جاده چالوس، مسیر زیبای دسترسی به مناطق شمالی ایران

جاده چالوس، مسیر زیبای دسترسی به مناطق شمالی ایران

جاده چالوس، مسیر زیبای دسترسی به مناطق شمالی ایران

مناطق شمالی ایران را باید یکی از گردشگرپذیر‌ترین نقاط ایران به شمار آورد. سواحل دریای خزر در کنار ارتفاعات البرز و جنگل‌های متراکم آن، اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران هستند. «جاده چالوس» از جمله مسیرهای مهم دسترسی به این مناطق است که از کرج آغاز و به چالوس ختم می‌شود. این جاده پر پیچ و خم که «جاده 59» و «جاده مخصوص» نیز خوانده می‌شود، به خاطر چشم‌اندازهای کوهستانی و جنگلی خود، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است.

تاریخچه احداث جاده چالوس
کار ساخت جاده چالوس در سال 1931 میلادی (1310 خورشیدی) شروع شد، زمانی که رضا پهلوی بر ایران حکومت می‌کرد. این جاده پروژه‌ای بلندپروازانه برای اتصال مناطق شمالی ایران با پایتخت و مناطق مرکزی و جنوبی کشور بود که دو سوی رشته‌کوه البرز را به هم پیوند می‌داد. تا پیش از احداث این جاده، مسیر مناسبی برای دسترسی به مناطق شمالی ایران وجود نداشت و تنها چند مسیر خاکی دسترسی به تعدادی روستا را میسر می‌کرد. این مسیرها در طول سال بارها به دلیل بارش‌های جوی، ریزش کوه یا دلایلی از این دست، غیر قابل استفاده می‌شد و عملا نمی‌توانست پاسخگوی حجم روزافزون رفت و آمدها باشد.
پس از دو سال، جاده با حضور شخص رضاشاه به بهره‌برداری رسید. به دلیل اهمیت این مسیر آن را «جاده مخصوص» نامیدند. به تدریج احداث رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و تفریحی در اطراف جاده چالوس رونق گرفت. ساخت سد امیرکبیر (سد کرج) در سال 1961 میلادی (1340 خورشیدی) سبب شد دریاچه‌ای در مسیر جاده شکل گیرد و به یکی از تفریحگاه‌های مطبوع در نزدیکی پایتخت تبدیل شود. بدین ترتیب توجه به جاده چالوس و حجم رفت و آمد در آن بیشتر شد. به طور کلی احداث جاده به دلیل شرایط کوهستانی و روان‌آب‌های فراوان، کاری طاقت‌فرسا بود. نقطه آغاز جاده چالوس شمال شرق تهران و جنوب شرق کرج است. برای رسیدن به جاده چالوس از تهران، باید از بزرگراه همت، پیش از ورود به بزرگراه تهران شمال، به جاده چالوس تغییر مسیر دهید.

دیدنی‌های جاده چالوس
چشم‌اندازهای طبیعی جاده چالوس به قدری زیباست که حیف است به آن تنها به عنوان یک مسیر عبوری نگاه کنیم! بسیاری از مردم ایران به خاطر زیبایی‌هایی جاده چالوس، این مسیر را برای رسیدن به شمال کشور برمی‌گزینند و در طول راه، مکان‌هایی را برای توقف و اتراق انتخاب می‌کنند تا بیشترین بهره را از زیبایی‌های آن ببرند. به همین دلیل بهتر است کمی با جاذبه‌های واقع در مسیر جاده چالوس آشنا شویم:
سد امیرکبیر
این سد در 25 کیلومتری شمال کرج، روی رودخانه کرج ساخته شده و به «سد کرج» نیز مشهور است. سد کرج از جمله منابع تامین آب و برق تهران است و دریاچه پشت آن، علاوه بر آفرینش مناظری زیبا و چشم‌نواز، محلی برای پرورش ماهی به شمار می‌آید.
تونل کندوان
کندوان 886 متر طول، پنج تا هفت متر عرض و نزدیک شش متر ارتفاع دارد و باید آن را یکی از معروف‌ترین تونل‌های بین‌شهری ایران دانست. گفته می‌شود تونل توسط کارگرانی احداث شد که به هیچ ابزار خاصی مجهز نبودند. آن‌ها تونل را در طول سه سال (از 1314 تا 1317 خورشیدی/ 1935 تا 1938 میلادی) حفر کردند و موفق شدند مسیر جاده را نزدیک 13 کیلومتر کوتاه‌تر کنند. تا پیش از احداث تونل، سالانه به مدت حدود پنج ماه، به دلیل بارش برف و ریزش کوه، امکان استفاده از جاده چالوس وجود نداشت، ولی این تونل علی‌رغم هزینه بسیار بالایی که به دولت تحمیل کرد، عملکرد جاده را به خوبی ارتقا داد.
پیست اسکی دیزین
جاده چالوس مسیر دسترسی به پیست اسکی دیزین است. پیست تا تهران 13 کیلومتر و تا کرج 74 کیلومتر فاصله دارد.
باغ لاله‌های گچسر
این باغ در نزدیکی پیست اسکی دیزین باغی قرار دارد و منظره آن در اردیبهشت‌ماه (اواسط آپریل تا اواسط می) بسیار تماشایی است. در این باغ انواع لاله‌ها وجود دارد.
دیگر دیدنی‌های جاده چالوس
در مسیر جاده چالوس رستوران‌هایی محلی وجود دارد که در آن انواع غذاهای محلی، از جمله آش رشته و آش دوغ به فروش می‌رسد. در این مسیر چندین روستای زیبا نیز وجود دارد، مانند روستای شهرستانک که به خاطر نزدیکی به کوه‌های توچال، نزد کوهنوردان بسیار محبوب است. روستای کندر نیز با باغ‌های انگور، گلابی و گیلاس خود شهرت دارد. همچنین روستای واریان به عنوان یکی از نزدیک‌ترین روستاها به سد امیرکبیر، مورد توجه گردشگران است.

نام جاده چالوس، مسیر زیبای دسترسی به مناطق شمالی ایران
کشور ایران
ناحیهمازندران
شهرچالوس
نوعتاریخی,طبیعی
متن خود را وارد کرده و Enter را فشار دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله کلمات:

تغییر ارتفاع خط:

نوع ماوس را تغییر دهید: