه |
Choose blindless
کوری سرخ کوری سبز کوری آبی قرمز به سختی دیده می شود سبز به سختی دیده می شود آبی به سختی دیده می شود تک رنگ تک رنگ خاصتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله کلمات:
تغییر ارتفاع خط:
نوع ماوس را تغییر دهید: